Jump to content

Edit History

Lingefan

Lingefan

Whiskey skrev for 5 timer siden:

Jeg tenker mer på hvorfor i all verden det ikke er fler verksteder, jeg hadde en runde i mai med et annet problem, men da også var det samme greia med null kapasitet.  Sist gang jeg hadde båten på verksted, dro jeg og hentet den igjen etter to uker siden de ikke hadde sett på den enda. Jeg kaller det dårlig service og et tegn på at man trenger mer konkurranse.

Men det lønner seg kanskje ikke å drive verksted i hele tatt?

 

Når det gjelder å handle deler fra andre siden av kloden, gjør jeg det stadig, men når en del koster 1500 original fra USA og 5000 i Norge (bensinpumpe til min gamle Evinrude), så må man være ganske gavmild for å betale 5000. Du kan jo se på det som en slags oppsparing av karma i tilfelle fremtidige motorproblemer, men jeg tror ikke på den slags. Betalte akkurat 2000 nok for 6 pakninger og o-ringer til dysene mine hos Lasa, så jeg frykter ikke karmaen.

 

Originaldeler til Yanmaren min er forresten akkurat samme delene som uoriginale til Toyota fra skruvat.no el. Er det riktig å ta 400% avanse for å flytte vannpumpa fra en Bosch-pappeske til en Yanmar-pappeske? Det mener jeg gir dårligere karma enn å handle på eBay selv om jeg ikke tror på slikt. (Men det er nå en annen diskusjon)

 

 

Det du spør om i innlegget svarer du i grunnen på samtidig. Du kjøper gjerne deler og sånt billig, men ønsker maks prioritering, kvalitet og service når noen skal sette det inn. Altså, du vil ikke betale for delene slik at de som yter service skal tjene penger nok til å gidde å yte servicen, men du lurer samtidig på hvorfor det ikke er flere verksteder.

I Norge er det dyrt å ha ansatte. De ansatte har rettigheter her og der, meget bra for arbeidsforholdene til de ansatte, men dyrt for bedrifter og dermed også kundene. Det er en grunn til at det er dyrere i Norge.

 

Hva slags bransjer jobber dere andre i, da rettet til de som mener min kommentar var frekk vedrørende 20.000kr i årlig opplag, at jeg synes det var rimelig. Det er tydelig at flere her inne ikke skjønner (evt ikke ønsker å skjønne) hvor penger og arbeidsplasser kommer fra?

 

Man kan kanskje sammenligne det med f eks restaurantbransjen. Om de aldri solgte vin til maten hadde de vel ikke gått rundt. De tjener vel ok på maten, men om alle bestilte vann blir det ikke særlig butikk...

Et tankekors, som mouche sa, når man prutter på deler/kjøper fra andre steder enn verksteder i Norge er den dagen man trenger service og et godt verksted - hvor mye har du selv egentlig bidratt til at det verkstedet lever i beste velgående? 

Lingefan

Lingefan

Whiskey skrev for 5 timer siden:

Jeg tenker mer på hvorfor i all verden det ikke er fler verksteder, jeg hadde en runde i mai med et annet problem, men da også var det samme greia med null kapasitet.  Sist gang jeg hadde båten på verksted, dro jeg og hentet den igjen etter to uker siden de ikke hadde sett på den enda. Jeg kaller det dårlig service og et tegn på at man trenger mer konkurranse.

Men det lønner seg kanskje ikke å drive verksted i hele tatt?

 

Når det gjelder å handle deler fra andre siden av kloden, gjør jeg det stadig, men når en del koster 1500 original fra USA og 5000 i Norge (bensinpumpe til min gamle Evinrude), så må man være ganske gavmild for å betale 5000. Du kan jo se på det som en slags oppsparing av karma i tilfelle fremtidige motorproblemer, men jeg tror ikke på den slags. Betalte akkurat 2000 nok for 6 pakninger og o-ringer til dysene mine hos Lasa, så jeg frykter ikke karmaen.

 

Originaldeler til Yanmaren min er forresten akkurat samme delene som uoriginale til Toyota fra skruvat.no el. Er det riktig å ta 400% avanse for å flytte vannpumpa fra en Bosch-pappeske til en Yanmar-pappeske? Det mener jeg gir dårligere karma enn å handle på eBay selv om jeg ikke tror på slikt. (Men det er nå en annen diskusjon)

 

 

Det du spør om i innlegget svarer du i grunnen på samtidig. Du kjøper gjerne deler og sånt billig, men ønsker maks prioritering, kvalitet og service når noen skal sette det inn. Altså, du vil ikke betale for delene slik at de som yter service skal tjene penger nok til å gidde å yte servicen, men du lurer samtidig på hvorfor det ikke er flere verksteder.

I Norge er det dyrt å ha ansatte. De ansatte har rettigheter her og der, meget bra for arbeidsforholdene til de ansatte, men dyrt for bedrifter og dermed også kundene. Det er en grunn til at det er dyrere i Norge.

 

Hva slags bransjer jobber dere andre i, da rettet til de som mener min kommentar var frekk vedrørende 20.000kr i årlig opplag, at jeg synes det var rimelig. Det er tydelig at flere her inne ikke skjønner (evt ikke ønsker å skjønne) hvor penger og arbeidsplasser kommer fra?

