forskern Startet 5.August.2018 Link til dette innlegget Startet 5.August.2018 Jeg får som medlem jevnlig RS sitt medlemsbrev og synes de er flinke til å trekke fram aktuelle spørsmål. Denne gangen skrev de litt om en lekasjetester for gassanlegg: https://www.redningsselskapet.no/sikker-til-sjos/test-om-gassanlegget-er-tett/?utm_campaign=unspecified&utm_content=unspecified&utm_medium=email&utm_source=apsis-anp-3 Jeg har ikke gassanlegg i min båt så jeg spør av ren nysjerrighet: Hvor vanlig er det å installere (og bruke....) en slik dings? Hvis man har flere forbrukere - er det da vanlig å installere en foran hver forbruker? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 5.August.2018 Link til dette innlegget Svart 5.August.2018 Begge seilbåtene jeg har hatt har hatt det, og forøvrig alle andre seilbåter jeg har "sett gassflaska til". Snekka hadde den største komposittflaska inne i båten, null sikring, null noe som helst når vi kjøpte den. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 5.August.2018 Link til dette innlegget Svart 5.August.2018 Det er en slik lekkasjetester montert orginalt fra fabrikk i vår Viksund fra 2005. Den er montert rett etter gassflaska. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Guest Avmønstret# Svart 5.August.2018 Link til dette innlegget Svart 5.August.2018 Men skal innrømme at jeg ikke bruker den hver gang, men blir brukt i starten av sesongen og kanskje et par ganger underveis bare for å sjekke. Og det er kanskje godt nok? Trenger bare en ved flaska. Da vil en se om det lekker "ett eller annet sted". -- Vi har også stengekran ved ovnen/blussene, men i praksis bruker vi aldri den. Vi stenger, dvs vipper over, på regulatoren ved gassflaska som står i et drenert rom i cockpit. Da er hele anlegget koblet fra. Sånn på tur så forsøker vi å huske å slå av gassen over natt og når vi "går" med båten. Og stort sett så husker vi det. Om jeg skulle lagt opp nytt i dag så ville jeg hatt elektrisk/automatisk stenging ved flaska. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 5.August.2018 Link til dette innlegget Svart 5.August.2018 Tror det 100 prosent vanlig å innstallere slik, med mindre man er hobbymekaniker som ikke burde røre gass på egenhånd. Det er vel et krav for godkjent anlegg. Og selvfølgelig brukes den jevnlig. Hørtes kanskje mer eplekjekk ut enn jeg har grunn for. Skiftet gass slangene i år, for å være «tidlig ute» - det var jo i alle fall ikke 5 år siden. Men tiden går fort - de gamle var stempley 2008 og 2009.... Har heller ikke skiftet gass-rørene som går igjennom båten (flaskene står akter, og byssa er relativt langt forut). Selv har vi Industriflasker (slike med skru-avstengning), og stenger gassen etter hver bruk. Nå står våre flasker ganske lett tilgjengelig, så det er ingen byrde for oss. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.