Mellomstor Startet 2.August.2018 Link til dette innlegget Startet 2.August.2018 Hei igjen, måtte starte tråden på nytt da forrige emne tittel var litt dårlig Nå har jeg fått med alt i Emne håper jeg. Noen som har erfaringer med 33 sport / 33 fb hva angår det elektiske og diesel tanker ? Man fyller tanker fra BB og SB side, utligner disse seg ? Har ikke fått sjekket om det går rør i mellom tanker ennå.. Motor suger mer fra den ene tank en den andre. Det sitter under fører stol to spaker med vire som går til kraner på tanker. Han vi kjøpte av mente man kunne fin justere kraner med disse spaker slik at motor tilslutt bruker like mye diesel fra hver tank. Da diesel rør i sommer gikk tette pga. smuss i tank / diesel og vi måtte på service for å få rettet på dette sa VP mekaniker at disse spaker kun var for å stenge tanker i tilfelle brann.. Så hva skal vi tro ?? Vi har måler på hver tank men kun BB virker, SB har fra dag 1 smelt rett i 100% full når man vrir på tenning.. Derfor jeg lurer på dette med utligning for da kan vi ut sessongen sjekke nivå ved hjelp av BB måler. Erfaringer med drevene på disse ? Noe spesielt man skal passe på for ikke å få drev havari (bortsett fra vanlig service..) Virker tipp/topp så langt, men har ikke fått sjekket om det er vann i olje etc. da båt ble kjøpt på vannet.. Elektrisk: Det er ikke voltmeter på forbruks bank som standard så dette skal inn.. Når man skrur på tenning så kommer voltmeter til start batteri på, dette står på 11,8 ville jeg sakt så start batteri er nok modent for utskifting.. Det er vel et batteri til start, et til trøster i baug og en forbruks bank med to eller tre batterier. Han vi kjøpte av sa man så fort man stoppet MÅTTE skru av hovedbryter start og vri om ''cross over'' bryter. Antar ''cross over'' er for å koble start sammen med forbruks bank ? Ergo kan jo denne egentlig stå av hele tiden, og start kan vel stå på så lenge man er på tur for så å skru den av når man fortøyer i havn etter turen ? Det har jeg gjort med tidligere båter uten problemer i alle fall ?? Antar at start/baugtrøster batteri og forbruk lades på vanlig måte både med motor og land strøm selv om ''cross over'' er av.. Skal ta med multimeter på neste tur og finne ut av dette men er interisert av erfaringer fra andre eiere / tidligere eiere av slike båter :-) Første båt jeg har med D motor, er ikke gløde lampe ? Og virker som om det er ''auto start''. Man vrir på nøkkel så kan man slippe den så kjører den start motor / ''evt. gløding'' selv. Slik føles det i alle fall.. Stemmer dette ? Noen som har montert hekk truster på disse båtene når de har drev ? Takk for alle svar som måtte komme Sitér dette innlegget Sjøen er for alle :-) Link to post
leif_erikg Svart 2.August.2018 Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 Det vanlige, og slik vil jeg tro det er her også, er at utjevningen skjer så raskt at forbruk ikke vil kunne føre til nevneverdig nivåforskjell. Samtidig så sent at det ikke vil skvulpe mellom tankene. Å fikle med kranene for å styre hvor forbruket kommer fra høres helt tullete ut. De er til nød og service. Når du fyller fra på en tank skjer ikke utgjevningen raskt nok til at det holder å kunne fylle på den om du vil ha full tank. Men mens du fyller på den andre kan faktisk nivået på den andre ha sunket litt. Jeg bøyer meg normalt likevel ved å fylle en gang på hver tank til de er full. Da blir det minst 95% fullt. Sitér dette innlegget Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt Link to post
leif_erikg Svart 2.August.2018 Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 Og nei, det er ikke glødelampe på D-motor. Det skyldes at det ikke er noen glødeplugger. I stedet vil motorstyringen, avhengig av temperatur, vente litt med å sprøyte inn diesel, og motor varmes opp med kompresjon. Det kan derfor ta litt lengre tid før en D-motor starter når det er kaldt om vinteren. Da kan det være greit med et sprekt batteri. Sitér dette innlegget Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt Link to post
Sjøbliss Svart 2.August.2018 Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 (redigert) Har hørt via-via at akslingen på disse dfevbåtene med akterkabin er et svakt punkt som man bør følge med på. Vet ikke mye mer enn det men det må vel en aksling til for å få motor midtskips og drev akter. Den instruksen du fikk med crossover høres rart ut. Ville sjekket manual som sikkert ligger i båten fra Skilsø. Ellers høres runde med multimeter ut som en god ide. Redigert 2.August.2018 av Sjøbliss (see edit history) Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
