HansT Startet 5.August.2018 Link til dette innlegget Startet 5.August.2018 Hei. Jeg skal bytte fra en Ford 2715 120hk til en Volvo tamd 40b 165hk i min summer family 27. Utvekslingen på giret er 1.93:1 Er det noen her som vet hvilken propell jeg trenger til denne? Mvh HansT Sitér dette innlegget Link to post
HansT Svart 2.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2018 Ingen som vet hvilken propell jeg trenger? Sitér dette innlegget Link to post
deepblue Svart 2.September.2018 Link til dette innlegget Svart 2.September.2018 Du må nok ned i stigning på propellen, evt kan man kutte en tomme av størrelsen på propellen. Men det igjen komme jo helt an på hva slags propell du har idag. Kanskje kan du beholde den du har... Ford 2715 må opp til ca 2450(max turtall) for å yte 120 hester mens Tamd 40b må opp til ca 3600 for å yte de 165. Og vet ikke om du skal benytte eksisterende gir? eller sette på nytt/ta det som evt. fulgte med Tamd 40b? Men ofte ca 2:1 gir på Ford så da blir utvekslingen ganske lik. Så type 20R18/19R18 eller noe i den retning kan kanskje fungere. Finnes egentlig ikke noe fasitsvar men du bør ha 4 bladers, kan benytte type skewback selv om de ofte benyttes til høyere hastigheter. Kommer helt an på hva du ønsker, høyest toppfart, høyest marsj, lavest forbruk, fin tomgangshastighet etc... Sitér dette innlegget Link to post
HansT Svart 3.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2018 Hei. Takk for svar,kikket litt på detta du skreiv om at den propellen jeg har kanskje kan brukes og ser at Volvoen yter ca 117hk ved 2400 rpm,og Forden yter jo 120hk ved ca samme turtall så trur kanskje jeg skal prøve og bruke den jeg har og se hvilket turtall motoren har.er ikke sikkert den er så langt unna riktig størrelse. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.