Jump to content

Edit History

ko-stens

ko-stens

E N D E L I G har jeg tid til å se litt på problemet med at alujolla (Viking 370) går saktere enn forventet med "lett" 9,9 firetakter (Mercury 2005, 212 cc)...

 

Litt testing etter at jeg kjøpte motoren i vår, viste at jeg med trim på nivå 2 av 3, fikk båten opp i omtrent nøyaktig 21 knop målt med gps. På trinn 2 hoppet snuta litt. På trinn 1 oppfører båten seg bedre, men går en knop saktere. Trinn 3 egner seg ikke til bruk med kun meg i. Alene bruker jeg egentlig bare trinn 1. Følte at det manglet litt turtall og dermed også litt på toppfarten. Hadde håpet på minst et par, tre knop mer. Sendte også forespørsel om propell til Bakken motor, men fikk ikke særlig til svar. Imidlertid fikk jeg beskjed i en annen tråd her om at jeg godt kunne heve motoren en tomme og se da. Det har seg nemlig slik at på full fart i plan, spruter det opp en del vann på begge sider av motoren, og litt av det havner også i båten. Høyere montering kan jo løste både det ene og det andre, vil jeg tro.

 

Så har det gått en måned eller halvannen...

 

Men i dag var jeg innom en metallsjappe og fikk tak i en aluminiumsplate, ca 3 mm tykk som jeg tenkte å bruke på akterspeilet. Monterer jeg motoren høyt nok, blir det nemlig skummelt med tvingefestene. Er lite lysten på å se motoren forsvinne midtfjords på et eller annet vann.

 

Etter å ha sett på Youtube, ser det ut som om at jeg kan/bør/skal montere motoren slik at kavitasjonsplata flukter ganske nøyaktig med bunnen på skroget. Der har jeg en del å gå på, så jeg fant en lekt på 38x38 mm og la oppå akterspeilet og monterte motoren. Men enda så er ikke kavitasjonsplata i flukt med bunnen! Det er fremdeles 2 cm å gå på. Altså kan jeg sannsynligvis uten problemer montere den 6 cm høyere enn originalt. Det høres da voldsomt mye ut? Uansett tror jeg ikke det gjør noe, for båten veier jo bare 55 kg, mens eieren ehm... litt mer, ca 95 med klærne på. Legg på en bensintank attått, pluss nesten 40 kg motor, så stikker jo stammen ganske så langt nedi vannet når jeg kjører. Er kanskje litt usikker på hvordan det blir i fullt plan. Men vanninntaket er jo under kavitasjonsplata uansett, så kjøling blir vel neppe noe problem.

 

Legger ved et par bilder av hvordan ting ser ut.

 

På bildet fra siden, ser man en liten list på ca 20 mm som ligger oppå kavitasjonsplata. Motoren er på trimnivå 2. Kan være litt vond å se da lista kamuflerer seg godt med lista i bakgrunnen på grunnmuren! Den går på millimetrene løs akkurat kant i kant med bunnen på hekken. På Youtube ser jeg at undersiden på kavitasjonsplata gjerne skal flukte med bunnen. Litt merkelig egentlig. Akterspeilet er 38 cm høyt. Det tilsier jo kort stamme, og kortstammede motor er etter hva jeg vet, 38 cm. Men til hvor? På min motor er det ca 44 cm fra der festet går ned på toppen av akterspeilet til kavitasjonsplata. Lang stamme er ganske nøyaktig 50 cm? Har jeg motor med "halvlang stamme"? Det finnes vel ikke... Akterenden på båten er forøvrig så å si helt flat, så det er ikke snakk om V-bunn før omtrent midt på båten. Det eneste som minner om kjøl her, er en rund list som er sveiset på. Synes så vidt på bildet bak der. Pussig nok er båten relativt stabil i 20 knop, også over mindre bølger.

 

Så spørsmål: Ville dere gått for 4 eller 6 cm heving? Kan selvsagt prøve meg frem, men...

 

Et spørsmål til: Sånn ca hvor mye kan turtallet stige når en heiser den opp 4 eller 6 cm? 

 

På det andre bildet, ser en hvor lite det er igjen før motoren glipper av akterspeilet, så uansett, 4 eller 6 cm heving gjør at jeg må sette på plate for å unngå at motoren kan hoppe av. Tenker å bøye til aluplata jeg har kjøpt, tre den nedpå og skru den fast med skruene som er der fra før, på plastplata. Det er for øvrig en dørkeplate. Den er kanskje ikke så egnet, men den er jo ikke helt glatt, så kanskje det er en fordel. Evt kan jeg jo bare snu den. Blir penere da. Evt kan jeg kjøpe ny om det behøves. Pent blir det jo ikke, men det er jo ikke akkurat et smykke av en båt heller! Her er det ren bruksbåt...

