Jump to content

Edit History

Bay_liner

Bay_liner

Mye VizzVazz fra forummedlemmer her som tilsynelatende aldri har eid Baylinere men har "hørt".

 

Hadde trådstarter bodd nærmere (Sande i Vestfold) ville jeg invitert han ombord i min oriiginale 2556 fra 1992 for å se hvor bra stand den er i. 

 

Båtene(e) + 2858 og 288 = samme båt er meget velkonstruerte og bygget i hht marine specs og etter min mening overgår de langt de norske smmenligbare båter opp til temmelig nye kostruksjoner.

 

Noe av problemene med bruktimporterte båter (en del er og solgt nye i Norge) er hva slags liv de har hatt i USA - der er forskjellene store. Min hadde kun gått i ferskvann og var så godt som ny tilstand da jeg kjøpte den i 2004.

 

Som motorisering valgte jeg en 7.4 liters Mercruiser MPI motor + nytt Bravo 2X drev. Dette ble montert i 2004. Hverken motor eller drev har hatt noen problemer, kun ordinært vedlikehold utenom at vannpumpene på den sjøvannskjølte motoren ble skiftet rutinemessig i år.

Grunnen til at jeg valgte bensin/injektion og sjøvannskjølt er den mye bedre driftsikkerheten og  ekstremt mye enklere og rimeligere vedlikehold - noe de fleste kan gjøre selv.

 

Skulle uhellet være ute får man rimelige erstatningsmotorer for 30-50k. (GM L29 basis)

 

7.4 MPI motoren har et dreiemoment på 740nm og drevet har aldri klaget og fremstår som nytt i funksjon og drift.

Har alltid bykt QMI tilsetning noe jeg anser som fornuftig.

Forbruk marsjfart 23/25 kn : 2.2l/nm (50+ liter per time.

Drev er forøvrig helt overlegent mht manøvrerbarhet og kjørefølelse..

 

Det jeg ville holdt meg langt unna er Mercruiser dieselene - det havererte nylig en slik som kun var gått ca 750 timer, ny i Norge i 2006. I følge eieren er det en svakhet i driften av oljepumpen på disse der selve driftsystemet ødelegges, oljetrykket forsvinner med fullt havari som resultat. Ser en på brukte 2558er med disse motorene vil en nok se at svært mange har hatt full overhaling - kanskje flere ganger - jeg kjenner til noen tilfeller.

 

Det jeg vil foreslå er å fortrinnsvis se etter 288er som er solgt nye i Norge - tilpasset norske landstrømssystemer og på annet vis samt fortrinnsvis forsøkt å finne en medYanmar diesel. Volvo = stay away. Generelt for tung for disse båtene og. 

Var en 2558 tilsalgs med VP D6. Den hadde sunket 2 ganger grunnet konstruksjonsfeil i kjølesystemet.

 

Det finnes sikkert bra 2858er der ute, som kanskje og har vært solgt nye i Norge  men en bør være nøye med å verfisere hva en kjøpe og mitt generelle råd mht kjøp at båt bil eller motorsykkel er: Er det en ting som skurrer kan en banne på at det er mer.

 

Gudd Løkk hva enn du ender opp med :)

 

 

Bay_liner

Bay_liner

Mye VizzVazz fra forummedlemmer her som tilsynelatende aldri har eid Baylinere men har "hørt".

 

Hadde trådstarter bodd nærmere (Sande i Vestfold) ville jeg invitert han ombord i min oriiginale 2556 fra 1992 for å se hvor bra stand den er i. 

 

Båtene(e) + 2858 og 288 = samme båt er meget velkonstruerte og bygget i hht marine specs og etter min overgår de langt de norske smmenligbare båter opp til temmelig nye kostruksjoner.

 

Noe av problemene med bruktimporterte båter (en del er og solgt nye i Norge) er hva slags liv de har hatt i USA - der er forskjellene store. Min hadde kun gått i ferskvann og var så godt som ny tilstand da jeg kjøpte den i 2004.

 

Som motorisering valgte jeg en 7.4 liters Mercruiser MPI motor + nytt Bravo 2X drev. Dette ble montert i 2004. Hverken motor eller drev har hatt noen problemer, kun ordinært vedlikehold utenom at vannpumpene på den sjøvannskjølte motoren ble skiftet rutinemessig i år.

Grunnen til at jeg valgte bensin/injektion og sjøvannskjølt er den mye bedre driftsikkerheten og  ekstremt mye enklere og rimeligere vedlikehold - noe de fleste kan gjøre selv.

 

Skulle uhellet være ute får man rimelige erstatningsmotorer for 30-50k. (GM L29 basis)

 

7.4 MPI motoren har et dreiemoment på 740nm og drevet har aldri klaget og fremstår som nytt i funksjon og drift.

Har alltid bykt QMI tilsetning noe jeg anser som fornuftig.

Forbruk marsjfart 23/25 kn : 2.2l/nm (50+ liter per time.

Drev er forøvrig helt overlegent mht manøvrerbarhet og kjørefølelse..

 

Det jeg ville holdt meg langt unna er Mercruiser dieselene - det havererte nylig en slik som kun var gått ca 750 timer, ny i Norge i 2006. I følge eieren er det en svakhet i driften av oljepumpen på disse der selve driftsystemet ødelegges, oljetrykket forsvinner med fullt havari som resultat. Ser en på brukte 2558er med disse motorene vil en nok se at svært mange har hatt full overhaling - kanskje flere ganger - jeg kjenner til noen tilfeller.

 

Det jeg vil foreslå er å fortrinnsvis se etter 288er som er solgt nye i Norge - tilpasset norske landstrømssystemer og på annet vis samt fortrinnsvis forsøkt å finne en medYanmar diesel. Volvo = stay away. Generelt for tung for disse båtene og. 

Var en 2558 tilsalgs med VP D6. Den hadde sunket 2 ganger grunnet konstruksjonsfeil i kjølesystemet.

 

Det finnes sikkert bra 2858er der ute, som kanskje og har vært solgt nye i Norge  men en bør være nøye med å verfisere hva en kjøpe og mitt generelle råd mht kjøp at båt bil eller motorsykkel er: Er det en ting som skurrer kan en banne på at det er mer.

 

Gudd Løkk hva enn du ender opp med :)

 

 



×
×
  • Create New...