Jump to content

Hva f*#%! er det med båtbransjen / båtverksteder i indre oslofjord? Er det slik i hele landet?

Whiskey

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Jeg skulle overhale høytrykkspumpa og trengte hjelp til å demontere og montere den nå rett før sommeren, var vel i Juni. 

La ut oppdraget på det småjobbgreiene på finn.no. 

Fikk en melding. Kom en hyggelig kar til avtalt tid i båten. Jeg ville jo lære noe også og han hadde ingenting i mot at vi "skrudde i sammen". 

"Zipp- Zapp" så var pumpa ute, jeg Vippset over penger. 

Så kom pumpa fra overhaling. Ringte fyren, han kom, vi skrudde pumpa på plass, lufta motoren, alt fungerte som det skulle. Vippset over penger og dett var dett. 

---

Må en levere på verksted og følge "den gamle måten", kan en ikke bare bruke de nye tjenestene som finnes? 

Det er vel litt typisk Ola Dunk å klage på dårlig service eller manglende lokale ressurser når de samtidig ikke bruker lokale ressurser utenom når det brenner. De andre forumene jeg er inne på (litt forskjellige da jeg har flere hobbyer) er det ofte fokus på hvor det er billigst i verden og samme klaging på at de havner bakerst i køen når de trenger hjelp lokalt.

Også har vi lokale butikk vs kjøpesenter?

Jeg måtte vente 5-6 uker på service på Møller, jeg må bestille tid til det meste som skal gjøres, og det er fra de som jeg bruker fast hele året enten det er lege, bil, båt eller annet. Men bruker du de ellers i året så får du prioritet.

Jeg gjør alt på båten selv men forventer da heller ikke at jeg får hjelp på dagen midt i høysesong.

Kjenner flere som jobber med båt og de jobber mye lange dager fra påske og frem til juli engang. De både har krav på ferie og fortjener den.

Jeg jobber med IT og "siler" hvem vi "gidder" å hjelpe da vi har for mye å gjøre. Kommer du til oss med en PC kjøpt på Elkjøp eller nett så får du beskjed om å bruke noen andre. Vi prioritere de som kjøper utstyr fra oss.

Hvis du forventer at lokale ressurser skal stille opp for deg,  så bruke de ellers i året.

Ellers så er de ikke bare treige men faktisk borte neste gang.

Jeg kjenner 'personlig' noen verksteder i Sverige og Norge. Som en av dem uttalte over en kopp kaffe, og verkstedet ligger midt i et smørøye, 'hadde det ikke vært for yrkesbåtene, kunne jeg bare lagt ned'. Han kan ikke holde et trimmet team av mekanikere for å gi topp service tre måneder i året. Folkene skal ha lønn de resterende ni måneder. Han får til og med privatkunder innom som forlanger omgående service i juli, medbringende filtre fra eBay og olje fra Jula. Det fungere dårlig.

Hele verkstedsgreia er et paradoks i Norge, folk kvier seg for å bruke verksted pga pris, samtidig som verkstedet må ha høy pris grunnet få kunder og kort sesong.

Det er noe alvolig galt hos oss da en Ingeniør må jobbe en uke for å dekke inn kostnaden for en østeuropeisk ufaglært mekaniker som knoter rundt 5-6 timer i maskinrommet..

Ingen med normal inntekt har råd til å kjøpe arbeiskraft av andre i særlig grad.

Skal jeg male huset er det billigere for meg å ta fri 6 uker fra jobben, vaske og male selv i 14 dager for deretter å sitte 4 uker i fluktstolen og nyte resultatet av vel utført jobb, kontra å leie inn skikkelig malermester.

hanto1 skrev for 5 timer siden:

Hele verkstedsgreia er et paradoks i Norge, folk kvier seg for å bruke verksted pga pris, samtidig som verkstedet må ha høy pris grunnet få kunder og kort sesong.

Det er noe alvolig galt hos oss da en Ingeniør må jobbe en uke for å dekke inn kostnaden for en østeuropeisk ufaglært mekaniker som knoter rundt 5-6 timer i maskinrommet..

Ingen med normal inntekt har råd til å kjøpe arbeiskraft av andre i særlig grad.

Skal jeg male huset er det billigere for meg å ta fri 6 uker fra jobben, vaske og male selv i 14 dager for deretter å sitte 4 uker i fluktstolen og nyte resultatet av vel utført jobb, kontra å leie inn skikkelig malermester.

Dette er litt off-topic, men jeg drister meg med påstanden om at høye skatter og avgifter har en stor del av skylden for at det har blitt så dyrt å kjøpe tjenester. Og det ble ikke bedre etter at tjenester ble momsbelagt. Høye skatter og avgifter kveler næringslivet, og flere blir arbeidsledige/uføre/studenter i voksen alder - noe som igjen krever enda høyere skatter og avgifter for å finansiere dette. En ond spiral. I tillegg krever jo en eksplosiv vekst i eiendomspriser sitt for de som leier.

Men som noen påpeker, det lønner seg å lære seg å gjøre ting selv og heller jobbe litt mindre. Da sparer man også bompenger og rushtidsavgift når man skal på jobb.

Saltos skrev 32 minutter siden:

Men som noen påpeker, det lønner seg å lære seg å gjøre ting selv og heller jobbe litt mindre. Da sparer man også bompenger og rushtidsavgift når man skal på jobb.

Jeg vil også nevne sikkerhet ved å kunne skru litt selv og kjenne sin egen båt.

For meg har dette vært nyttig når man er på tur, og noe galt skjer. 

Er ikke sikkert at hjelpen altid er nær om man ligger og driver.

21 hours ago, Saltos said:

Dette er litt off-topic, men jeg drister meg med påstanden om at høye skatter og avgifter har en stor del av skylden for at det har blitt så dyrt å kjøpe tjenester.

Fortsatt off-topic, men høye skatter og avgifter er en konsekvens av velferdsnivået i landet. Dersom syke betalte for helsetjenester selv, og pensjonister klarte seg uten full pensjon mens de samtidig står i full jobb, og nøyde seg med det det som var nødvendig for å overleve (og ha en liten båt, selvsagt!), ville behovet for skatter og avgifter selvsagt reduseres.

Kostnadsnivået på tjenester skyldes hovedsaklig det høye lønnsnivået i Norge, som igjen er en konsekvens av en oljeindustri som en lang periode gikk så det suste og påvirket lønnsdannelsen gjennom trepartssamarbeidet og frontfagmodellen.

Når det er sagt, så er jo det samme lønnsnivået også årsak til at man kan se seg råd å ha en gammel båt, uten å måtte gi avkall på så mye annet. Og kanskje ha råd til å betale en mekaniker for en reparasjon nå og da.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...