bib_ak Startet 3.August.2018 Link til dette innlegget Startet 3.August.2018 Skikkelig møkkatur hjem i dag... Påhengeren lagde plutselig en litt annerledes lyd etter en halvtimes normal kjøring - en slags slurelyd - som om noe skrapet borti noe som snurrer rundt. Ga seg etter en stund. Så kom den igjen - værre - og jeg slaket av på gassen. Da stoppet motoren. Ble drivende en stund i god vind - fikk til slutt hjelp av en hyggelig hollender i seilbåt med tauing inn til nærmeste brygge. Etter å ha fått hentet verktøy og testet litt er saken: Motoren er tung å starte - med flittig bruk av choke kommer den i gang, men må ha på litt gass i fri. Så snart jeg setter den i gir (begge veier) kveles den. Skiftet plugger, drenerte forgassere - ingen forskjell. Ved å ta av alle tennplugg hettene og koble på en av gangen tenner den på de to øverste sylinderne, men ikke den nederste - kun et lite nys en gang i blant. Det er bensin på den nederste tennpluggen - men ikke noe sot. Det blir det på de to øverste. Hva kan ha skjedd? Kan ikke ligge der jeg ligger nå særlig lenge :/ Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 4.August.2018 Link til dette innlegget Svart 4.August.2018 (redigert) Lyden kan jeg ikke forklare. Min første tanke er vann i bensinen vedr måten motoren oppfører seg på. Anbefaler å prøve med fersk bensin fra annen tank. Pump vekk all bensin i slangen og bytt med ny bensin. Opplevde samme greie (oppførsel) med liten totakter i sommer. Drenerte og prøvde på nytt. Fikk til slutt start, men stoppet igjen. Måtte trikse mye med choke. Endte opp med å prøve med ny bensin selv om den gamle så ok ut. Startet med én gang den fikk ny bensin i forgasseren, og ikke hatt problemer etterpå. Lyden kjenner jeg ikke igjen, så det kan jo være noe helt annet også. Men ved å gjøre dette får du i alle fall eliminert bensin og vann som en årsak. Redigert 4.August.2018 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
bib_ak Svart 4.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2018 Er nok ikke vann i tanken som er problemet. Har byttet til resvervetanken for å være sikker. Men siden det aldri eksploderer i nederste sylinder er nok årsaken noe annet... Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 4.August.2018 Link til dette innlegget Svart 4.August.2018 Har den motoren 3 coiler? Kan du evt bytte om på to coiler (nederste og en annen) for å se om problemet flytter seg? Altså ikke bare pluggledningene (men det forstod du nok), men for å eliminere. Siste jeg kommer på kan være problemet er statoren. Den sitter under svinghjulet og genererer spenning/strøm til coilene når svinghjulet går rundt. I og med at det kom lyder som skrapelyder, så kan det være en magnet som har løsnet. Da mister du generering av strøm. Dette er ikke sikkert er feilen, men det eneste jeg kommer på i farten. Jeg bestilte en gang for lenge siden ny stator hos Ravns Garage til en 50 hk Mariner fra ca 1985, og den kurerte motoren. Problemer med gnist: - Coil - Pluggledninger - Plugger (er sjekket) - stator (men husker ikke om den har tre ulike soner. Lenge siden jeg har drevet med én.) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
ivar Svart 4.August.2018 Link til dette innlegget Svart 4.August.2018 Ville fått tatt en komp test bare for å få det sjekket ut Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
bib_ak Svart 4.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2018 (redigert) Da hadde Ivar rett i sin bekymring... Null bar ved kompresjons-test av nederste sylinder. Dette er vel nesten ensbetydende med "takk og farvel" til denne motoren? Eller er det verdt innsatsen å kløyve motoren? Biter av stempelringer har vel laget riper i sylinderen - hone opp har jeg ikke utstyr til heller... Eller burde jeg ta en titt? Øverste sylinder: 7.8 bar Midtre sylinder: 8.0 bar Nederste sylinder 0.2 bar Trist nå... Redigert 4.August.2018 av bib_ak (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.August.2018 Link til dette innlegget Svart 4.August.2018 Er jo litt jobb da, spørs hvor vant du er til å skru, sett opp mot hva du må ut med for en tilsvarende motor Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
bib_ak Svart 4.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2018 Er ikke mekaniker av yrke, så det er jo en utfordring - men den kan jeg ta. Det som bekymrer meg er om jeg finner riktige deler lenger (er jo snart 30 år gammel denne) - og ikke minst om jeg får tak i større stempler dersom jeg må bore opp sylinderen. Og om jeg finner riktige deler - hva vil det koste? Mer enn en fungerende 50 hester fra 90 tallet kanskje...? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.August.2018 Link til dette innlegget Svart 4.August.2018 Deler finnes, se feks ebay. En annen utfordring man møter med gamle motorer som har gått i saltvann er at boltet setter seg godt og kan finne på å knekke. Spesielt topp og eksosdeksel, men de tror jeg ikke du trenger ta av Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Per Arne Svart 4.August.2018 Link til dette innlegget Svart 4.August.2018 Deler finnes det godt av. Finn riktig modell og årstall. Se f. eks. på marineengine.com. Finn delenr. Deretter kan du velge blant flere leverandører, også norske. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 5.August.2018 Link til dette innlegget Svart 5.August.2018 (redigert) bib_ak skrev for 15 timer siden: Er ikke mekaniker av yrke, så det er jo en utfordring - men den kan jeg ta. Det som bekymrer meg er om jeg finner riktige deler lenger (er jo snart 30 år gammel denne) - og ikke minst om jeg får tak i større stempler dersom jeg må bore opp sylinderen. Og om jeg finner riktige deler - hva vil det koste? Mer enn en fungerende 50 hester fra 90 tallet kanskje...? Forstår dilemmaet. Slike ting koster ofte mer enn en tror på forhånd, og innebærer gjerne mer arbeid enn en kanskje hadde håpet. Når du er ferdig med arbeidet vil du fortsatt ha en 50 hester fra 90 tallet, som er verdt....tja noen tusenlapper? Ville nok selv vurdert å kjøpe en fungerende brukt 50 hester isteden, siden jeg heller ikke er mekaniker av yrke Redigert 5.August.2018 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.