Brede123 Startet 2.August.2018 Link til dette innlegget Startet 2.August.2018 Forstår det sånn at kondens i bensinen kan gjøre stor skade på en påhenger, og jeg sørger derfor for å alltid ha helt full bensintank når det er kaldt. Men hva kommer det av at kondens skal være et større problem på båtmotorer enn bilmotorer? Og hvis bilmotorer tar like mye skade av kondens, hvorfor har man ikke alltid full tank på bilen på vinteren? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 2.August.2018 Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 Verste som skjer er vel at du ikke får start. Hvor mye kondens blir det egentlig? Har aldri ofret kondens en tanke jeg? Sitér dette innlegget Link to post
Kasper22 Svart 2.August.2018 Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 Kondens var stort problem også på biler tidligere, måtte bruke kondensfjerner hver gang man fyllte bensin i perioder . Husker ikke når dette sluttet å vere tema, men kanskje når man gikk fra forgassermotor til innsprøytning ? Innsprøytede motorer er jo enda mer følsomme for vann, så de måtte kanskje finne på noe da.. Innsprøytede påhengere har jo og som oftest en slags vannutskiller med alarm , og har du fast tank i båten har du gjerne en vannutskiller der og. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 2.August.2018 Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 Har bare hatt totakter. Har aldri ofret det en tanke, utenom ved problemer med start eller ujevn gange. Sist da guttungens 4 hk Yamaha startet greit men plutselig stoppet. Fjernet da 3 dl vann fra tanken. Vet ikke helt hvordan det har kommet oppi der. Gikk bra etterpå. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
index Svart 3.August.2018 Link til dette innlegget Svart 3.August.2018 3 dl er ikke kondens. Det er regnvann eller sjøvann som har kommet seg inn på ett eller annet vis. En tank til påhengsmotor ligger gjerne og slenger I båten med åpen lufting, og utsettes for sol, skygge, temperaturforandringer mm hele tiden. Og regnvær, bølgesprut og alt som hører til. Tanken I bilen derimot ligger godt beskyttet under bilen og har en lufting som ikke skal kunne ta inn vann. Så en viss forskjell er det jo. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sørlandet2 Svart 3.August.2018 Link til dette innlegget Svart 3.August.2018 (redigert) Som nevnt her er båt-tanker mye mer utsatt for vann enn i biler. Med dagens etanolholdig bensin så vil vann blannes med vann, det blir som å alltid ha mye kondensvæske på tanken. Noe som har fordeler og ulemper. Forgassermotorer vil ikke stoppe like lett som tidligere, hvis det kommer et par vanndråper i tanken. For innsprøytingsmotorer så blir det litt andre utfordringer. Noen vanndråper har ikke vært et stort problem på innsprøytingsmotorer, da bensin er sprøytet inn i motoren av ei pumpe, under høyt trykk, så et par dråper vann, stopper ikke motoren. Problemet er at hvis det kommer vann i tanken, så vil det blandes inn i den etanol-holdige bensinen. Da får en en bensin som inneholder vann. Når denne blandingen blir stående i bensinsystemet, kan det fororsaker korresjon. Ikke bra. En kamerat kastet just en 6 år gammel 25 hk Evenrude. Grunnet han hadde fått mye vann i bensin. Det førte til at alle dysene var ødelagt. Kostnaden for å reparere var større en motorens verdi. Så gode vannutskiller/filter er viktig. Samt god kontroll at vann ikke kommer i tanken. Jeg tror dagens tanker av plast er mye mindre utsatt for at det dannes kondens i tanken. Alle biler, og de fleste båt-tanker er av plast i dag. En annen ting som jeg lurer på er har et vannutskiller mulighet å få ut vann fra bensin når det er blandet inn i bensinen? Redigert 3.August.2018 av Sørlandet2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 3.August.2018 Link til dette innlegget Svart 3.August.2018 De løse plast tankene som følger med mindre påhenger kan ofte lekke inn regn vann eller sjøvann i måleren som står i lokket på disse. Bytt det ut med vanlig lokk uten måler. Og husk og stenge lufting når ikke i bruk.. Sitér dette innlegget Link to post
Kasper22 Svart 3.August.2018 Link til dette innlegget Svart 3.August.2018 Sørlandet2 skrev for 8 timer siden: En annen ting som jeg lurer på er har et vannutskiller mulighet å få ut vann fra bensin når det er blandet inn i bensinen? Vann vil synke ned i bensin og legge seg på bunnen, så vannutskillere benytter seg av dette. Har du derimot kondensfjerner på tanken, så blander vannet seg med bensinen. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 3.August.2018 Link til dette innlegget Svart 3.August.2018 Kasper22 skrev 18 minutter siden: Vann vil synke ned i bensin og legge seg på bunnen, så vannutskillere benytter seg av dette. Har du derimot kondensfjerner på tanken, så blander vannet seg med bensinen. Fra gammelt av er det sant, men nå ned 10%etanol(E10); så er det som å ha kondensfjerner i bensinen hele tiden. Har gjort noen tester. Tatt litt vann i et glass med bensin. Perla seg fint på bunnen først. Etter et par uker så hadde det blandet seg inn i bensinen. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 3.August.2018 Link til dette innlegget Svart 3.August.2018 Kondens i oljen derimot, på 4 taktere som brukes mye på trolling/dorging eller blir kjørt uten å oppnå driftstemperatur har jeg både hørt om og sett resultater av. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 3.August.2018 Link til dette innlegget Svart 3.August.2018 index skrev for 16 timer siden: 3 dl er ikke kondens. Det er regnvann eller sjøvann som har kommet seg inn på ett eller annet vis. Er klar over det Nytt lokk på tanken ble montert etterpå. Poenget mitt var bare at jeg ikke har opplevd eller hørt om store skader på påhengsmotorer pga vann. (Utenom 25 hk motoren nevnt over) Men klart, når motoren fikk så mye vann i seg at den stoppet (slik som vår), og om jeg ikke hadde tømt den og fått den i svev med én gang, så kan vannet forårsake skade. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.