Lazyjack Startet 1.August.2018 Link til dette innlegget Startet 1.August.2018 (redigert) Tenker å sette på slike på utliggerne for å skåne båten for riper når jeg går ut og inn av båsen. Bruker vanlige fendere når jeg ligger i båsen men de havner gjerne på feil side av utliggeren når jeg kommer inn i båsen. Er de OK, lager de riper eller farger de av når man glir langs dem? Redigert 1.August.2018 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 Finnes en litt annen type fra samme produsent, er litt billigere selgs også på bt. De fungerer bra. Har seksjoner som du kan dra strips rundt. Sitér dette innlegget Link to post
BjornK Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 Jeg har stripset fast slike i båsen min. Fungerer helt fint og sverter ikke av. Nå har jeg aldri høy fart inn/ut, så for meg er de perfekt. Henger ut fendere når jeg forlater båten allikevel, for sikkerhet skyld, men tror vel egentlig at jeg kunne klart meg uten. Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 Løp og kjøp ? har mine på 3. året. Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Bølgebrus Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 Har også hatt mine i 3-4år. Null sverting. Montér de med strips, horisontalt, vertikalt, rundt hjørner ....wherever. Fungerer! Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 1.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 Takk, det virker å være ganske enstemmig at disse er bra ? Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 Jeg bruker disse. Enklere å stripse fast. https://www.biltema.no/bat/fortoyning/fendere/fenderlist-2000031381 Fungere utmerket. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Bigmac Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 (redigert) Men de du har linket til vil stripsen gå innpå båten. Kjøp de med spor i mellom 5 puter. Edit: jepp, de lippert fant. Redigert 1.August.2018 av Bigmac (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 Det eneste negative med dem er at de lager en høy og skremmende lyd når skroget gnisser inntil dem hvis man kommer litt skjevt inn i båsen Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 jotto skrev 1 minutt siden: Det eneste negative med dem er at de lager en høy og skremmende lyd når skroget gnisser inntil dem hvis man kommer litt skjevt inn i båsen Bare å smøre de inn med fett, så forsvinner lyden ??? Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 Bigmac skrev 3 minutter siden: Bare å smøre de inn med fett, så forsvinner lyden ??? Hahaha Ellers la dem modnes under vann i et par uker sånn at de blir full av groe. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 Jeg har en spruteflaske med noe "flytende polish" greier som jeg spruter på fendere, tau osv som lager lyd. Drev med zalo osv før.. ikke særlig bra for polish osv. Sitér dette innlegget Link to post
Solhaugen Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 jeg har mikrofiber trekk på mine fendre, fra båtprodusent, så kan du kjøpe så billige fendere du bare vil Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 Hoho, ja de gneller noe jæv... har sånne sjøl. Men billig var det? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 (redigert) Ligger ikke med båten inntil bryggefenderne, aner ikke hvordan de vil fungere da, har aldri prøvd. Har festet et par på jernstanga på utriggeren på ene siden og et par på andre siden så jeg kan legge til uten å hive ut egne fendere. Så jeg har nok misforstått spørsmålet. For meg er de der kun hvis jeg kommer skjevt inn i båsen eller legger til uten egne fendere midlertidig. Ser ikke på de fenderne som en permanent "ligge mot" løsning, i hverfall ikke for en 7,5 tonn seilbåt, da vil jeg nok ha noe kraftigere rett og slett. Og sånn forøvrig så har jeg dyre fendere, så dyre å gode at de har holdt i "gud vet hvor mange år". Et par av de er til og med laga i Norge, husker ikke produsenten, lurer på om de var laga i Askim? Men har ikke mikrofiber noe sted, vet ikke hva jeg skal med det. Er det flotte greier? Lurer på om noen stoler på jobben har det, litt sånn finkorna stoff som er vondt å ta på? -- Jo forresten, lurer på om ikke oppvaskkluten har det, mikrofiber. Redigert 1.August.2018 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 (redigert) Ligger ikke med båten inntil