Jump to content

Elvinsj for 17 fot i naustet, hvordan forankre den? Hvor stort batteri?

koja

Recommended Posts

Jeg har en ca 17 fot båt (Bella) som veier ca 750 kg med motor. Denne har jeg brukt håndsveiv på. Har kjøpt en elwinch model LDW3000-A som trekker 1360 kg hos Clas Ohlson. Helning i naustet er ca 10 %. Jeg tenkte å bruke festet for håndvinsjen for den nye elvinsjen. Det er laget av en snekker i tre og virket OK med håndvinsjen. Det er bare 2 hull for å feste elvinsjen til treverket. Høres dette greit ut? Hvor kraftig batteri må jeg kjøpe til denne vinsjen? Ellers noen tips?

koja Haugesund

Kommentar fra moderator:
Å ROPE er ikke akseptert på nettforum. Redigerer tittelen nå, var "ELVINSJ NAUST".
Anbefaler alle som er uvant med forum å lese Etikette.
Guest Avmønstret#

Et bilde ville hjulpet veldig ifht innfestingen. 

Batteristørrelse skal jeg ikke gi meg ut på å besvare men har du strøm ned til naustet? Da trenger du også en lader. Evt om du ikke har strøm ville jeg kanskje tenkt på et solcellepanel og en regulator for å holde batteriet ladet. 

Tar du opp båten hver gang etter bruk eller kun for vinteren?

Hei, for å holde igjen 750 kg på en tralle (uten friksjon) på 10 grader skråning trenger du 130 kg ( vekt x sinus 10 grader). Å trekke med jevn hastighet trenger du bare ‘litt’ mer kraft, pluss friksjonen på tralla.

(Veier du 80 kg og henger ned fra et stativ, må hendene holde 80 kg, står du på et rullebrett på 10 graders rampe, må hendene holde 14 kg, å trekke seg oppover er ikke så mye tyngre).

Vil du halvere påkjenningen på vinsj og innfesting fester du kroken direkte i et kraftig feste i vegg eller gulv, og har en blokk i festet på tralla. Vaieren går da fra vinsj, gjennom blokka og opp igjen til feste i veggen. Da trekker vinsjen halve lasta, den andre halvparten henger i kroken på veggen, og hastigheten oppover blir halvparten.

Større batteri betyr at du kan kjøre vinsjen flere minutter (båten opp flere ganger) mellom hver lading.

Redigert av Code0 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...