Jump to content

Tamd75 ville ikke i gir. Noen som har tips?

Navic II

Recommended Posts

Har nå hatt 3 uker ferie langs sørlandskysten i vår Princess p42 som vi kjøpte i våres. Båten har fungert helt upåklagelig i hele ferien. Når vi kom hjem til hjemmehavn i går ettermiddag og var ca 200m fra båsen så gikk ikke BB i gir, hverken forover eller bakover. Motoren gikk som ei klokke fremdeles. Ettersom det er relativt trangt i havna så liket jeg meg ut igjen på SB maskin så jeg kom litt utenfor havna. Jeg forsøkte å bytte styreposisjon til den innendørs, men fortsatt samme problem. Jeg stoppet maskinen og startet på nytt, og vips så fungerte alt igjen. Snudde rundt og skulle inn i havna, omtrent på samme plass så skjedde det samme, og motoren stoppet. Liker meg ut igjen for en motor på nytt og gjorde samme prosedyre maskinen startet som normalt og gir fungerte som de skulle. Hadde nå plukket opp en kompis som ekstra mannskap på veien fra ytterste brygga. Denne gangen gikk det nesten helt inn. På sig inn i båsen var det ikke respons i gir lenger, men resten gikk inn på siget og vi fikk fortøyd. På vanlig rutine stoppet jeg motorer. Jeg vet det blinket på "D" på panelet når problemet oppstod så jeg startet opp igjen og skulle lese blinkekoder. 1-1 som tilsier "ingen feil"  kommer på begge maskiner. Brukte en kvarter på å kneppe spakene inn og ut av gir i båsen for å provosere frem feilen, men nei, nå fungerte jo alt som normalt igjen.  Noen som har noen formening om hva som kan ha skjedd? Vondt å vite hvor man skal begynne når problemet ikke lenger er tilstede. 

Ville begynt med det enkle, dvs å måle spenning på kabler som inngår i EDC-systemet. Fikk tips tidligere i sommer fra en VP-mekaniker om at både EVC (SAE J1939) og forgjengeren EDC (SAE J1708) er følsomme for spenningsfeil.

Volvo Penta EDC Control Unit

Systemet kan komme til å tro at noe er feil fordi det detekterer for lav spenning og følgelig kutte ut en funksjon. Finner du en kobling/plugg  med vesentlig lavere spenning enn 12V så kan jo det være kilden til problemet.

Magnetventilen, solinoider på giret forover, akterover har felles +. Forsynt fra samme kontaktpunkter rød kabel på 30 på stopprele. Plassert i svart metallboks på bb side av motor. Sjekk kobling her, ellers viktig at spenning er ok. Solinoider styres direkte fra edc.

HansH skrev Just now:

Så sitter det vel et potensiometer i selve gassgåndtaket. Hvis det er slitt eller leverer feil signal så vil ikke giringen forover/akterover virke.

Problemet var tilstede på begge styreposisjon er så potmeter er utelukket. ? 

HansH skrev 23 minutter siden:

Ville begynt med det enkle, dvs å måle spenning på kabler som inngår i EDC-systemet. Fikk tips tidligere i sommer fra en VP-mekaniker om at både EVC (SAE J1939) og forgjengeren EDC (SAE J1708) er følsomme for spenningsfeil.

Volvo Penta EDC Control Unit

Systemet kan komme til å tro at noe er feil fordi det detekterer for lav spenning og følgelig kutte ut en funksjon. Finner du en kobling/plugg  med vesentlig lavere spenning enn 12V så kan jo det være kilden til problemet.

Har ikke voltmeteret i båten nå, så det får jeg ikke sjekket på stående fot. ?

KDB skrev 25 minutter siden:

Sjekk at du har riktig oljenivå på giret. Har motoren 600 rpm på tomgang?

Skal sjekke. ? Begge maskiner har normal tomgang. 

KDB skrev 13 minutter siden:

Magnetventilen, solinoider på giret forover, akterover har felles +. Forsynt fra samme kontaktpunkter rød kabel på 30 på stopprele. Plassert i svart metallboks på bb side av motor. Sjekk kobling her, ellers viktig at spenning er ok. Solinoider styres direkte fra edc.

Takk for tips. Skal sjekke kontakt. ? 

Nå har jeg sittet en halvtime i båsen på tomgang og kneppe den litt ut og inn av gir på de forover og bakover på begge maskiner, og plutselig kutta endelig BB gir ut igjen. Da kastet den blinkekode 5-5 ? da får jeg gå på jakt med lommelykt. DSC_2936.JPG.c0e7ef7552e3e646cb57c7e3f5b0e59b.JPG

Da gjetter jeg på "open circuit" og ikke "short circuit". Open betyr her at noe ikke får strøm eller for lite strøm, dvs for lav spenning. Mest sannsynlig en pinne på en plugg som har korrodert/irret litt og som gir for lite strøm (spenning under det kravet VP har satt for at den skal utløse).

KDB skrev for 1 time siden:

Ta av plugger på solinoider og mål motstand på selve solinoider ( på giret) ZF gir 12 V verdi 9,8 +- 10%. Om du ikke har lastet ned ligger el. service manual på baatplassen for nedlasting. Se side 31.

Har du link? Lette litt i dokumentarkiv men fant det ikke. 

KDB skrev 34 minutter siden:

Kommer som innlegg 3 i linken, var ikke så lett via mobil dette....

Takk, men det var ikke lett via mobil å åpne zip filer heller. ?

Har visuelt sett over kablene til giret og finner ikke noen synlige skader eller liknende. DSC_2938.JPG.21a3be4fe237341ec0aed08fb79427e2.JPGDSC_2937.JPG.4c04039b007b3728a905413a7bcb411f.JPG

Blir godt kjent med båten når man driver sånn da i det minste. 

Brigg skrev for 10 timer siden:

Hvilket gir er det snakk om? Gjerne bilder. 

Det er ZF. husker ikke betegnelsen på de. (er ikke i båten nå)

28944782_908885962622869_914218026_o.jpg.81d86ae8cba1c03a0aa481cdff6ec2e5.jpg

Har snakket med en mekaniker som mente det var stor sannsynlighet for at dette var pga dårlig kontakt i et par stikk i de grå kontaktblokkene på siden av motoren. helt vanlig visstnok, og var visst vanlig å bypasse kontakten. noen som har vært borti det?

KDB skrev for 14 timer siden:

Ledere til gir går ikke via grå kontakter. Så feilen er ikke der. Men du kan ha dårlig kontakt på stikk til solinoider eller brent solinoid. Ser ut til at du har et ZF 280 gir. Mål verdier på solinoider.

har sjekket stikkene på solenoider. de er helt rene og fine. 

skal måle verdier på de når jeg kommer tilbake i båten med multimeter. :thumbsup:

jeg ser på skjema at solenoider går direkte fra edc, men vil ikke denne feilen også forekomme om det er kontaktfeil på input fra potmeter? altså signal inn til edc? isåfall kan det jo også være mulig kontaktfeil i de grå kontaktene?

Bitteliten skrev 4 minutter siden:

har du kalibrert spakene?

nei, ettersom feilen forekommer kun på BB, og uavhengig av hvilken styreposisjon som brukes, så er feil på potmeter utelukket. 

(ettersom VP skriver at man ved feil på kontrollspaker, eller behov for kalibrering, så vil det være mulig å bruke den andre styreposisjon.)

da ville jeg vel også heller fått feilkode 1.1 - 1.7 eller 2.6/2.7/3.1 ?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...