Jump to content

Nidelv 690 - 12V anlegg skaper hodebry


trydis

Recommended Posts

Har i den senere tid opplevd å få problemer med 12V anlegg ombord og gjorde i dag noen målinger. Er ingen ekspert på strøm, så litt usikker på hva som er en god fremgangsmåte for videre feilsøking.

 

Har gjort følgende målinger med multimeter.

 

Med motor gående i 15-20 min, målt direkte på batterier: 14,2V

Med motor avslått, målt direkte på batterier: 12,73V

Med motor avslått, avslått tenning, målt på koblingsskinne bak instrumentpanel: 12,45V

Med motor avslått, påslått tenning, målt på koblingsskinne bak instrumentpanel: 8,7V

 

Som en ekstra bonus slutter instrumenter for vann og diesel å fungere dersom jeg slår på bryter for lys i cockpit.

 

Virker ikke

  • Taklys
  • Lys i cockpit
  • Lanterner
  • Vindusviskere
  • Ekkolodd

 

Virker

  • Radio
  • Dieselvarmer

 

Tips mottas med takk :smiley:

Redigert av trydis
skrivefeil (see edit history)
Link to post

Aldri enkelt å fjernfeilsøke, men det går kanskje an å sirkle inn hvor man kanskje kan begynne?

 

Tenningen: 8,7V. Det var jo lavt. Dermed blir spørsmålet: Hvilke komponenter/utstyr slås på med tenningen? Antar at det bare er instrumentene i dash m/lys? Antar at det ikke har noe med strøm til startmotor/rele (D.v.s. at problemet/spenningsfallet oppstår før tenning vris over til motorstart)? Normalt ville jeg tenkt at et slikt spenningsfall ville skyldes veldig dårlig kontakt et sted. Mye irr, avbrente kordeler eller veldig løse kabelsko/spader? Det kan være på selve tenningsbryteren eller på koblingspunkt på instrumenter.

 

Et annet spørsmål: Virker bryterne for lys, lanterner, vindusvisker og ekkolodd med tenning av, eller må tenningen stå på for aktivitet?

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post

1. Sjekk spenning direkte på batteri med motor av og påslått tenning. Er den Ok (12.5-12.7 ish) så er sannsynligvis batteriet Ok - er den like lav som på instrumentskinna (8.7) kan du sannsynligvis begynne med å bytte batteri.

2. Hvis batteri Ok - mål spenning mellom minus på instrumenskinna og minuspol batteri, og samme med pluss på instrument/plusspol. Er alt i orden skal du få tilnærmet 0 V på disse målingene, men alt er sannsynligvis ikke i orden siden du får så stort spenningsfall fram til instrumenskinna.

3. Når du vet om spenningsfallet er på pluss eller minussida kan du måle spenningen over koblinger og ledningsstrekk mellom batteripol og instrumentskinne. Der du finner spenningsfall ligger feilen. Eller du kan kjøpe litt feit svart og rød kabel og legge skikkelig tverrsnitt fram til instrumentskinne på både pluss og minus med en gang. De fleste installasjoner jeg har sett er alt for snaue på disse ledningene.

 

Red. Motor av/tenning på mens du måler under pkt 1-3. Sett evt på lysene du nevnte slik at spenningsfall øker enda mer - da vil målinger bli tydeligere.

 

 

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Solseng skrev 37 minutter siden:

Antar at det bare er instrumentene i dash m/lys? Antar at det ikke har noe med strøm til startmotor/rele (D.v.s. at problemet/spenningsfallet oppstår før tenning vris over til motorstart)?

 

Et annet spørsmål: Virker bryterne for lys, lanterner, vindusvisker og ekkolodd med tenning av, eller må tenningen stå på for aktivitet?

 

Ja, kun instrumentene i dash m/lys og før den vris helt over til motorstart.

 

Ja, bryterene virker med tenningen av.

Redigert av trydis (see edit history)
Link to post

Hmmm, ja det kan være mange potensielle syndere i spagettien. Jeg tenker på om det kan være noe som kan trekke ned spenningen når tenning er aktivert, men greit å verifisere forsyningen slik Fantino foreslår først.

 

Siden spenningsfallet kommer når tenningen er på, er det fristende å se litt nærmere rundt denne. Tolker det slik at når tenning slås på, så dras spenning ned på bryterskinnen - som er uavhengig av tenningsbryter - ligger altså parallellt?

 

Litt høyttenking:

- Spenningsfall som følge av dårlig kontakt ved eller rundt tenningsbryter ville/skulle ikke påvirke parallellkretser - bare utstyr påkoblet tenningsbryter. Altså burde ikke spenningen inn på bryterskinnen dras ned selv om det er et problem med dårlig kontakt på tenning/instrumenter.

- Den andre kilden til spenningsdropp er da overslag/strømtrekk som drar ned. Da er det fristende å tenke nivåmålerne. En måte å feilsøke på, er å koble fra - altså koble fra nivågiver til dieseltank. Eller vanntank.

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
  • 4 uker senere...
trydis skrev On 6.8.2018 at 18.32:

~3,6V forskjell på minussiden med tenning på

Denne minusledningen er sannsynlig årsak til heile problemet. Sjekk tilkoblinger i begge ender at metallet er blankt og skruer fast. Er der skjøt(er) på ledningen, sjekk ogso desse. Om dette ikkje hjelper, legg ein ny ledning frå batteriminus til denne minusskinna. Dermed so trur eg at alt dette som nekta å virka kjem til liv.

 

Magne

Link to post
  • 3 uker senere...
  • 9 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...