 

20180731_192827.jpg.e74dc8b213650438550e721c5afb5640.jpg

20180731_192941.jpg

ko-stens

ko-stens

E N D E L I G har jeg tid til å se litt på problemet med at alujolla (Viking 370) går saktere enn forventet med "lett" 9,9 firetakter (Mercury 2005, 212 cc)...

 

Litt testing etter at jeg kjøpte motoren i vår, viste at jeg med trim på nivå 2 av 3, fikk båten opp i omtrent nøyaktig 21 knop målt med gps. På trinn 2 hoppet snuta litt. På trinn 1 oppfører båten seg bedre, men går en knop saktere. Trinn 3 egner seg ikke til bruk med kun meg i. Alene bruker jeg egentlig bare trinn 1. Følte at det manglet litt turtall og dermed også litt på toppfarten. Hadde håpet på minst et par, tre knop mer. Sendte også forespørsel om propell til Bakken motor, men fikk ikke særlig til svar. Imidlertid fikk jeg beskjed i en annen tråd her om at jeg godt kunne heve motoren en tomme og se da. Det har seg nemlig slik at på full fart i plan, spruter det opp en del vann på begge sider av motoren, og litt av det havner også i båten. Høyere montering kan jo løste både det ene og det andre, vil jeg tro.

 

Så har det gått en måned eller halvannen...

 

Men i dag var jeg innom en metallsjappe og fikk tak i en aluminiumsplate, ca 3 mm tykk som jeg tenkte å bruke på akterspeilet. Monterer jeg motoren høyt nok, blir det nemlig skummelt med tvingefestene. Er lite lysten på å se motoren forsvinne midtfjords på et eller annet vann.

 

Etter å ha sett på Youtube, ser det ut som om at jeg kan/bør/skal montere motoren slik at kavitasjonsplata flukter ganske nøyaktig med bunnen på skroget. Der har jeg en del å gå på, så jeg fant en lekt på 38x38 mm og la oppå akterspeilet og monterte motoren. Men enda så er ikke kavitasjonsplata i flukt med bunnen! Det er fremdeles 2 cm å gå på. Altså kan jeg sannsynligvis uten problemer montere den 6 cm høyere enn originalt. Det høres da voldsomt mye ut? Uansett tror jeg ikke det gjør noe, for båten veier jo bare 55 kg, mens eieren ehm... litt mer, ca 95 med klærne på. Legg på en bensintank attått, pluss nesten 40 kg motor, så stikker jo stammen ganske så langt nedi vannet når jeg kjører. Er kanskje litt usikker på hvordan det blir i fullt plan. Men vanninntaket er jo under kavitasjonsplata uansett, så kjøling blir vel neppe noe problem.

 

Legger ved et par bilder av hvordan ting ser ut.

 

På bildet fra siden, ser man en liten list på ca 20 mm som ligger oppå kavitasjonsplata. Kan være litt vond å se da lista kamuflerer seg godt med lista i bakgrunnen på grunnmuren! Den går på millimetrene løs akkurat kant i kant med bunnen på hekken. På Youtube ser jeg at undersiden på kavitasjonsplata gjerne skal flukte med bunnen. Litt merkelig egentlig. Akterspeilet er 38 cm høyt. Det tilsier jo kort stamme, og kortstammede motor er etter hva jeg vet, 38 cm. Men til hvor? På min motor er det ca 44 cm fra der festet går ned på toppen av akterspeilet til kavitasjonsplata. Lang stamme er ganske nøyaktig 50 cm? Har jeg motor med "halvlang stamme"? Det finnes vel ikke... Akterenden på båten er forøvrig så å si helt flat, så det er ikke snakk om V-bunn før omtrent midt på båten. Det eneste som minner om kjøl her, er en rund list som er sveiset på. Synes så vidt på bildet bak der. Pussig nok er båten relativt stabil i 20 knop, også over mindre bølger.

 

Så spørsmål: Ville dere gått for 4 eller 6 cm heving? Kan selvsagt prøve meg frem, men...

 

Et spørsmål til: Sånn ca hvor mye kan turtallet stige når en heiser den opp 4 eller 6 cm? 

 

På det andre bildet, ser en hvor lite det er igjen før motoren glipper av akterspeilet, så uansett, 4 eller 6 cm heving gjør at jeg må sette på plate for å unngå at motoren kan hoppe av. Tenker å bøye til aluplata jeg har kjøpt, tre den nedpå og skru den fast med skruene som er der fra før, på plastplata. Det er for øvrig en dørkeplate. Den er kanskje ikke så egnet, men den er jo ikke helt glatt, så kanskje det er en fordel. Evt kan jeg jo bare snu den. Blir penere da. Evt kan jeg kjøpe ny om det behøves. Pent blir det jo ikke, men det er jo ikke akkurat et smykke av en båt heller! Her er det ren bruksbåt...

