Lenasmartin20 Startet 6.August.2018 Link til dette innlegget Startet 6.August.2018 Hei båtfolk! Lurer bare på om det er menge som er like plaget som meg av at de mister mye fart på båten i l a sessongen og om det er andre grunner til det enn jeg har tenkt på! Har en 27 foter på ca 2500 kj med 200hk motor, ved sjøsetting i begynnelsen av mai gjerde den greit 35 knop med kone og barn ombord. Har jo puttet i litt ekstra ting og tang i l a sessongen, men ikke mer enn maks 100 kg- Den siste tiden har jeg bruke halve fjorden på å få en lett lastet båt i plan og max fart er nå ca 23 knop, så er jo ca 12 knop tregere!! I år har det vært unormalyt mye rur/groe på både båt og motor, så det gjør vel sitt, men tendensene har vært de samme tidligere år med nesten ingen groe. Jo lenger ut på sommern, jo tregere går båten. Stoffer med samme type bunnstoff hvert år! Hat ikke fyllt vanntank eller brukt septick de siste 3 sessongene. Er det andre ting som kan føre til fartsreduksjon? Andre som opplever det samme? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 6.August.2018 Link til dette innlegget Svart 6.August.2018 0 reduksjon her. Og har ikke hadd båten oppe på land siden ifjor juli? Sitér dette innlegget Link to post
Autofil Svart 6.August.2018 Link til dette innlegget Svart 6.August.2018 Skitten drivstofftank og halvtette filter? Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 7.August.2018 Link til dette innlegget Svart 7.August.2018 Hos meg var det groe på propellen etter 4 uker uten bruk I sommer. Mistet 1000 o/min. (4200-3200) Dette skjer nesten hvert år den ikke blir brukt jevnlig, unntatt ifjor. Da grodde det veldig lite hos oss. Det var ingen groe å snakke om på skroget. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 7.August.2018 Link til dette innlegget Svart 7.August.2018 Propell en er det som gjør mest utslag på fart i henhold til groe.. gjør den ren med en slik gryte renser ...ser ut som metall spon men laget av plastikk. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 7.August.2018 Link til dette innlegget Svart 7.August.2018 Har hatt båten ute siden april, og har ikke mistet noe fart. Toppfart er fortsatt 26 knop. Bruker Biltema's sorte bunnstoff og det er ikke tegn til groe på båten enda. Sitér dette innlegget Link to post
Lenasmartin20 Svart 7.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2018 Samme bunnstoff som jeg også bruker! Første gang i år det har kommet rur på skroget! Masse rur på motoren! Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 7.August.2018 Link til dette innlegget Svart 7.August.2018 Merkelig. Har brukt denne på forskjellige båter i flere år. Aldri opplevd rur på skroget, men har hatt masse rur på rur på for eksempel motorbraketter som ikke har vært behandlet med bunnstoff. Sitér dette innlegget Link to post
Lenasmartin20 Svart 7.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2018 Første gang jeg har opplevd groe på skroget i år, har brukt sort biltema i snart 10 år, må vel være pga varmen, har ligge på 20-24 grader siden slutten av mai! men som sagt mye værre der det er annen sort lakk, som flaps og motor! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.