Jump to content

Autopilot for motorbåt 36 fot, anbefalinger? Må være komplett pakke.

jan

Recommended Posts

Anderre skrev 22 minutter siden:

Jeg kjøpte Raymarine Evo200 til min Saga 315. Gledet meg som en unge til å pludre, konfigurere og perfeksjonere. Ble utrolig skuffa når driden funket 100% rett etter oppstart uten videre pludring....

Neste gang skal jeg montere autopilot fra 80-tallet med ett slitent kompass i en bøtte med spiker  ?

Synd du ble skuffet over autopilot er klar til bruk etter du har plugget sammen og koblet strøm.sånn er det dagens tekonologiet.??,  har du evt bilder ?? Som hvordan pumpe står i? 

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Har du plotter i forvejen eller tænker du at anskaffe en? Det kan være en fordel at køre samme mærker hele vejen igennem. Selv kører jeg Simrad og har installeret en NAC-2 med RPU-80 i min 32-fods båd i vinter. Her ser du min opsætning:

52A35DC7-3434-4DE5-837D-A57F4D6BCD36.jpeg.fcb5b554499d832c822fb6da3adb2c13.jpeg 

Fungerer helt upåklageligt. Hvis du vælger en Simrad plotter,  så kan du styre autopiloten direkte fra plotteren og dermed spare et dedikeret autopilot-instrument. Men har du råd, så vil jeg alligevel anbefale en AP44 eller tilsvarende. 

Autopilotkontrol fra plotter:

85FFB612-F3BC-4941-8458-0D2B00369657.jpeg.55f017369a2de5123c3e29003c3ddb1e.jpeg

Det har også lidt at sige om du går efter drev eller aksel, da du eventuelt med drev kan bruge virtuel rorføler og dermed spare en rorføler.

Redigert av MajorAndy (see edit history)
  • 2 uker senere...
Anderre skrev On 1.8.2018 at 8.39:

Jeg kjøpte Raymarine Evo200 til min Saga 315. Gledet meg som en unge til å pludre, konfigurere og perfeksjonere. Ble utrolig skuffa når driden funket 100% rett etter oppstart uten videre pludring....

Neste gang skal jeg montere autopilot fra 80-tallet med ett slitent kompass i en bøtte med spiker  ?

Har selv en 315 som jeg har ett ønske om å få autopilot inn i.

Hvorfor kjøpte du 200, skal det ikke holde med EVO 100 på 315, eller er det forskjell på styresylinderene på årsmodellene, vet du noe om det?

Er det lov å spørre om bilder? Klarer du deg uten rorindikator?

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Benji skrev for 8 timer siden:

Har selv en 315 som jeg har ett ønske om å få autopilot inn i.

Hvorfor kjøpte du 200, skal det ikke holde med EVO 100 på 315, eller er det forskjell på styresylinderene på årsmodellene, vet du noe om det?

Er det lov å spørre om bilder? Klarer du deg uten rorindikator?

Jeg sjekket opp spec'en på styresylinderen og i følge volumet på den, ville en Evo100 bli i minste laget på pumpekapasitet. (Har ikke tallene lengre...)

Jeg skal prøve å huske å ta bilder neste gang jeg er nedom, men jeg har montert pumpen oppå platen hvor roret er festet. Der er det også ett trekkerør som inneholder ledninger for autopilotpumpe og hvor jeg også trakk ledningen til rorindikatoren. Styreenheten er plassert under fotbrettet ved førerposisjonen og kompassenheten er skrudd fast i veggen oppunder taket i stikkabinen. Jeg åpnet opp panelet i fotenden der for å trekke kabelen ned fra styreposisjonen. Kontrollpanelet er plassert til høyre for rattet (som jeg nå stort sett bare bruker ved til/fra-legging og unnamanøvere)

Hjemmehavn i Farsund

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...