Dreuf
Beklager å spore litt ut av tråden, men dere spurte ;)
Ja, jeg skal innrømme at jeg har en del dingser i skuffen som jeg faktisk ikke husker hva er til lenger..
Planen var å samkjøre vann og septik via en arduino og presentere det på en Nextion 3.5" skjerm.
Det har jeg satt opp på testbenken og fungerer fint. Men jeg finner ikke noen fin innfellingsramme for skjermen annet enn en som kan 3dprintes. Har lagt inn fila på noen som tilbyr det, men det koster såpass at jeg heller kjøpe meg ett Gobius system..
I tillegg så lekte jeg litt med tanken om å kunne presentere mer informasjon på skjermen og endte opp med dette:
Men får å få all denne informasjonen så trenger jeg flere innganger, og da ender jeg opp med en raspberry pi i stede.
Jeg har allerede en raspberry pi i båten med en 7" skjerm felt inn ved kartbordet. Bakdelen med den er at med alle dingser tilkoblet så ligger den ca 0,5A i forbruk. Om den står på en helg i uthavn så går 10% av batteribanken min bare til drift av denne skjermen..
Men på en annen side så trenger den jo ikke å stå på hele tiden når vi ligger i uthavn...
Så inntil videre så vil den nok bli presentert på skjermen som allerede står i båten:
Denne PIen har også flere funksjoner, bl.a. NMEA0183 / NMEA2k multiplexer, samt at den gjør informasjon om båten tilgjengelig på hjemmenettverket mitt, samkjører plotter, ais, vhf og sender alt ut på wifi til padder og slikt.
Jeg har nå bestilt og fått en NMEA2k til USB dings så jeg skal prøve om jeg kan sende all informasjonen jeg har tilgjengelig videre til NMEA2k/SeatalkNG så det også blir presentert på plotter.. Det er nok en vei å gå for å komme dit, men skal få det til.
Det jeg skal bruke til dette er signalk (http://signalk.org/) som er softwaren til iKommunicate (https://ikommunicate.com/) som veldig kort fortalt er ett godt verktøy for å multiplexe NMEA0183, NMEA2k og andre sensorer "alle" veier, samt videresende informasjonen til mobil, pad etc..
Siden det er flere enn meg som liker å pusle med sånne ting, så tenkte jeg å lage en egen tråd om signalk / iKommunicate. Tror det kan være spennende for flere å kunne samkjøre informasjon fra de forskjellige systemene ombord.
Her ett bilde av skjermen ved kartbordet: (layout på infobildet skiftes stadig... ).