Marius.S Startet 5.August.2018 Link til dette innlegget Startet 5.August.2018 (redigert) Hei, Jeg har denne gearkassen på en TMD30 motor. Jeg har hatt vanskeligheter med å få båten forover og bakover i det siste, jeg tok en titt på peilepinnen idag med motoren igang og da fosset det vann ut. Jeg fikk tatt ut gearkassen og fikk tømt den for vann og helt på ny olje. Men jeg veltet den litt til hver sin side og da randt oljen ut av det ene røret til kjølingen/varmen. Noen som kan fortelle hva som kan være feil ? Redigert 5.August.2018 av Marius.S (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 5.August.2018 Link til dette innlegget Svart 5.August.2018 Du bør endre navnet på tråden, ellers risikerer den å bli stengt. Forslag: Volvo Penta Ms3c girkasse, vann i oljen. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 5.August.2018 Link til dette innlegget Svart 5.August.2018 Du har lekkasje i saltvannskjølinga til girkassen. Må nok demonteres foran flensen og sjekkes om det kan repareres. Sitér dette innlegget Link to post
Marius.S Svart 5.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2018 Er det disse boltene som må av da ? Eller er det en rekkefølge på demontering Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 5.August.2018 Link til dette innlegget Svart 5.August.2018 Du må vel av med flensen først. Så kan du vel ta av resten. Har boka om girkassen men den ligger i båten. Ville ikke latt girkasse ligge på topplokk på motor. Den veier ca50kg? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 5.August.2018 Link til dette innlegget Svart 5.August.2018 Ny kjøler koster sikkert uforholdsmessig mye, men kan tenkes Davids Mekaniska Verkstad har brukt. (Takk til @Gunga Din for denne linken) Servicemanualen ligger i Dokumentarkivet. Se også VP EPC her. Snitt-tegninger og delelister. Tegning som viser hvordan kjøleren (6) sitter: Sitér dette innlegget Link to post
Marius.S Svart 6.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2018 Hvordan får man delt dette lokket ifra akselen Sitér dette innlegget Link to post
Marius.S Svart 6.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2018 Jeg har ikke fått løs rørene enda men har funnet sprekk, hvor får man loddet eller sveiset dette i oslo området ? Sitér dette innlegget Link to post
Marius.S Svart 9.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2018 Dette er til en VP MS3C gir. Får man sveiset dette ? Kommentar fra moderator: Flyttet hit fra et nyopprettet emne. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 9.August.2018 Link til dette innlegget Svart 9.August.2018 Noe her er støpejern, noe messing. Reparasjonsmåte vil avhenge av hva som har sprukket. Fint om du kan si litt mer om dette. Hvor er det det har sprukket? Er det derfor du har fått vann i oljen? Sitér dette innlegget Link to post
Marius.S Svart 9.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2018 Her ser du en sprekk langsgående. Også er det sprekk i kobberrøret som er inni giret men denne får jeg loddet. Sitér dette innlegget Link to post
Marius.S Svart 14.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2018 Noen som vet hvor jeg kan få sveiset denne i oslo/drammens området ??? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 14.August.2018 Link til dette innlegget Svart 14.August.2018 Marius.S skrev On 9.8.2018 at 23.09: Her ser du en sprekk langsgående. Antagelig frosset istykker, den anodepluggen skal demonteres for å tappe for vann før vinteren. Anbefaler å spørre firmaet jeg linket til istedet for å sveise, denne delen er jo lett å bytte. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.