Lingefan
Mouche skrev 31 minutter siden:
Til sammenligning tar jeg meg av båten selv bortsett fra en ervice hvert annet år, fem totalt nå etter 11 sesonger, og det koster vel rundt 2.500 i året med alt. Ikke hatt et feilslag på motor og ingen problemer med båten ellers på noen måte. I forhold til deg har jeg da snart spart omtrent hva det vil koste å kjøpe meg en helt ny båt/motor av den type jeg har. Bare sånn litt til ettertanke?
Og så tar jeg meg en tur til Kreta innimellom, og der jobber de døgnet rundt så lenge det er folk å serve, men klart de ser også litt frem til vinteren når de kan stenge sjappa (ikke alle kan det) og får hvile litt.
Man bør i mine øyne se litt større på det hele.
Penger og det å maksimere sparing for egen del er ikke alt, så lenge man sparer mer enn nok.
Og det er viktigere for meg å være med å bidra til å holde hjulene til kvalitets-serviceapparater i gang så lenge jeg har mulighet til det. Og samtidig skaffe meg komfort og en meget godt vedlikeholdt båt. Men forstår jo også at folk/du vil spare penger.
Men hva er vel 200.000 på 10 år? Så er det litt prioriteringer da...
Nye BMW X5 etc skal folk ha, de taper seg jo 150-200.000 pr år de første årene. Eller nye Tesla-biler. Taper seg masse de også. 100-150 pr år. Man kan få satt bort mye båtvedlikehold for å velge litt brukte biler der det verste verditapet er tatt...
Skjønner at folk flest og folk med stram økonomi kan gjøre mye selv og dermed oppnå å eie båt på den måten, og det er jo veldig bra.
Men jeg synes båtpuss/service er kjedelig å gjøre selv og har masse andre ting jeg heller vil holde på med. Hadde jeg hatt trangt med penger kunne jeg gjerne gjort det selv i overgangsperioder, men foretrekker å slippe. Da er det ansvarlig av meg som kan å betale andre for det de kan slik at de sikres arbeid. Innenfor rimelighetens/markedsprisens grenser da selvsagt. Men velger selvsagt de jeg ser gir alt og leverer maks kvalitet slik at de dårlige «dør ut» eller forhåpentligvis forbedrer seg.