Jump to content

Edit History

trulsant

trulsant

Har sagt det før; Før var det mye båtfolk på sjøen, nå har det blitt større andel folk i båt.

Med det mener jeg at før så var det vanlig å begynne båtlivet som barn, i foreldrenes båt, som igjen hadde begynt sitt båtliv på samme måten. 

På den tiden aktpågivende og hensynfull var vanlig, og en hilste på hverandre. 

En måtte  også kjøpe kart, slike på papir, og en måtte se seg rundt for å vite hva hvor en var, og kunne se staker og skjær. Navigasjon tror jeg det heter...?

Da går det ikke med for stor fart i mørket, for navigasjonsinstrumentet "Eyeball mk1" hadde sine begrensninger med følsomhet og oppdateringshastighet. 

Når en opererer slik, så erfarer en også at horisonten ikke er lik i lyset som i mørket, og når det er mørkt så kan det være stor forskjell på hvordan ting oppfattes i forskjellig vær. 

En av mine erfaringer er at kuplene som var på Magerøy ikke synes ved mørke skyer over land...

GPS er ikke alltid presist, noen ganger, veldig veldig sjelden...kan den hoppe noen meter...en GPS jeg kjenner til hoppet 100 meter når en båt med radar passerte...da er det greit å vite hvor en er. Og denne gassen koster  50000 kroner. 

Dessuten viser ikke gps'er båter i nærområdet..

trulsant

trulsant

Har sagt det før; Før var det mye båtfolk på sjøen, nå har det blitt større andel folk i båt.

Med det mener jeg at før så var det vanlig å begynne båtlivet som barn, i foreldrenes båt, som igjen hadde begynt sitt båtliv på samme måten. 

På den tiden aktpågivende og hensynfull var vanlig, og en hilste på hverandre. 

En måtte  også kjøpe kart, slike på papir, og en måtte se seg rundt for å vite hva hvor en var, og kunne se staker og skjær. Navigasjon tror jeg det heter...?

Da går det ikke med for stor fart i mørket, for navigasjonsinstrumentet "Eyeball mk1" hadde sine begrensninger med følsomhet og oppdateringshastighet. 

Når en opererer slik, så erfarer en også at horisonten ikke er lik i lyset som i mørket, og når det er mørkt så kan det være stor forskjell på hvordan ting oppfattes i forskjellig vær. 

En av mine erfaringer er at kuplene som var på Magerøy ikke synes ved mørke skyer iver land...

• Create New...