Jump to content

Edit History

Solseng

Solseng

Hmmm, ja det kan være mange potensielle syndere i spagettien. Jeg tenker på om det kan være noe som kan trekke ned spenningen når tenning er aktivert, men greit å verifisere forsyningen slik Fantino foreslår først.

 

Siden spenningsfallet kommer når tenningen er på, er det fristende å se litt nærmere rundt denne. Tolker det slik at når tenning slås på, så dras spenning ned på bryterskinnen - som er uavhengig av tenningsbryter - ligger altså parallellt?

 

Litt høyttenking:

- Spenningsfall som følge av dårlig kontakt ved eller rundt tenningsbryter ville/skulle ikke påvirke parallellkretser - bare utstyr påkoblet tenningsbryter. Altså burde ikke spenningen inn på bryterskinnen dras ned selv om det er et problem med dårlig kontakt på tenning/instrumenter.

- Den andre kilden til spenningsdropp er da overslag/strømtrekk som drar ned. Da er det fristende å tenke nivåmålerne. En måte å feilsøke på, er å koble fra - altså koble fra nivågiver til dieseltank. Eller vanntank.

Solseng

Solseng

Hmmm, ja det kan være mange potensielle syndere i spagettien. Jeg tenker på om det kan være noe som kan trekke ned spenningen når tenning er aktivert, men greit å verifisere forsyningen slik Fantino foreslår først.

 

1) Virker alle komponenter når tenningen er av også? Lys tak/cockpit, vindusvisker, lanterner, ekkolodd.

2) Siden spenningsfallet kommer når tenningen er på, er det fristende å se litt nærmere rundt denne. Tolker det slik at når tenning slås på, så dras spenning ned på bryterskinnen - som er uavhengig av tenningsbryter - ligger altså parallellt?

 

Litt høyttenking:

- Spenningsfall som følge av dårlig kontakt ved eller rundt tenningsbryter ville/skulle ikke påvirke parallellkretser - bare utstyr påkoblet tenningsbryter. Altså burde ikke spenningen inn på bryterskinnen dras ned selv om det er et problem med dårlig kontakt på tenning/instrumenter.

- Den andre kilden til spenningsdropp er da overslag/strømtrekk som drar ned. Da er det fristende å tenke nivåmålerne. En måte å feilsøke på, er å koble fra - altså koble fra nivågiver til dieseltank. Eller vanntank.

Solseng

Solseng

Hmmm, ja det kan være mange potensielle syndere i spagettien. Jeg tenker på om det kan være noe som kan trekke ned spenningen når tenning er aktivert:

 

1) Virker alle komponenter når tenningen er av også? Lys tak/cockpit, vindusvisker, lanterner, ekkolodd.

2) Siden spenningsfallet kommer når tenningen er på, er det fristende å se litt nærmere rundt denne. Tolker det slik at når tenning slås på, så dras spenning ned på bryterskinnen - som er uavhengig av tenningsbryter - ligger altså parallellt?

 

Litt høyttenking:

- Spenningsfall som følge av dårlig kontakt ved eller rundt tenningsbryter ville/skulle ikke påvirke parallellkretser - bare utstyr påkoblet tenningsbryter. Altså burde ikke spenningen inn på bryterskinnen dras ned selv om det er et problem med dårlig kontakt på tenning/instrumenter.

- Den andre kilden til spenningsdropp er da overslag/strømtrekk som drar ned. Da er det fristende å tenke nivåmålerne. En måte å feilsøke på, er å koble fra - altså koble fra nivågiver til dieseltank. Eller vanntank.



×
×
  • Create New...