Rotorrex400 Startet 5.August.2018 Del på Facebook Startet 5.August.2018 Hei og god kveld:) Lurer på litt forskjellige ting nå: Hurtigbåtene rundt om i landet som flyingcat 40 som de egentlig heter, hva skalgs propell bruker de egentlig og hvilken motor har de, eller er det vannjet som sitter der? Og for et par år tilbake var jo det store cruiseskipet queen mary 2 på besøk i Norge, da den ble sammenlignet med hurtigruten fikk jeg litt sjokk over hvor stor den er, men til poenget. Hvor store bølger lager QM 2 i forhold til hurtigruten? har kjørt i dem før og syns de er store jeg, det gynget greit nok med en båt på ca 15 fot, hvordan ville en sånn 15 foter hvert i bølgene til QM 2? Sikkert dumme spørsmål men jaja :-) Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 6.August.2018 Del på Facebook Svart 6.August.2018 Fc 40 har to vannjet , queen mary 2 er ofte på besøk på vestlandet og har kjørt i hekk «bølgen» , er egentlig ikke hekk bølger er mer fortrenging av sjø slik att sjøen løfter seg opp og bryter på land Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
-morten- Svart 6.August.2018 Del på Facebook Svart 6.August.2018 Når det gjelder moderne skip, så lager dem ikke hekkbølger i den forstand. Det er datamaskiner som regner ut vannmotstand og hydrodynamikk, for å unngå drag og skrogbølger/egensvigninger. Dette ser man veldig godt når man ser dønninger etter nye Hurtigruter og den gamle Lofoten som har kansje 1/3 av deplassementet! Lofoten lager størt bølger.. Moderne Cruisbåter lager knapt dønninger, det samme gjelder større lasteskip. Legg også merke til at gamle skip har en bølge langs skrogsiden litt aktenfor låringen. Moderne designet skip har ofte ikke den bølgen Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
ivar Svart 6.August.2018 Del på Facebook Svart 6.August.2018 (redigert) Adrian123 skrev for 6 timer siden: Hurtigbåtene rundt om i landet som flyingcat 40 som de egentlig heter, hva skalgs propell bruker de egentlig og hvilken motor har de, eller er det vannjet som sitter der? Flying Cat 40 er en hurtigbåtserie fra Kværner Fjellstrand som var veldig populær på 90 tallet. Men tror ikke det er noen i drift i norge pr idag - gode båter men miljøkrav osv gjør gjerne at eldre modeller selges ut av landet slik at de kan forurense andre plasser istedet Fremdriftssystem på hurtigbåter er opp til kjøper å velge. Vannjet har sine fordeler , propell har sine. Ser ut som at i størrelsen tilsvarende fc40 så er vannjet fortsatt vanligst. Må ses i sammenheng med servicefart , størrelsem hvo en skal operere osv hva somblir mest hensiktsmessig. (Er en mindre FC 35 i drift i nordland , den har propell) Innen motorer så har vel tyske MTU hatt omtrent monopol. http://maritimt.com/nb/maritimt-magasin/rolls-royce-leveranser-til-hurtigbater ang cruiseskip og bølger: bølgeenergien har mye med farta å gjøre også - hadde QM2 kommet for full stim i over 30 knop (noe den ikke gjør i norske fjorder) så hadde du nok fått deg en heftig luftetur edit: som morten skriver lengre opp, skrogdesign har mye å si også Redigert 6.August.2018 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
-morten- Svart 6.August.2018 Del på Facebook Svart 6.August.2018 MTU er ledende på verdensmarkedet og er vel de medium skipsmotorene med best HK/vekt Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Brigg Svart 6.August.2018 Del på Facebook Svart 6.August.2018 Jeg opplever bølgene fra hurtigruteskipene å være ganske moderate. Likeså forundres jeg over fergene som nærmest ikke lager bølger i det hele tatt. Hurtigbåtene derimot, de lager krappe bølger som man er nødt til å ta hensyn til når man møter disse. Historie: Lå i Selsøyvik i sommer, og der passerer sørgående hurtigrute gjennom et forholdsvis trangt sund. I en liten vik i dette sundet ligger en gjestehavn, ubeskyttet mot hekkbølger fra passerende trafikk. Finnmarken passerte, ikke i marsfart men alikevel i godt sig. Ingen bølger, bare en udramatisk «svell» som knapt nok merkes i havna. Litt etterpå passerte en litt eldre Princess på omlag 40 føtter i godt driv. Da ble det skikkelig huskestue. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Rotorrex400 Svart 6.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2018 Takk for gode svar :-) er interessrt i sånne ting så greit å få svar på det. Når Lofoten kjørte forbi meg en gang gynget det godt også, og man ser klart bølgen opp lang skroget på den. Nyere skip eller noe sånt, har ikke de en bulb framme i skroget som gjør at skipet fungerer bedre i sjø? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.August.2018 Del på Facebook Svart 6.August.2018 Adrian123 skrev 6 minutter siden: er interessrt i sånne ting så greit å få svar på det. da er jo løsningen å spørre i vei, så etterhvert så du lærer mer så finer du også ut hvor du skal finne mer kunnskap om disse emnene bulben gjør at det blir mindre bølger. Og lager man mindre bølger så sparer man gjerne drivstoff. igjen ref. innlegget til -morten- lenger opp. .. og så finner du helt sikkert endel interessant om bølgeenergi osv her: Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
tilplan Svart 6.August.2018 Del på Facebook Svart 6.August.2018 Som @ivar sier, så er økonomi viktig for utviklingen av skip. Bølger er tapt energi, og det er ikke rederne interessert i. Samtidig er det også viktig å ta hensyn til lasteevne (som gir penger inn), komfort (som gir bedre arbeidsmiljø/ flere passasjerer) i tillegg til krav om stabilitet og annet. Moderne hjelpemidler gjør det mulig å simulere med god nøyaktighet hvordan bølgene fra et skip vil bli. Skipets form optimaliseres for å yte best mulig ved marsjfart. Det ønskes blant annet at hekken er på en bølgetopp for å dytte skipet framover. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.