Jump to content

Tamd75 ville ikke i gir. Noen som har tips?

Navic II

Recommended Posts

4380-2125 er 3 ledere til hendel som skal skjøtes med krymp. Grå plugg ved manifoil. Dersom dette ikke er gjort, kan motor utilsiktet gå i gir. Så er det i samme kampanje en skuminnsats som skal settes i releboks, for å hindre at stopprele detter ut av seg selv. ( Motor kan stoppe utilsiktet). De andre kampanjene vet eg ingenting om, men interessant å vite om du finner ut noe.

KDB skrev 56 minutter siden:

4380-2125 er 3 ledere til hendel som skal skjøtes med krymp. Grå plugg ved manifoil. Dersom dette ikke er gjort, kan motor utilsiktet gå i gir. Så er det i samme kampanje en skuminnsats som skal settes i releboks, for å hindre at stopprele detter ut av seg selv. ( Motor kan stoppe utilsiktet). De andre kampanjene vet eg ingenting om, men interessant å vite om du finner ut noe.

Jeg fikk tilbakemelding ifra La-Sa i går. de har fått oppdraget. det skulle monteres en SPM modul bl.a., som skal hindre at den går i gir utilsiktet, samt at det er stor sjangs for at dette også vil eliminere problemet jeg hadde. :) sikkert et par andre småting også som skal gjøres i den kampanjen. men godt at det skal utbedres ihvertfall. Og en bøtte med skryt til La-Sa som umiddelbart kom med respons på hva som skulle gjøres, og som satt i gang med bestilling av deler, og satt ting i system i mot VP. har vært i kontakt med to andre seriøse aktører, som begge "skal sjekke litt, så ringer jeg deg" og ingenting mer skjedde... :thumbsup:

KDB skrev 2 minutter siden:

Veldig bra av La-Sa. Men egentlig rart at Volvo ikke har fulgt opp dette bedre på så kritiske ting. Mener det var en båt som kjørte opp på en kai i Stavanger pga dette.

Håper du kommer med info, når du har fått dette utbedret. 

Ser du nevner et båt som kjørte på en kai i Stvg.

Ble det avklart hva som var årsaken i dette tilfelle?

Hørte noen rykter på sjøen om at det ikke var tekniske årsaker.

16 minutes ago, brs said:

Ser du nevner et båt som kjørte på en kai i Stvg.

Ble det avklart hva som var årsaken i dette tilfelle?

Hørte noen rykter på sjøen om at det ikke var tekniske årsaker.

Hørt det samme.

Var det denne du tenker på?

https://www.batliv.no/innhold/bater-og-utstyr/?article_id=41598

"Båten, som er en Nimbus 42 Nova, begynte å bevege seg framover, mens turtallet økte. Den nesten ni tonn tunge båten braste inn i bryggekanten, og fortsatte et par meter over. Deretter braste den inn i bensinpumpa som var i bruk på dette tidspunktet. Båten stod i cirka 45 grader, før den deretter ble satt i revers, og begynte skli tilbake fra brygga"

Dette er en Nimus 42 Nova med drev. Ergo elektroniske VP spaker og elektromekaniske aktuatorer til giring. Inne i disse spakene er det både microbrytere som føler fri/ forover/ akterover possisjon samt potmeter som gir beskjed om hvor mye pådrag som ønskes.  

Skal mye tilfeldigheter til for at en eller begge motorer setter seg selv i gir OG gir gass, samt at de lystrer når spaken(e) dras i revers tenker jeg..

Mvh. SAP

Mulig eg blander sammen hendelser her, men det har vært konkrete feil på 74, 75 serie som ikke har utbedret grå kontakt ved manifoil. Feil oppstår mens motortemp stiger til normaltemperatur, pga plugg ligger kloss i motor ved manifoil. Selv om manifoil er ferdkvannskjølt.

KDB skrev for 18 timer siden:

Mulig eg blander sammen hendelser her, men det har vært konkrete feil på 74, 75 serie som ikke har utbedret grå kontakt ved manifoil. Feil oppstår mens motortemp stiger til normaltemperatur, pga plugg ligger kloss i motor ved manifoil. Selv om manifoil er ferdkvannskjølt.

Har hørt om det der jeg også. kampanjen går ut på tiltak for å hindre utilsiktede girvalg, så jeg går ut ifra at dette blir utbedret. :) 

kommer med en update når det er utført, så har jeg mer detaljer om hva som er gjort og hvorfor. :)

sap_2000 skrev for 23 timer siden:

Hørt det samme.

Var det denne du tenker på?

https://www.batliv.no/innhold/bater-og-utstyr/?article_id=41598

"Båten, som er en Nimbus 42 Nova, begynte å bevege seg framover, mens turtallet økte. Den nesten ni tonn tunge båten braste inn i bryggekanten, og fortsatte et par meter over. Deretter braste den inn i bensinpumpa som var i bruk på dette tidspunktet. Båten stod i cirka 45 grader, før den deretter ble satt i revers, og begynte skli tilbake fra brygga"

Dette er en Nimus 42 Nova med drev. Ergo elektroniske VP spaker og elektromekaniske aktuatorer til giring. Inne i disse spakene er det både microbrytere som føler fri/ forover/ akterover possisjon samt potmeter som gir beskjed om hvor mye pådrag som ønskes.  

Skal mye tilfeldigheter til for at en eller begge motorer setter seg selv i gir OG gir gass, samt at de lystrer når spaken(e) dras i revers tenker jeg..

Ja det var den saken eg tenkte på, men vi roter til hele tråden for Navic, for dette har ikke noe med 74/75 motorer å gjøre.

• 3 år senere...

Hei Navic! Hvordan gikk dette tilslutt? Hvor lå feilen?Jeg opplever samme utfordring på min 75 motor nå, men hos meg gikk sikringen også, og da stopper motoren, og jeg har bare èn.. kjempegøy innimellom bryggene.. :( 

Det finnes to folkeslag på sjøen: Båtfolk , og folk med båt!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...