Jump to content

Lån på båt - uten registrert i skipsregisteret?

benbeni89

Recommended Posts

Hei! 

Om man skal kjøpe seg båt og har egenkapitalen som trengs og økonomien er i orden. 

Er det mulig å få lån til båt uten at den er registrert eller må bli registrert i skipsregisteret? 

Har ikke nok sikring på huset enda, så får ikke satt lånet under der.

Noen erfaringer? 

Det er mulig å få lån på båt som ikke er registrert i Skipsregisteret. Det er som regel da krav om registrering i småbåtregisteret, samt strengere krav til alder på båt, nedbetalingstid og egenkapital. Renten er som regel også høyere enn lån hvor båt er registrert i skipsregisteret.

Lykke til !

Er du sikker på det @Kenneth82? Hvis du f.eks kjøper en bruktbåt via en båtforhandler, så får du ikke lån med pant i båten, men gjennom en finansinstitusjon som forbrukslån? Men er båten registrert i NOR/NIS så kan du få pant båten som fast eiendom. Det kan også være krevende å få registrert en brukt båt hvis ikke alle papirer er helt på stell.

Vindøyet skrev for 2 timer siden:

Er du sikker på det @Kenneth82? Hvis du f.eks kjøper en bruktbåt via en båtforhandler, så får du ikke lån med pant i båten, men gjennom en finansinstitusjon som forbrukslån? Men er båten registrert i NOR/NIS så kan du få pant båten som fast eiendom. Det kan også være krevende å få registrert en brukt båt hvis ikke alle papirer er helt på stell.

Jeg er sikker.

Som jeg beskrev kan du få lån på båten, men jeg mente ikke lån med pant i båten. Skal ha tungen beint i munnen for å ikke bli ordkløvd på Båtplassen :giggle:

benbeni89 skrev 19 minutter siden:

Okay jeg skjønner. 

Så det er mye greier å få en båt registrert i NOR? 

Hva slags papirer må i havn? Dokumentere tidligere eiere? 

Du må ha en uavbrutt historikk med originale kjøpe-/salgskontrakter fra båten var ny fra (norsk) forhandler. Det må også foreligge pålagt CE-dokumentasjon. Er båten eldre enn '98-mod er det vel i praksis umulig å få registret den, pga manglende CE-dokumentasjon. Og så koster det vel rundt 10 båtpenger i registreringskostnader.

Vindøyet skrev 22 minutter siden:

Er båten eldre enn '98-mod er det vel i praksis umulig å få registret den, pga manglende CE-dokumentasjon.

Blir stadig registrert eldre båter enn 1998-modeller, sitter ombord i en registrert 1992-modell akkurat nå:wink:

Båter fra før 16. juni 1998 ikke hadde krav om CE-merking og er dermed unntatt for krav om CE-merking i Skipsregisteret. Dette gjelder forsåvidt også historiske fartøy (tegninger før 1950), enkelte konkurransebåter og selvbygde båter. Kan lese mer hos Sjøfartsdirektoratet. Er også mulig å ta kontakt med dem for spørsmål, de er veldig behjelpelige.

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...