Jump to content

Edit History

ivar

ivar

Adrian123 skrev for 6 timer siden:

Hurtigbåtene rundt om i landet som flyingcat 40 som de egentlig heter, hva skalgs propell bruker de egentlig og hvilken motor har de, eller er det vannjet som sitter der?

 

Flying Cat 40 er en hurtigbåtserie fra Kværner Fjellstrand som var veldig populær på 90 tallet.  Men tror ikke det er noen i drift i norge pr idag - gode båter men miljøkrav osv gjør gjerne at eldre modeller selges ut av landet slik at de kan forurense andre plasser istedet :giggle:

Fremdriftssystem på hurtigbåter er opp til kjøper å velge.  Vannjet har sine fordeler , propell har sine.   Ser ut som at i størrelsen tilsvarende fc40 så er vannjet fortsatt vanligst. Må ses i sammenheng med servicefart , størrelsem hvo en skal operere osv hva somblir mest hensiktsmessig. 
(Er en mindre FC 35 i drift i nordland , den har propell) 

 

Innen motorer så har vel tyske MTU hatt omtrent monopol.
http://maritimt.com/nb/maritimt-magasin/rolls-royce-leveranser-til-hurtigbater

ang cruiseskip og bølger:  bølgeenergien har mye med farta å gjøre også - hadde QM2 kommet for full stim i over 30 knop (noe den ikke gjør i norske fjorder) så hadde du nok fått deg en heftig luftetur   

 

edit:  som morten skriver lengre opp, skrogdesign har mye å si også

ivar

ivar

Adrian123 skrev for 6 timer siden:

Hurtigbåtene rundt om i landet som flyingcat 40 som de egentlig heter, hva skalgs propell bruker de egentlig og hvilken motor har de, eller er det vannjet som sitter der?

 

Flying Cat 40 er en hurtigbåtserie fra Kværner Fjellstrand som var veldig populær på 90 tallet.  Men tror ikke det er noen i drift i norge pr idag - gode båter men miljøkrav osv gjør gjerne at eldre modeller selges ut av landet slik at de kan forurense andre plasser istedet :giggle:

Fremdriftssystem på hurtigbåter er opp til kjøper å velge.  Vannjet har sine fordeler , propell har sine.   Ser ut som at i størrelsen tilsvarende fc40 så er vannjet fortsatt vanligst. Må ses i sammenheng med servicefart , størrelsem hvo en skal operere osv hva somblir mest hensiktsmessig. 
(Er en mindre FC 35 i drift i nordland , den har propell) 

 

Innen motorer så har vel tyske MTU hatt omtrent monopol.
http://maritimt.com/nb/maritimt-magasin/rolls-royce-leveranser-til-hurtigbater

ang cruiseskip og bølger:  bølgeenergien har mye med farta å gjøre også - hadde QM2 kommet for full stim i over 30 knop (noe den ikke gjør i norske fjorder) så hadde du nok fått deg en heftig luftetur   



×
×
  • Create New...