bryggefenderne, aner ikke hvordan de vil fungere da, har aldri prøvd. Har festet et par på jernstanga på utriggeren på ene siden og et par på andre siden så jeg kan legge til uten å hive ut egne fendere. Så jeg har nok misforstått spørsmålet. For meg er de der kun hvis jeg kommer skjevt inn i båsen eller legger til uten egne fendere midlertidig. Ser ikke på de fenderne som en permanent "ligge mot" løsning, i hverfall ikke for en 7,5 tonn seilbåt, da vil jeg nok ha noe kraftigere rett og slett. Og sånn forøvrig så har jeg dyre fendere, så dyre å gode at de har holdt i "gud vet hvor mange år". Et par av de er til og med laga i Norge, husker ikke produsenten, lurer på om de var laga i Askim? Men har ikke mikrofiber noe sted, vet ikke hva jeg skal med det. Er det flotte greier? Lurer på om noen stoler på jobben har det, litt sånn finkorna stoff som er vondt å ta på? -- Jo forresten, lurer på om ikke oppvaskkluten har det, mikrofiber. Den er også vond å ta i. Redigert 1.August.2018 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 Solhaugen skrev for 2 timer siden: jeg har mikrofiber trekk på mine fendre, fra båtprodusent, så kan du kjøpe så billige fendere du bare vil Sånne fendersokker er no shit når de blir pakka med salt og sand...gnager som satan, etterhvert blir båten matt. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 Bigmac skrev 29 minutter siden: Sånne fendersokker er no shit når de blir pakka med salt og sand...gnager som satan, etterhvert blir båten matt. Ikke hvis de er fra båtleverandør vel? ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 2.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 Bigmac skrev for 11 timer siden: Men de du har linket til vil stripsen gå innpå båten. Kjøp de med spor i mellom 5 puter. Edit: jepp, de lippert fant. Ja det er de jeg tenkte på og som jeg nå har kjøpt. Beklager at jeg linket til feil bryggefendere Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.August.2018 Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 Bigmac skrev for 7 timer siden: Sånne fendersokker er no shit når de blir pakka med salt og sand...gnager som satan, etterhvert blir båten matt. Da tror jeg at mine må ha tatt seg en runde over hele båten. Matt overalt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lazyjack Svart 2.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 De rusler rundt nattestid når ingen ser dem. Fordømt pakk! Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 2.August.2018 Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 (redigert) Bruker også den mindre typen og opplevd som andre at de skriker fælt hvis man kommer borti i sakte fart (skal ta tipset med å ha på noe), men ingen sverting eller riping å se etterpå. Har faktisk mer tro på de enn de vanlige båtfendrene som jeg nå ikke lenger bruker i båsen min, da jeg ser det er litt riper etter de hvilket jo er naturlig da de har mye mer kontakt med båten, og det er mer sjans for at sitter tørket salt eller hva på de i motsetning til bryggefendrene. Redigert 2.August.2018 av Duppe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 2.August.2018 Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 Har fenderlist fra Biltema både i båsen i hjemmehavn og på hytta. På hytta er der ikke bås så der kan båten bli liggende å gnikke inntil med en stygg lyd. Er det mye vind legger jeget par vanlige fendere i tillegg Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Solhaugen Svart 3.August.2018 Link til dette innlegget Svart 3.August.2018 Bigmac skrev On 2.8.2018 at 0.29: Sånne fendersokker er no shit når de blir pakka med salt og sand...gnager som satan, etterhvert blir båten matt. dem er fullt mulig å ta med hjem å vaske, så blir dem rene å pene:) Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 3.August.2018 Link til dette innlegget Svart 3.August.2018 Solhaugen skrev for 4 timer siden: dem er fullt mulig å ta med hjem å vaske, så blir dem rene å pene:) Jepp, men alle er dessverre ikke så nøye. Når du får en nabobåt som ser ut som en møkkahaug og ikke har vaska sokkene på 3 måneder så vet du det er folk i båt og båten din vil se voldtatt ut etterpå. (Jeg har derfor med ekstra kulefendere som u-hjelp til de som ikke har skjønt at fendere skal være glatte). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.