Jump to content

Edit History

an10bill

an10bill

index skrev for 6 timer siden:

Tja. En ny topp er vel en bedre løsning I lengden, men kostnaden blir fort det dobbelte av hurtigløsningen. Hvis du kan skru selv ville jeg ha gått for ny topp, hvis ikke hadde jeg valgt foring. Da kommer du I det minste på sjøen...

Tror også ny topp er bedre i lengden fordi jeg ved bytte av topp uansett også må demontere en masse annet jeg da får en god anledning til å sjekke tilstanden på, og samtidig bytte noen pakninger. her og der - har jo ingen servicehistorikk på motoren, og eneste jeg vet med sikkerhet er at topp og manifold (samt en masse annet) ble byttet i 2002 som jo er en GOD stund siden..... Ulempen er at jeg ikke er mekaniker av yrke, så det å skru selv er mer uvisst. Jeg har godt begrep om hva det innebærer og selve prosessen på et teoretisk plan, og jeg har et visst begrep om hvordan motorer virker, har også service/rep-manual til motoren min som beskriver prosessen og rekkefølge for demontering/montering, moment på bolter osv, men jeg har aldri GJORT det før, og det er jo et stykke mellom teori og praksis, og det kan godt være at mitt noe begrensede utvalg i verktøy og manglende erfaring gjør jobben kronglete..... Har heldigvis noen gode venner, med rett komperanse og erfaring, så har et håp om litt bistand og kompetanseoverføring slik at prosessen går greit :-) - Hurtingløsningen er absolutt interessant den også, men jeg er så skeptisk til hvor lenge det evt vil vare før jeg sitter der med båten på land igjen.....Vil det vare i maaaange år, eller risikerer jeg å sitte med samme utfordring igjen om noen få sesonger....

an10bill

an10bill

index skrev for 6 timer siden:

Tja. En ny topp er vel en bedre løsning I lengden, men kostnaden blir fort det dobbelte av hurtigløsningen. Hvis du kan skru selv ville jeg ha gått for ny topp, hvis ikke hadde jeg valgt foring. Da kommer du I det minste på sjøen...

Tror også ny topp er bedre i lengden fordi jeg ved bytte av topp uansett også må demontere en masse annet jeg da får en god anledning til å sjekke tilstanden på, og samtidig bytte noen pakninger. her og der - har jo ingen servicehistorikk på motoren, og eneste jeg vet med sikkerhet er at topp og manifold (samt en masse annet) ble byttet i 2002 som jo er en GOD stund siden..... Ulempen er at jeg ikke er mekaniker av yrke, så det å skru selv er mer uvisst. Jeg har godt begrep om hva det innebærer og selve prosessen på et teoretisk plan, og jeg har et visst begrep om hvordan motorer virker, har også service/rep-manual til motoren min som beskriver prosessen og rekkefølge for demontering/montering, moment på bolter osv, men jeg har aldri GJORT det før, og det er jo et stykke mellom teori og praksis, og det kan godt være at mitt noe begrensede utvalg i verktøy og manglende erfaring gjør jobben kronglete..... Har heldigvis noen gode venner, med rett komperanse og erfaring, så har et håp om litt bistand og kompetanseoverføring slik at prosessen går greit :-)

• Create New...