 

Man kan kanskje sammenligne det med f eks restaurantbransjen. Om de aldri solgte vin til maten hadde de vel ikke gått rundt. De tjener vel ok på maten, men om alle bestilte vann blir det ikke særlig butikk...

Et tankekors når man prutter på deler/kjøper fra andre steder er den dagen man trenger service og et godt verksted - hvor mye har du selv egentlig bidratt til at det verkstedet lever i beste velgående? 

Lingefan

Lingefan

Whiskey skrev for 5 timer siden:

Jeg tenker mer på hvorfor i all verden det ikke er fler verksteder, jeg hadde en runde i mai med et annet problem, men da også var det samme greia med null kapasitet.  Sist gang jeg hadde båten på verksted, dro jeg og hentet den igjen etter to uker siden de ikke hadde sett på den enda. Jeg kaller det dårlig service og et tegn på at man trenger mer konkurranse.

Men det lønner seg kanskje ikke å drive verksted i hele tatt?

 

Når det gjelder å handle deler fra andre siden av kloden, gjør jeg det stadig, men når en del koster 1500 original fra USA og 5000 i Norge (bensinpumpe til min gamle Evinrude), så må man være ganske gavmild for å betale 5000. Du kan jo se på det som en slags oppsparing av karma i tilfelle fremtidige motorproblemer, men jeg tror ikke på den slags. Betalte akkurat 2000 nok for 6 pakninger og o-ringer til dysene mine hos Lasa, så jeg frykter ikke karmaen.

 

Originaldeler til Yanmaren min er forresten akkurat samme delene som uoriginale til Toyota fra skruvat.no el. Er det riktig å ta 400% avanse for å flytte vannpumpa fra en Bosch-pappeske til en Yanmar-pappeske? Det mener jeg gir dårligere karma enn å handle på eBay selv om jeg ikke tror på slikt. (Men det er nå en annen diskusjon)

 

 

Det du spør om i innlegget svarer du i grunnen på samtidig. Du kjøper gjerne deler og sånt billig, men ønsker maks prioritering, kvalitet og service når noen skal sette det inn. Altså, du vil ikke betale for delene slik at de som yter service skal tjene penger nok til å gidde å yte servicen, men du lurer samtidig på hvorfor det ikke er flere verksteder.

I Norge er det dyrt å ha ansatte. De ansatte har rettigheter her og der, meget bra for arbeidsforholdene til de ansatte, men dyrt for bedrifter og dermed også kundene. Det er en grunn til at det er dyrere i Norge.

 

Hva slags bransjer jobber dere andre i, da rettet til de som mener min kommentar var frekk vedrørende 20.000kr i årlig opplag, at jeg synes det var rimelig. Det er tydelig at flere her inne ikke skjønner (evt ikke ønsker å skjønne) hvor penger og arbeidsplasser kommer fra?

 

Man kan kanskje sammenligne det med f eks restaurantbransjen. Om de aldri solgte vin til maten hadde de vel ikke gått rundt. De tjener vel ok på maten, men om alle bestilte vann blir det ikke særlig butikk...

Lingefan

Lingefan

Whiskey skrev for 4 timer siden:

Jeg tenker mer på hvorfor i all verden det ikke er fler verksteder, jeg hadde en runde i mai med et annet problem, men da også var det samme greia med null kapasitet.  Sist gang jeg hadde båten på verksted, dro jeg og hentet den igjen etter to uker siden de ikke hadde sett på den enda. Jeg kaller det dårlig service og et tegn på at man trenger mer konkurranse.

Men det lønner seg kanskje ikke å drive verksted i hele tatt?

 

Når det gjelder å handle deler fra andre siden av kloden, gjør jeg det stadig, men når en del koster 1500 original fra USA og 5000 i Norge (bensinpumpe til min gamle Evinrude), så må man være ganske gavmild for å betale 5000. Du kan jo se på det som en slags oppsparing av karma i tilfelle fremtidige motorproblemer, men jeg tror ikke på den slags. Betalte akkurat 2000 nok for 6 pakninger og o-ringer til dysene mine hos Lasa, så jeg frykter ikke karmaen.

 

Originaldeler til Yanmaren min er forresten akkurat samme delene som uoriginale til Toyota fra skruvat.no el. Er det riktig å ta 400% avanse for å flytte vannpumpa fra en Bosch-pappeske til en Yanmar-pappeske? Det mener jeg gir dårligere karma enn å handle på eBay selv om jeg ikke tror på slikt. (Men det er nå en annen diskusjon)

 

 

Det du spør om i innlegget svarer du i grunnen på samtidig. Du kjøper gjerne deler og sånt billig, men ønsker maks prioritering, kvalitet og service når noen skal sette det inn. Altså, du vil ikke betale for delene slik at de som yter service skal tjene penger nok til å gidde å yte servicen, men du lurer samtidig på hvorfor det ikke er flere verksteder.

I Norge er det dyrt å ha ansatte. De ansatte har rettigheter her og der, meget bra for arbeidsforholdene til de ansatte, men dyrt for bedrifter og dermed også kundene. Det er en grunn til at det er dyrere i Norge.

 

Hva slags bransjer jobber dere andre i, da rettet til de som mener min kommentar var frekk vedrørende 20.000kr i årlig opplag, at jeg synes det var rimelig. Det er tydelig at flere her inne ikke skjønner (evt ikke ønsker å skjønne) hvor penger og arbeidsplasser kommer fra?



×
×
  • Create New...