Jump to content

Edit History

paxo

paxo

Vet ikke helt om du mener bevegelige trimplan (som noen kaller "flaps") eller

en flat forlengelse av undervannsskroget, men satser på det siste.

 

Et tradisjonelt snekkeskrog vil grave seg ned bak ved en viss hastighet. Når du ser

den fra siden går den I konstant oppoverbakke og krever derfor mye kraft for å oppnå

høyere fart. Ved å ha et flatt undervannsparti bak på båten, vil den heve seg bak og ikke

lenger gå I oppoverbakke.

Du har fått det som kalles en halvplaner.og kan øke farten over det som ellers kalles skrogfart, eller

deplasementsfart.

Ulemper er at båten ofte vil oppføre seg mer ustabil i sving, og får du altfor mye løft bak, vil båten bli uhåndterlig.

 

Det flate undervannspartiet behøver ikke nødvendigvis være en forlengelse av skroget for

at effekten oppnås. Ta en runde på opplagsplass om vinteren så ser du mange kreative løsninger som

produsentene har benyttet for å få mer løft akter. Det har nok vært mye prøving og feiling.

paxo

paxo

Vet ikke helt om du mener bevegelige trimplan (som noen kaller "flaps") eller

en flat forlengelse av undervannsskroget, men satser på det siste.

 

Et tradisjonelt snekkeskrog vil grave seg ned bak ved en viss hastighet. Når du ser

den fra siden går den I konstant oppoverbakke og krever derfor mye kraft for å oppnå

høyere fart. Ved å ha et flatt undervannsparti bak på båten, vil den heve seg bak og ikke

lenger gå I oppoverbakke.

Du har fått det som kalles en halvplaner.og kan øke farten over det som ellers kalles skrogfart, eller

deplasementsfart.

Ulemper er at båten ofte vil oppføre seg mer ustabil i sving, og får du altfor mye løft bak, vil båten bli uhåndterlig.

 

Det flate undervannspartiet behøver ikke nødvendigvis ikke være en forlengelse av skroget for

at effekten oppnås. Ta en runde på opplagsplass om vinteren så ser du mange kreative løsninger som

produsentene har benyttet for å få mer løft akter. Det har nok vært mye prøving og feiling.



×
×
  • Create New...