 

20180731_192827.jpg.e74dc8b213650438550e721c5afb5640.jpg

20180731_192941.jpg

ko-stens

ko-stens

E N D E L I G har jeg tid til å se litt på problemet med at alujolla (Viking 370) går saktere enn forventet med "lett" 9,9 firetakter (Mercury 2005, 212 cc)...

 

Litt testing etter at jeg kjøpte motoren i vår, viste at jeg med trim på nivå 2 av 3, fikk båten opp i omtrent nøyaktig 21 knop målt med gps. På trinn 2 hoppet snuta litt. På trinn 1 oppfører båten seg bedre, men går en knop saktere. Trinn 3 egner seg ikke til bruk med kun meg i. Alene bruker jeg egentlig bare trinn 1. Følte at det manglet litt turtall og dermed også litt på toppfarten. Hadde håpet på minst et par, tre knop mer. Sendte også forespørsel om propell til Bakken motor, men fikk ikke særlig til svar. Imidlertid fikk jeg beskjed i en annen tråd her om at jeg godt kunne heve motoren en tomme og se da. Det har seg nemlig slik at på full fart i plan, spruter det opp en del vann på begge sider av motoren, og litt av det havner også i båten. Høyere montering kan jo løste både det ene og det andre, vil jeg tro.

 

Så har det gått en måned eller halvannen...

 

Men i dag var jeg innom en metallsjappe og fikk tak i en aluminiumsplate, ca 3 mm tykk som jeg tenkte å bruke på akterspeilet. Monterer jeg motren høyt nok, blir det nemlig skummelt med tvingefestene. Er lite lysten på å se motoren forsvinne midtfjords på et eller annet vann.

 

Etter å ha sett på Youtube, ser det ut som om at jeg kan/bør/skal montere motoren slik at kavitasjonsplata flukter ganske nøyaktig med bunnen på skroget. Der har jeg en del å gå på, så jeg fant en lekt på 38x38 mm og la oppå akterspeilet og monterte motoren. Men enda så er ikke kavitasjonsplata i flukt med bunnen! Det er fremdeles 2 cm å gå på. Altså kan jeg sannsynligvis uten problemer montere den 6 cm høyere enn originalt. Det høres da voldsomt mye ut? Uansett tror jeg ikke det gjør noe, for båten veier jo bare 55 kg, mens eieren ehm... litt mer, ca 95 med klærne på. Legg på en bensintank attått, pluss nesten 40 kg motor, så stikker jo stammen ganske så langt nedi vannet når jeg kjører. Er kanskje litt usikker på hvordan det blir i fullt plan. Men vanninntaket er jo under kavitasjonsplata uansett, så kjøling blir vel neppe noe problem.

 

Legger ved et par bilder av hvordan ting ser ut.

 

På bildet fra siden, ser man en liten list på ca 20 mm som ligger oppå kavitasjonsplata. Kan være litt vond å se da lista kamuflerer seg godt med lista i bakgrunnen på grunnmuren! Den går på millimetrene løs akkurat kant i kant med bunnen på hekken. På Youtube ser jeg at undersiden på kavitasjonsplata gjerne skal flukte med bunnen. Litt merkelig egentlig. Akterspeilet er 38 cm høyt. Det tilsier jo kort stamme, og kortstammede motor er ett hva jeg vet, 38 cm. Men til hvor? På min motor er det ca 44 cm fra der festet går ned på toppen av akterspeilt til kavitasjonsplata. Lang stamme er ganske nøyaktig 50 cm? Har jeg motor med "halvlang stamme"? Det finnes vel ikke...

 

Så spørsmål: Ville dere gått for 4 eller 6 cm heving? Kan selvsagt prøve meg frem, men...

 

Et spørsmål til: Sånn ca hvor mye kan turtallet stige når en heiser den opp 4 eller 6 cm? 

 

På det andre bildet, ser en hvor lite det er igjen før motoren glipper av akterspeilet, så uansett, 4 eller 6 cm heving gjør at jeg må sette på plate for å unngå at motoren kan hoppe av. Tenker å bøye til aluplata jeg har kjøpt, tre den nedpå og skru den fast med skruene som er der fra før, på plastplata. Det er for øvrig en dørkeplate. Den er kanskje ikke så egnet, men den er jo ikke helt glatt, så kanskje det er en fordel. Evt kan jeg jo bare snu den. Blir penere da. Evt kan jeg kjøpe ny om det behøves. Pent blir det jo ikke, men det er jo ikke akkurat et smykke av en båt heller! Her er det ren bruksbåt...

