Jump to content

Hva er forklaringen på dårligere fart og annen oppførsel etter service på Terhi 445c/30 hk Tohatsu

Vaagen

Recommended Posts

Sjøsatte båten, 2016 Terhi 445c m. 2016 30 hk Tohatsu, etter service i dag. Reagerte med en gang på at

- den (subjektivt) virket å gå tregere i plan, det virket som om bånndraget var svakere.

- lyden var annerledes (roligere/stillere)

- toppfarten var noe lavere, nesten ikke forskjell på marsjfart og max fart. Kun mer lyd og én knop ekstra ved de siste 20 - 25 % pådrag.

- den reagerte (også subjektivt) annerledes på trim, den galopperte mer enn før, og grensen for hva som var for mye trim ut, var blitt smalere (brå overgang til rusing).

- merket  ved et par anledninger, at strømmen liksom tok tak i motoren sidelengs, noe som gav en sidelengs bevegelse i båten, som jeg aldri har opplevd før.

Jeg har ikke fått fakturaen enda, så jeg vet ikke nøyaktig hva som er gjort, men i tillegg til vanlig service, er der skiftet MAP-sensor på garanti (recall/kammpanje). Den har vel med tenning/innsprøytning å gjøre, og kan kanskje forklare endring i kraften (om det er noe galt med den nye), men ikke de andre tingene.

Jeg har dessverre ikke turteller, så jeg får ikke målt om motoren får det turtallet den skal (nå eller før).

Har noen en teori om hva som kan ha skjedd?

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

Fjernkontroll? Sjekk i så fall at wire, rettere sagt wire-strømpen, til gass er montert og justert riktig slik at du du er sikker på at du får fullt gasspådrag. Hvordan? F.eks ved å gi full gass på hendelen uten å starte motor, og så gå bak på motor å sjekke at det ikke er mer vandring igjen på stag til gasspjeld. 

(Jeg har selv bommet på dette en gang som jeg demonterte wirestrømper for smøring etc., og så ikke fikk det ordentlig i spor igjen.)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...