Jump to content

Biltema Bunnstoff trukket tilbake fra markedet

tekniker3

Recommended Posts

Jeg lette etter bunnstoff, jeg pleide å kjøpe på Biltema, dette funket bra når båten lå ute i 2 år så jeg skulle kjøpe det igjen.

Men all bunnstoff er forsvunnet fra Biltema butikken, står at det er kommet nye EU direktiver... Smurte båten i fjord, og så

hadde jeg en rest igjen jeg smurte på nå langs kanten som 2 strøk, men nå er det tomt!

Jeg fant på Obs bygg, men det kostet det 1099kr for 2,5 liter. Jeg synest det er ganske drøyt... Bruker ca. 1,5 liter.

På Fargerike fikk jeg blandet 0,1 liter touch up lakk til Kr. 280, det er da 2800pr. liter lakk... sykt!

Så butikkene har avanse ja!

Hva skal jeg gjøre nå? Kan jeg bruke rød grunnings maling Arcanol og kaste noe sånn kobber stoff oppi?

Er det bare å male opp kobber til pulver og ha det oppi?

Legger du på ett strøk hvert år? 

Jeg legger på i vannlinjen, og flekker resten.

Dette er ikke trukket tilbake fra markedet ser det ut til:

https://www.biltema.no/bat/batpleie/batmaling/bunnstoff/bunnstoff-kobberoksidbasert-2000041203

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Ja, og det virker som @tekniker3 bor i Norge. Går i alle fall til Obs bygg og Fargerike. :smiley:

Virker som svenskene ikke tillates å bruke biocid:

1475309690_Skjermbilde2018-08-06kl_19_43_31.png.2876afe085419450227e0defa276461f.png

Det er biocid i den som selges i Norge.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

tekniker3 skrev 40 minutter siden:

Problemet er at jeg bor på vestlandet, og der er det tomt!

Biltema butikker kan heller ikke sende til hverandre eller 

Postordre.

Hadde jeg vist dette hadde jeg hamstret 10 bokser glatt.

Jeg går utrfra Biltema får inn til neste år?

Hva er det billigste alternativet i mellomtiden?

Spørs vel litt hvor på Vestlandet du bor. Her på sørvest landet har de ennå på lager i den lokale mini biltema.

Ellers får du vurdere et sådan ultralyds anlegg. Da slipper en jo alt dette styr med bunn maling. Bare en rask spyling på våren.

Eller du får finne båtplass i brakkvann. Da holder maling i Mange år hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Jeg fant noe kobber stoff på ebay:

Tenkte å blande dette i en rød rustmaling, den er sånn tynner bassert og tørker fort! Bunnstoff er jo kobber bassert, så det burde funke?

Kan ikke se at det skal være ulovlig å importere kobber, det selges jo lovlik i UK som er medlem i EU (om så lenge!)

Spørsmålet er nå hvor mye må jeg ha oppi 1,5 liter maling for at det skal bli OK? Gjerne over lovlig grense men uten at malingen blirt for tykk...

Ellers blir det dyrt med bompenger å kjøre 10 timer til Oslo og kjøpe! Så vinninga går opp i spinninga!

https://www.ebay.com/itm/Copper-metal-powder-100g-metallic-Cu-irregular-atomised-atomized-Ultrafine/253617983588?epid=19002903885&hash=item3b0ccf5064%3Ag%3Aa18AAOSwcWBbCCnF&_sacat=0&_nkw=copper+powder&_from=R40&rt=nc&_trksid=m570.l1313

Siden jeg lager dette selv, lurte også på å ta i litt bly pulver, de selger dette også på e-bay. Altså en blanding av bly pulver og kobber pulver? Kan jo smøre inn en metall plate med dette og teste før jeg bruker det på båten :-)

Redigert av tekniker3 (see edit history)

https://meripol.dk/fyldstoffer-epoxy-33/kobberpulver-425-p1237

Hehe, liker å mekke litt selv!

Det er vanlig å tilsette kobber i EPOXY maling, det skal vist holde i flere år!

Bunnstoff er bare olje bassert maling tilsatt kobber pulver uansett etter hva jeg forstår :)

Båten ruinerer meg ikke, det er verre med bobilen :-)

Redigert av tekniker3 (see edit history)

Alltid kjekt å lage noe selv, men spørsmålet her er om du ikke heller lager deg ekstra arbeid. Før i tiden ble gjerne bunnstoff laget selv. Typisk linoljemaling eller blymønje med tilsatt kobberpulver i, gjerne tinn i tillegg. Det fungerte jo til en viss grad, men sammenlignet med dagens mer dedikerte bunnstoff var det ikke så veldig effektivt. Dagens bunnstoff er utviklet gjennom flere år med testing av fagfolk. Og selv de kommer av og til opp med bunnstoff som fungerer dårligere enn de skulle ønske.

Selvpolerende bunnstoff er laget for at overflaten skal poleres vekk ved bruk av båten slik at nytt og friskt bunnstoff kan sørge for at groe ikke fester seg.

Oljebasert maling er laget for å bevare overflaten lengst mulig.

Så; kobberpulver i oljemaling blir ikke et like effektivt bunnstoff som et ekte bunnstoff (av god kvalitet). Dessverre. Kobberpulver i epoksy fungerer ja, men det forutsetter at man med jevne mellomrom går over overflaten med en slipesvamp eller lignende for å slipe ned til ny og frisk kobber. Skal du bruke oljemaling med kobberpulver må du sannsynligvis gjøre det samme.

Du har ikke Maritim, Bestmarin eller lignende butikker i nærheten da? Disse selger eget bunnstoff til en rimelig penge. Vel så rimelig som Biltemas variant (Biltema sitt bunnstoff får ingen nobelspris for god dekkevne, selv om andre bunnstoff er dyrere per liter er det ikke sikkert de er så mye dyrere per kvadratmeter). Alternativt har Coop Byggmix/Bygg, Monter, Europris og andre også bunnstoff.

Det bør egentlig ikke være et problem å få tak i greit og velfungerende bunnstoff her i landet, på tross av at tomme hyller hos Biltema. 

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Biltema er IKKE det billigste alternativet! Dekkevnen er kun godt over halvparten av det mer anerkjente merker har, så I praksis er det blant de dyreste! Jeg har brukt både Jotun, Hempel og Seajet med gode erfaringer. Og jeg ligger ute 2-3 år I slengen.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det var ikke så ille, som du sier lager jeg meg bare arbeid,

Og ingen mirakelkur å mekke selv. 

Jeg snakket med biltema, de tar inn til våren 2019, altså neste sesong.

Men jeg tar en ringerunde og spør noen butikker

Om pris... fargerike tok 1399 for 10 liter husmaling, jeg fikk

Samme for 995kr på Obs bygg... 

Viste ikje at Europris hadde? Takk for tips ? Ligger vegg i vegg med Biltema

Butikken... skal spørre dem...!!!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...