
Sørlandet2
Som nevnt her er båt-tanker mye mer utsatt for vann enn i biler.
Med dagens etanolholdig bensin så vil vann blannes med vann, det blir som å alltid ha mye kondensvæske på tanken. Noe som har fordeler og ulemper. Forgassermotorer vil ikke stoppe like lett som tidligere, hvis det kommer et par vanndråper i tanken.
For innsprøytingsmotorer så blir det litt andre utfordringer. Noen vanndråper har ikke vært et stort problem på innsprøytingsmotorer, da bensin er sprøytet inn i motoren av ei pumpe, under høyt trykk, så et par dråper vann, stopper ikke motoren.
Problemet er at hvis det kommer vann i tanken, så vil det blandes inn i den etanol-holdige bensinen. Da får en en bensin som inneholder vann. Når denne blandingen blir stående i bensinsystemet, kan det fororsaker korresjon. Ikke bra.
En kamerat kastet just en 6 år gammel 25 hk Evenrude. Grunnet han hadde fått mye vann i bensin. Det førte til at alle dysene var ødelagt. Kostnaden for å reparere var større en motorens verdi.
Så gode vannutskiller/filter er viktig. Samt god kontroll at vann ikke kommer i tanken.
Jeg tror dagens tanker av plast er mye mindre utsatt for at det dannes kondens i tanken. Alle biler, og de fleste båt-tanker er av plast i dag.
En annen ting som jeg lurer på er har et vannutskiller mulighet å få ut vann fra bensin når det er blandet inn i bensinen?