NAL Svart 3.August.2018 Link til dette innlegget Svart 3.August.2018 Hei, og gratulerer med fin båt som dere helt sikkert vil bli fornøyd med. Når et gjelder tankene har disse ikke noen form for forbindelse. Da vi kjøpte vår båt vår jeg flere ganger på verftet under bygging. Ble Da fortalt at de ikke ville få Veritas godkjennelse med en slik forbindelse. Så du må styre sug og retur med de 4 kranene. Husk ved fulle tanker at sug og retur må være åpne på samme tank, hvis ikke vil du få diesel ut av lufting, ikke videre populært. Se positivt på det - dersom du skulle være uheldig å få vann f.eks. i den ene tanken kan du helt isolere denne til problemet er løst. Pleier selv å kjøre en tank ned til halv for så å endre sug fra andre, og styre retur til den jeg stengte sug fra. Crossoverbryter står alltid off. Skal kun brukes dersom lite strøm på startbatteri. Du får da startstrøm fra hele banken. Jeg forlater aldri båten uten at begge disse brytere står i off posisjon. Bryter "Service" gir strøm til alt forbruk. Når det gjelder mellomaksel og drev (har selv D6 og fast aksel), vet jeg at det var noe problem på de første båtene med denne løsningen. Slik jeg husker st var det noe med dempeplaten. Dette ble løst av verftet. Da er det vel bare å ønske fortsatt god sommer. Regner med at du blir ennå bedre kjent med din nye fine skute etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
Mellomstor Svart 3.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2018 Hei NAL, takker så mye for svar.. Er godt fornøyd så langt men tar litt tid å lære seg alle triks da hver båt har litt ''egne'' rutiner og løsning på saker og ting.. Ser vi ikke har voltmeter for forbruksbank, rart dette ikke er standard ? MEN det setter jeg inn på neste tur :-) Justerer du foresten disse kranene med spakene under fører setet ? Og en ting til da jeg ser dere har samme båt, fylles deres septik opp med salt vann om dere ikke stenger utløps kran etter tømming ? Det ser det ut til at det gjør her og det samme var det med en 29 ''baltic vi hadde tidligere.. Men på forrige båt en Nord West 390 var ikke dette noe tema.. så kan være litt fra båt til båt dette og :-) Sitér dette innlegget Sjøen er for alle :-) Link to post
-morten- Svart 3.August.2018 Link til dette innlegget Svart 3.August.2018 9 hours ago, Sjøbliss said: Har hørt via-via at akslingen på disse dfevbåtene med akterkabin er et svakt punkt som man bør følge med på. Vet ikke mye mer enn det men det må vel en aksling til for å få motor midtskips og drev akter. Den instruksen du fikk med crossover høres rart ut. Ville sjekket manual som sikkert ligger i båten fra Skilsø. Ellers høres runde med multimeter ut som en god ide. mellomaksling er ikke noe problem om den er dimensjonert rett! Har vært med å konstruere båt med vannjett og MTU diesel med mellomaksel! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Amarone Svart 3.August.2018 Link til dette innlegget Svart 3.August.2018 Gratulerer med flott båt. Har selv hatt Skilsø Sport 33 i flere versjoner. Den jeg har nå har D4 300 hk motor og drev. Kjøpte den ny i 2010, har ikke hatt noen problemer hverken med båt, motor eller drev (bortsett fra de jeg selv har vært skyld i). Tankene er som NAL skriver ikke forbundet, så du må bruke ventilene til å styre hvilken tank du skal bruke fra. På vår siste model er returen en vendeventil, dvs at det ikke er mulig å stenge begge returene til tankene samtidig. Dette er selvfølgelig viktig. Pass på hvis du har den eldre modellen med to separate brytere at ikke begge står i stengt posisjon. Det er ganske mye diesel som returneres under normal bruk, så det er også viktig at forbruk og retur er fra samme tank (med mindre du ønsker å fylle fra den ene til den andre slik NAL beskriver). Spakene under førersetet er lukkeventiler som kun skal brukes dersom det oppstår brann. Disse lukker en ventil som sitter på hver sin tank. Vær opmerksom på at disse fungere bare en vei, dvs. hvis du har dratt i dem må du manuelt åpne ventilen igjen som sitter oppå tanken. Ellers risikerer du at motoren ikke får nok diesel og gir feilmeldinger eller stopper ved høye turtall. Been there done that... Jeg har installert batterimonitor på forbruksbatteriene slik at jeg alltid ser hvor mye som er brukt og hva som er igjen. Anbefaler det sterkt, da spenningen på nye batterityper ikke er en god indikator for hvor mye strøm som er igjen. Cross over bryter for strøm skal kun benyttes i nødsituasjoner der hvor du ikke har nok strøm på startbatteriet slik NAL skriver. I alle andre situasjoner skal den være avslått. Det er god båtpraksis (brannsikkerhet + krypstrømmer som kan tappe batteriene) å skru av hovedbryter for startmotor og baugtrøster når disse ikke er i bruk. Alle batteriene lades fra landstrøm uavhengig av posisjon for strømbryterene. Dersom du har septikpumpe med kvern må du stenge bunnventilen etter hver tømming, ellers kan du risikere hevert effekt og fylling av sjøvann i tanken. Tanken ligger under vannnivå på disse båtene. Dersom du har membranpumpe har denne dobble, innebygde enveisventiler, så faren for fylling fra sjøen er minimal. Starting: Sett på tenningen, vent på lyd/signal som indikerer at motoren er klar, vri videre og slipp slik du beskriver. Lykke til med båten! Sitér dette innlegget Link to post
NAL Svart 3.August.2018 Link til dette innlegget Svart 3.August.2018 Hei igjen. Se her ja. Svarene kommer på løpende bånd. Da skal vel de fleste spørsmålene være besvart. Sitér dette innlegget Link to post
Mellomstor Svart 6.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2018 Takker så mye for alle ytfyllende svar :-) Vi fikk litt miss informajson av han vi kjøpte båten av men da er vi oppdaterte :-) Fortsatt gord båt sommer Sitér dette innlegget Sjøen er for alle :-) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.