Jump to content

Bryggefendere fra Biltema, er de brukbare?

Lazyjack

Recommended Posts

Jeg har stripset fast slike i båsen min. Fungerer helt fint og sverter ikke av. Nå har jeg aldri høy fart inn/ut, så for meg er de perfekt. Henger ut fendere når jeg forlater båten allikevel, for sikkerhet skyld, men tror vel egentlig at jeg kunne klart meg uten.

Guest Avmønstret#

Ligger ikke med båten inntil bryggefenderne, aner ikke hvordan de vil fungere da, har aldri prøvd. Har festet et par på jernstanga på utriggeren på ene siden og et par på andre siden så jeg kan legge til uten å hive ut egne fendere. 

Så jeg har nok misforstått spørsmålet. For meg er de der kun hvis jeg kommer skjevt inn i båsen eller legger til uten egne fendere midlertidig. Ser ikke på de fenderne som en permanent "ligge mot" løsning, i hverfall ikke for en 7,5 tonn seilbåt, da vil jeg nok ha noe kraftigere rett og slett. 

Og sånn forøvrig så har jeg dyre fendere, så dyre å gode at de har holdt i "gud vet hvor mange år". Et par av de er til og med laga i Norge, husker ikke produsenten, lurer på om de var laga i Askim? 

Men har ikke mikrofiber noe sted, vet ikke hva jeg skal med det. Er det flotte greier? Lurer på om noen stoler på jobben har det, litt sånn finkorna stoff som er vondt å ta på?

--

Jo forresten, lurer på om ikke oppvaskkluten har det, mikrofiber. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Guest Avmønstret#

Ligger ikke med båten inntil bryggefenderne, aner ikke hvordan de vil fungere da, har aldri prøvd. Har festet et par på jernstanga på utriggeren på ene siden og et par på andre siden så jeg kan legge til uten å hive ut egne fendere. 

Så jeg har nok misforstått spørsmålet. For meg er de der kun hvis jeg kommer skjevt inn i båsen eller legger til uten egne fendere midlertidig. Ser ikke på de fenderne som en permanent "ligge mot" løsning, i hverfall ikke for en 7,5 tonn seilbåt, da vil jeg nok ha noe kraftigere rett og slett. 

Og sånn forøvrig så har jeg dyre fendere, så dyre å gode at de har holdt i "gud vet hvor mange år". Et par av de er til og med laga i Norge, husker ikke produsenten, lurer på om de var laga i Askim? 

Men har ikke mikrofiber noe sted, vet ikke hva jeg skal med det. Er det flotte greier? Lurer på om noen stoler på jobben har det, litt sånn finkorna stoff som er vondt å ta på?

--

Jo forresten, lurer på om ikke oppvaskkluten har det, mikrofiber. Den er også vond å ta i. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Solhaugen skrev for 2 timer siden:

jeg har mikrofiber trekk på mine fendre, fra båtprodusent, så kan du kjøpe så billige fendere du bare vil:smiley:

Sånne fendersokker er no shit når de blir pakka med salt og sand...gnager som satan, etterhvert blir båten matt. 

Bigmac skrev for 11 timer siden:

Men de du har linket til vil stripsen gå innpå båten. Kjøp de med spor i mellom 5 puter. 

Edit: jepp, de lippert fant. 

Ja det er de jeg tenkte på og som jeg nå har kjøpt. Beklager at jeg linket til feil bryggefendere :blush:

Bigmac skrev for 7 timer siden:

Sånne fendersokker er no shit når de blir pakka med salt og sand...gnager som satan, etterhvert blir båten matt. 

Da tror jeg at mine må ha tatt seg en runde over hele båten. Matt overalt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Bruker også den mindre typen og opplevd som andre at de skriker fælt hvis man kommer borti i sakte fart (skal ta tipset med å ha på noe), men ingen sverting eller riping å se etterpå.

Har faktisk mer tro på de enn de vanlige båtfendrene som jeg nå ikke lenger bruker i båsen min, da jeg ser det er litt riper etter de hvilket jo er naturlig da de har mye mer kontakt med båten, og det er mer sjans for at sitter tørket salt eller hva på de i motsetning til bryggefendrene.

Redigert av Duppe (see edit history)

Har fenderlist fra Biltema både i båsen i hjemmehavn og på hytta. På hytta er der ikke bås så der kan båten bli liggende å gnikke inntil med en stygg lyd. Er det mye vind legger jeget par vanlige fendere i tillegg 

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Solhaugen skrev for 4 timer siden:

dem er fullt mulig å ta med hjem å vaske, så blir dem rene å pene:)

Jepp, men alle er dessverre ikke så nøye. Når du får en nabobåt som ser ut som en møkkahaug og ikke har vaska sokkene på 3 måneder så vet du det er folk i båt og båten din vil se voldtatt ut etterpå. (Jeg har derfor med ekstra kulefendere som u-hjelp til de som ikke har skjønt at fendere skal være glatte). 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...