Jump to content

Yamaha 50HK 1990 modell - kveles i gir, går dårlig på tomgang!


bib_ak

Recommended Posts

Skikkelig møkkatur hjem i dag... Påhengeren lagde plutselig en litt annerledes lyd etter en halvtimes normal kjøring - en slags slurelyd - som om noe skrapet borti noe som snurrer rundt. Ga seg etter en stund. Så kom den igjen - værre - og jeg slaket av på gassen. Da stoppet motoren. Ble drivende en stund i god vind - fikk til slutt hjelp av en hyggelig hollender i seilbåt med tauing inn til nærmeste brygge.

 

Etter å ha fått hentet verktøy og testet litt er saken:

 

Motoren er tung å starte - med flittig bruk av choke kommer den i gang, men må ha på litt gass i fri. Så snart jeg setter den i gir (begge veier) kveles den. Skiftet plugger, drenerte forgassere - ingen forskjell.

Ved å ta av alle tennplugg hettene og koble på en av gangen tenner den på de to øverste sylinderne, men ikke den nederste - kun et lite nys en gang i blant.

 

Det er bensin på den nederste tennpluggen - men ikke noe sot. Det blir det på de to øverste.

 

Hva kan ha skjedd? Kan ikke ligge der jeg ligger nå særlig lenge :/

Link to post

Lyden kan jeg ikke forklare.

 

Min første tanke er vann i bensinen vedr måten motoren oppfører seg på. Anbefaler å prøve med fersk bensin fra annen tank. Pump vekk all bensin i slangen og bytt med ny bensin. 

 

Opplevde samme greie (oppførsel) med liten totakter i sommer. Drenerte og prøvde på nytt. Fikk til slutt start, men stoppet igjen. Måtte trikse mye med choke.  

 

Endte opp med å prøve med ny bensin selv om den gamle så ok ut. Startet med én gang den fikk ny bensin i forgasseren, og ikke hatt problemer etterpå.

 

Lyden kjenner jeg ikke igjen, så det kan jo være noe helt annet også. Men ved å gjøre dette får du i alle fall eliminert bensin og vann som en årsak.

 

 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Har den motoren 3 coiler? Kan du evt bytte om på to coiler (nederste og en annen) for å se om problemet flytter seg?

Altså ikke bare pluggledningene (men det forstod du nok), men for å eliminere.

 

Siste jeg kommer på kan være problemet er statoren. Den sitter under svinghjulet og genererer spenning/strøm til coilene når svinghjulet går rundt. I og med at det kom lyder som skrapelyder, så kan det være en magnet som har løsnet. Da mister du generering av strøm. Dette er ikke sikkert er feilen, men det eneste jeg kommer på i farten. Jeg bestilte en gang for lenge siden ny stator hos Ravns Garage til en 50 hk Mariner fra ca 1985, og den kurerte motoren. 

 

Problemer med gnist:

- Coil 

- Pluggledninger 

- Plugger (er sjekket)

- stator (men husker ikke om den har tre ulike soner. Lenge siden jeg har drevet med én.)

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Da hadde Ivar rett i sin bekymring... Null bar ved kompresjons-test av nederste sylinder.

Dette er vel nesten ensbetydende med "takk og farvel" til denne motoren? Eller er det verdt innsatsen å kløyve motoren? Biter av stempelringer har vel laget riper i sylinderen - hone opp har jeg ikke utstyr til heller... Eller burde jeg ta en titt?

 

Øverste sylinder: 7.8  bar

Midtre sylinder: 8.0 bar

Nederste sylinder 0.2 bar

 

Trist nå...

Redigert av bib_ak (see edit history)
Link to post

Er ikke mekaniker av yrke, så det er jo en utfordring - men den kan jeg ta. Det som bekymrer meg er om jeg finner riktige deler lenger (er jo snart 30 år gammel denne) - og ikke minst om jeg får tak i større stempler dersom jeg må bore opp sylinderen. Og om jeg finner riktige deler - hva vil det koste? Mer enn en fungerende 50 hester fra 90 tallet kanskje...?

Link to post

Deler finnes, se feks ebay.  En annen utfordring man møter med gamle motorer som har gått i saltvann er at boltet setter seg godt og kan finne på å knekke. Spesielt topp og eksosdeksel, men de tror jeg ikke du trenger ta av

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
bib_ak skrev for 15 timer siden:

Er ikke mekaniker av yrke, så det er jo en utfordring - men den kan jeg ta. Det som bekymrer meg er om jeg finner riktige deler lenger (er jo snart 30 år gammel denne) - og ikke minst om jeg får tak i større stempler dersom jeg må bore opp sylinderen. Og om jeg finner riktige deler - hva vil det koste? Mer enn en fungerende 50 hester fra 90 tallet kanskje...?

 

Forstår dilemmaet. Slike ting koster ofte mer enn en tror på forhånd, og innebærer gjerne mer arbeid enn en kanskje hadde håpet. Når du er ferdig med arbeidet vil du fortsatt ha en 50 hester fra 90 tallet, som er verdt....tja noen tusenlapper? 

 

Ville nok selv vurdert å kjøpe en fungerende brukt 50 hester isteden, siden jeg heller ikke er mekaniker av yrke  :wink:

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...