
Fantino
1. Sjekk spenning direkte på batteri med motor av og påslått tenning. Er den Ok (12.5-12.7 ish) så er sannsynligvis batteriet Ok - er den like lav som på instrumentskinna (8.7) kan du sannsynligvis begynne med å bytte batteri.
2. Hvis batteri Ok - mål spenning mellom minus på instrumenskinna og minuspol batteri, og samme med pluss på instrument/plusspol. Er alt i orden skal du få tilnærmet 0 V på disse målingene, men alt er sannsynligvis ikke i orden siden du får så stort spenningsfall fram til instrumenskinna.
3. Når du vet om spenningsfallet er på pluss eller minussida kan du måle spenningen over koblinger og ledningsstrekk mellom batteripol og instrumentskinne. Der du finner spenningsfall ligger feilen. Eller du kan kjøpe litt feit svart og rød kabel og legge skikkelig tverrsnitt fram til instrumentskinne på både pluss og minus med en gang. De fleste installasjoner jeg har sett er alt for snaue på disse ledningene.
Red. Motor av/tenning på mens du måler under pkt 1-3. Sett evt på lysene du nevnte slik at spenningsfall øker enda mer - da vil målinger bli tydeligere.