Matros1988 Startet 6.August.2018 Link til dette innlegget Startet 6.August.2018 Hei. har et problem med at voltmeter ved styreposisjon viser feil verdi. Når start og forbruksbatteri er innkoblet, viser voltmeter ca 12,5v, når kun startbatteri er innkoblet, viser voltmeter opp til 14,8v. ladingen fordeles fra dynamo til batteribanker via en skillediode som er like gammel som båten (1987). sensekabel fra dynamo er koblet rett på batteripolen på forbruksbatteri 1, dette batteriet er parallellkoblet med et identisk batteri. Hver av batteriene har 115ah og er av type Sønnach. jeg har målt ladespenning før diode, den ligger på 14,8 og ladespenning etter diode og den ligger på ca 14,1v. Alt er såvidt jeg kan se koblet i henhold til normal, dvs: dynamo-startmotor-skillediode-forbruksbatteri og startbatteri. For meg ser det ut som det er originalt kabelsett som kommer opp inn under styreposisjon. Legger ved det jeg har av bilder. Jeg vet ikke om det kan være relevant, men avogtil må jeg gi litt gass når jeg starter for at turteller og oljetrykk skal vise faktiske verdier. (Vis jeg ikke gjør det viser turteller 0rpm) Båten er en Polar Explorer 27” 87mod. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 7.August.2018 Link til dette innlegget Svart 7.August.2018 Målingene på skilledioden er forsåvidt grei nok, 14,8 på inngangen og 14,1 på utgangene, men du skriver ingenting om det gjelder begge utgangene, altså både forbruk og start. Mål også direkte på batteripolene. Det er klart at hvis du har 14,1 på alle batteri så er det voltmeter som tuller eller noe er feil i kablingen. Har du derimot bare 12,5 volt på forbruksbatteri under drift er feilen et annet sted. Viktig og oppgi hva og hvor du måler , om motor er i gang eller ikke osv. Du skriver også at ladingen skjer via startmotor. Det stemmer ikke når skilledioder brukes. Da skal lading skje direkte på diodens inngang. Klarer ikke og se det ut fra bildene, men ladekabel fra B+ på dynamo skal gå direkte til diodens inngang. Går den først til startmotor er det feilkoblet. Det gjør den originalt fra VP , men den skal være flyttet når skilledioden ble montert. Sjekk en gang til om det ikke er gjort. Sitér dette innlegget Link to post
Matros1988 Svart 7.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2018 En liten oppdatering. Lading går ikke via starter som tidligere antatt, jeg har gått over hele anlegget og byttet sikringsboks, ny tilførselskabel fra batteri til sikringsboks og da løste problemet seg, voltmeter viser nå 13,6v (noe som stemmer overens med målinger på batteri med maskinen igang på ca 1500rpm). Turteller «henger» fortsatt. Jeg har ikke hatt anledning til å prøve under belastning, men går utifra at ladespenning kanskje ikke øker av den grunn. Målte strøm under lading den var på i underkant av 20a, skal ikke den være høyere? Sitér dette innlegget Link to post
Andor Svart 7.August.2018 Link til dette innlegget Svart 7.August.2018 (redigert) Matros1988 skrev 42 minutter siden: En liten oppdatering. Lading går ikke via starter som tidligere antatt, jeg har gått over hele anlegget og byttet sikringsboks, ny tilførselskabel fra batteri til sikringsboks og da løste problemet seg, voltmeter viser nå 13,6v (noe som stemmer overens med målinger på batteri med maskinen igang på ca 1500rpm). Turteller «henger» fortsatt. Jeg har ikke hatt anledning til å prøve under belastning, men går utifra at ladespenning kanskje ikke øker av den grunn. Målte strøm under lading den var på i underkant av 20a, skal ikke den være høyere? 13,6 volt er vel i minste laget, burde vært over 14 volt, har du målt rett på polene på batteriene, der bør du ha over 14 volt når motor går, så på koblingene på dynamoen din, der bør alle kontakter rengjøres, få bort all ir og rust fra kontaktpunkter, da vil du få opp igjen spenningen din, ser det er veldig mye ir på og rust på skillediode, bør også rengjøres skikkelig, så jording bør også sjekkes nøye Redigert 7.August.2018 av Andor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 Matros1988 skrev for 15 timer siden: Turteller «henger» fortsatt. Antar at den virker normalt når du ruser motoren litt. Dette betyr ikke så mye. Bare pass på og ruse motor litt, slik at turteller fungerer etter start. Turteller får signalet fra dynamo og når den henger(blir stående på 0)så har ikke ladingen startet. Når lading først starter lader den like godt selv om du har denne oppstartfeilen. Matros1988 skrev for 15 timer siden: Målte strøm under lading den var på i underkant av 20a, skal ikke den være høyere? Det er ikke så enkelt og svare på. 20a kan være mye strøm om batteriene er fulladet og forbruket lavt. Er batteriene tomme og i tillegg stort forbruk, da er 20a lavt. Når batterier lades så synker amper etterhvert som de fylles , gjerne ned mot 1 til 2 amp. Samtidig stiger spenningen opp mot 14,4 volt. Så hvis du opplever at spenningen aldri overgår 13,6volt og at det går 20amp inn på dem hele tiden uten og avta, så er der noe galt. Det kan være batteri som er defekt eller noe som trekker mye strøm hele tiden uten at du vet hva det er. Men følg rådet til Andor først og se om ikke ting bedrer seg da. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 hegra skrev for 6 timer siden: Antar at den virker normalt når du ruser motoren litt. Dette betyr ikke så mye. Bare pass på og ruse motor litt, slik at turteller fungerer etter start. Turteller får signalet fra dynamo og når den henger(blir stående på 0)så har ikke ladingen startet. Når lading først starter lader den like godt selv om du har denne oppstartfeilen. Når det gjelder tamd40 motoren så vær OBS på at originalt så får turtelleren signal fra egen pick-up montert på motor. For å bruke dynamoens W uttak så må selve turteller-klokken byttes. Det samme gjelder den andre veien; en turteller beregnet for dynamoens W-uttak vil ikke fungere med motorens originale pick-up. Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.