 

20180731_192827.jpg.e74dc8b213650438550e721c5afb5640.jpg

20180731_192941.jpg

ko-stens

ko-stens

E N D E L I G har jeg tid til å se litt på problemet med at alujolla (Viking 370) går saktere enn forventet med "lett" 9,9 firetakter (Mercury 2005, 212 cc)...

 

Litt testing da motoren var ny, viste at jeg med trim på nivå 2 av 3, fikk båten opp i omtrent nøyaktig 21 knop målt med gps. Følte at det manglet litt turtall og dermed også litt på toppfarten. Hadde håpet på minst et par, tre knop mer. Sendte også forespørsel om propell til Bakken motor, men fikk ikke særlig til svar. Imidlertid fikk jeg beskjed i en annen tråd her om at jeg godt kunne heve motoren en tomme og se da. Det har seg nemlig slik at på full fart i plan, spruter det opp en del vann på begge sider av motoren, og litt av det havner også i båten. Høyere montering kan jo løste både det ene og det andre, vil jeg tro.

 

Så har det gått en måned eller halvannen...

 

Men i dag var jeg innom en metallsjappe og fikk tak i en aluminiumsplate, ca 3 mm tykk som jeg tenkte å bruke på akterspeilet. Monterer jeg motren høyt nok, blir det nemlig skummelt med tvingefestene. Er lite lysten på å se motoren forsvinne midtfjords på et eller annet vann.

 

Etter å ha sett på Youtube, ser det ut som om at jeg kan/bør/skal montere motoren slik at kavitasjonsplata flukter ganske nøyaktig med bunnen på skroget. Der har jeg en del å gå på, så jeg fant en lekt på 38x38 mm og la oppå akterspeilet og monterte motoren. Men enda så er ikke kavitasjonsplata i flukt med bunnen! Det er fremdeles 2 cm å gå på. Altså kan jeg sannsynligvis uten problemer montere den 6 cm høyere enn originalt. Det høres da voldsomt mye ut? Uansett tror jeg ikke det gjør noe, for båten veier jo bare 55 kg, mens eieren ehm... litt mer, ca 95 med klærne på. Legg på en bensintank attått, pluss nesten 40 kg motor, så stikker jo stammen ganske så langt nedi vannet når jeg kjører. Er kanskje litt usikker på hvordan det blir i fullt plan. Men vanninntaket er jo under kavitasjonsplata uansett, så kjøling blir vel neppe noe problem.

 

Legger ved et par bilder av hvordan ting ser ut.

 

På bildet fra siden, ser man en liten list på ca 20 mm som ligger oppå kavitasjonsplata. Kan være litt vond å se da lista kamuflerer seg godt med lista i bakgrunnen på grunnmuren! Den går på millimetrene løs akkurat kant i kant med bunnen på hekken. På Youtube ser jeg at undersiden på kavitasjonsplata gjerne skal flukte med bunnen. Litt merkelig egentlig. Akterspeilet er 38 cm høyt. Det tilsier jo kort stamme, og kortstammede motor er ett hva jeg vet, 38 cm. Men til hvor? På min motor er det ca 44 cm fra der festet går ned på toppen av akterspeilt til kavitasjonsplata. Lang stamme er ganske nøyaktig 50 cm? Har jeg motor med "halvlang stamme"? Det finnes vel ikke...

 

Så spørsmål: Ville dere gått for 4 eller 6 cm heving? Kan selvsagt prøve meg frem, men...

 

Et spørsmål til: Sånn ca hvor mye kan turtallet stige når en heiser den opp 4 eller 6 cm? 

 

På det andre bildet, ser en hvor lite det er igjen før motoren glipper av akterspeilet, så uansett, 4 eller 6 cm heving gjør at jeg må sette på plate for å unngå at motoren kan hoppe av. Tenker å bøye til aluplata jeg har kjøpt, tre den nedpå og skru den fast med skruene som er der fra før, på plastplata. Det er for øvrig en dørkeplate. Den er kanskje ikke så egnet, men den er jo ikke helt glatt, så kanskje det er en fordel. Evt kan jeg jo bare snu den. Blir penere da. Evt kan jeg kjøpe ny om det behøves. Pent blir det jo ikke, men det er jo ikke akkurat et smykke av en båt heller! Her er det ren bruksbåt...

 

20180731_192827.jpg.e74dc8b213650438550e721c5afb5640.jpg

20180731_192941.jpg



×
×
  • Create New...