lsvindal Startet 5.August.2018 Link til dette innlegget Startet 5.August.2018 Maks turtall er 3600. Kjører aldri der. Når jeg kjører på ca 3000omdr gjør båten ca 6-6.5 knop. Propellen jeg har er LH19x20. kjører mye sammen med andre snekker med samme motor, og de har mye lavere turtall på samme fart. Hvis man går ned på propellstørrelse vil man få økt fart og mindre turtall? Sitér dette innlegget Link to post
.Snorre Svart 5.August.2018 Link til dette innlegget Svart 5.August.2018 Du får høyere fart på lavere turtall hvis du øker stigningen på propellen. Motoren du har skal oppnå 3600 rpm, så du har nok riktig propell. For tung propell vil gi økt motor slitasje og anbefales normalt ikke.. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 5.August.2018 Link til dette innlegget Svart 5.August.2018 Du må finne utvekslingen, er ikke så mange å velge mellom, se innlegg her. Tørne motoren én gang og se hvor mye akslingen har rotert. Vi har en slippkalkulator i Arkivet. https://baatplassen.no/i/forum/53-kalkulatorer/ Ut fra turtallet du oppnår er iallfall ikke propellen veldig feil. Sannsynligvis vil bare slippet øke om du går ned på diameter og opp på stigning. Sitér dette innlegget Link to post
lsvindal Svart 5.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2018 Tusen takk for svar? Sitér dette innlegget Link to post
lsvindal Svart 5.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2018 (redigert) Har en perm full av papirer/dokumenter fra båten var ny. Finner der utregning på propell. utgangspunktet er motoreffekt: 129hk gir 1:1.91 vekt 6000kg propellen de kom fram til var 13x18 Har også funnet papir på at ms3 giret har utveksling på 1:2.53 jeg har som sagt 19x20 propell.. Syntes bare at jeg har for høyt turtall iforhold til fart. .. Redigert 5.August.2018 av lsvindal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 5.August.2018 Link til dette innlegget Svart 5.August.2018 lsvindal skrev 47 minutter siden: Har også funnet papir på at ms3 giret har utveksling på 1:2.53 Den utvekslingen finnes ikke, se linken jeg postet. På den båten bør giret sannsynligvis være 2.91:1 om ikke slippet skal bli veldig høyt. noe det kan høres ut som om det er. Du bør sjekke fysisk hva du har. Sitér dette innlegget Link to post
lsvindal Svart 5.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2018 Ok, må få sjekket utvekslingen jeg da. Skal vel egentlig stå et skilt på giret, men det finner jeg ikke. takk for svar?? Sitér dette innlegget Link to post
Sandebukta Svart 5.August.2018 Link til dette innlegget Svart 5.August.2018 Hvor mange Hk yter motoren ca på 3000 rpm? Selv om det er en stor og tung snekke, burde det ikke kreve særlig mer enn 35-40 hk å dytte den litt over 6 knop? Sikker på at det ikke er noe annet, girkassa F.eks? Hvis ikke ville jeg tenkt feil propell. Sitér dette innlegget Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46 Link to post
lsvindal Svart 5.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2018 Jeg må nok finne ut av utvekslingen på giret og beregne propellen deretter.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.