benbeni89 Startet 3.August.2018 Link til dette innlegget Startet 3.August.2018 Hei! Om man skal kjøpe seg båt og har egenkapitalen som trengs og økonomien er i orden. Er det mulig å få lån til båt uten at den er registrert eller må bli registrert i skipsregisteret? Har ikke nok sikring på huset enda, så får ikke satt lånet under der. Noen erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 3.August.2018 Link til dette innlegget Svart 3.August.2018 Det er mulig å få lån på båt som ikke er registrert i Skipsregisteret. Det er som regel da krav om registrering i småbåtregisteret, samt strengere krav til alder på båt, nedbetalingstid og egenkapital. Renten er som regel også høyere enn lån hvor båt er registrert i skipsregisteret. Lykke til ! Sitér dette innlegget Link to post
Vindøyet Svart 3.August.2018 Link til dette innlegget Svart 3.August.2018 Er du sikker på det @Kenneth82? Hvis du f.eks kjøper en bruktbåt via en båtforhandler, så får du ikke lån med pant i båten, men gjennom en finansinstitusjon som forbrukslån? Men er båten registrert i NOR/NIS så kan du få pant båten som fast eiendom. Det kan også være krevende å få registrert en brukt båt hvis ikke alle papirer er helt på stell. Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 3.August.2018 Link til dette innlegget Svart 3.August.2018 Min erfaring er at båten må være rimelig ny dersom du skal kunne få pant i båten. NOR/NIS er bare en sikring for banken for at båten virkelig er i ditt eie. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 3.August.2018 Link til dette innlegget Svart 3.August.2018 Blir vel forbrukslån i praksis? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
OddArild Svart 3.August.2018 Link til dette innlegget Svart 3.August.2018 Sjøbliss skrev Just now: Blir vel forbrukslån i praksis? Hørtes ut til og bli en dyr båt. Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 3.August.2018 Link til dette innlegget Svart 3.August.2018 Ser ut som hos Santander at det går på størrelsen på båten også. Over 7m så krever de skipsregisteret. Heftige renter... https://www.santanderconsumer.no/billan-og-fritidslan/batlan/ Tror jeg ville hørt med min daglig-bank om hva de kan tilby. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 3.August.2018 Link til dette innlegget Svart 3.August.2018 Vindøyet skrev for 2 timer siden: Er du sikker på det @Kenneth82? Hvis du f.eks kjøper en bruktbåt via en båtforhandler, så får du ikke lån med pant i båten, men gjennom en finansinstitusjon som forbrukslån? Men er båten registrert i NOR/NIS så kan du få pant båten som fast eiendom. Det kan også være krevende å få registrert en brukt båt hvis ikke alle papirer er helt på stell. Jeg er sikker. Som jeg beskrev kan du få lån på båten, men jeg mente ikke lån med pant i båten. Skal ha tungen beint i munnen for å ikke bli ordkløvd på Båtplassen Sitér dette innlegget Link to post
benbeni89 Svart 3.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2018 Okay jeg skjønner. Så det er mye greier å få en båt registrert i NOR? Hva slags papirer må i havn? Dokumentere tidligere eiere? Sitér dette innlegget Link to post
Vindøyet Svart 3.August.2018 Link til dette innlegget Svart 3.August.2018 benbeni89 skrev 19 minutter siden: Okay jeg skjønner. Så det er mye greier å få en båt registrert i NOR? Hva slags papirer må i havn? Dokumentere tidligere eiere? Du må ha en uavbrutt historikk med originale kjøpe-/salgskontrakter fra båten var ny fra (norsk) forhandler. Det må også foreligge pålagt CE-dokumentasjon. Er båten eldre enn '98-mod er det vel i praksis umulig å få registret den, pga manglende CE-dokumentasjon. Og så koster det vel rundt 10 båtpenger i registreringskostnader. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 3.August.2018 Link til dette innlegget Svart 3.August.2018 (redigert) Vindøyet skrev 22 minutter siden: Er båten eldre enn '98-mod er det vel i praksis umulig å få registret den, pga manglende CE-dokumentasjon. Blir stadig registrert eldre båter enn 1998-modeller, sitter ombord i en registrert 1992-modell akkurat nå Båter fra før 16. juni 1998 ikke hadde krav om CE-merking og er dermed unntatt for krav om CE-merking i Skipsregisteret. Dette gjelder forsåvidt også historiske fartøy (tegninger før 1950), enkelte konkurransebåter og selvbygde båter. Kan lese mer hos Sjøfartsdirektoratet. Er også mulig å ta kontakt med dem for spørsmål, de er veldig behjelpelige. Redigert 3.August.2018 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.