mannifrakk Startet 7.August.2018 Link til dette innlegget Startet 7.August.2018 Hei Jeg vurderer å kjøpe ny båt og har da sett på Askaladden 515 Freestyle og 445 Chaser som alternativer. Er det noen som har erfaringer med å bytte slikt som styrekabel, kontrollboks med tilhørende kabler, elektronikk osv. ? Disse båtene begynner jo å dra på årene og en må derfor regne med at dette er ting som trenger å byttes ut etter hvert. Vurderer også å kjøpe en nyere motor og sette på, det kan også medføre at en må bytte ut div kabler. Vil også vurdere å sette inn en del elektriske ting, som musikk-anlegg, kartplotter osv. På de bildene jeg har sett av disse båtene ser kabler veldig utilgjengelig ut, da de tilsynelatende er helt skjult mellom skrogene uten noen åpninger. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 7.August.2018 Link til dette innlegget Svart 7.August.2018 445 har konsoll som fordrer at kun barn kjører Bytte rigging på så liten båt er trivielt og tar ikke lang tid. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 7.August.2018 Link til dette innlegget Svart 7.August.2018 Askeladden 445 Chaser er meget liten daycruiser, som andersb påpeker, passer kun til korte førere. Bytting av kabler går fint så lenge du ikke har 10 tommeltotter. Fest en hyssing i kabel/ledning før du trekker ut, trekker du inn igjen den nye med hyssingen. Trekkefjær som eletrikere bruker er helt fint til slikt. Svigerfar hadde en Askeladden 515 for en del år siden, med Mariner 75 4-takt. Jeg synest den motoren var i minste laget, bør være 90 hk. 515 er stødig, trygg og solid. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 andersb skrev for 18 timer siden: Bytte rigging på så liten båt er trivielt og tar ikke lang tid. .. men noen verksteder er flinke til å bruke mye tid på slikt... Ville nok også hatt en tur ombord i 445 før kjøp ja. Elektriker-trekkefjær er lurt å bruke (noe jeg oppdaget når jeg måtte ha ut styrekabelen på en Bella hvor alt lå skjult i skrogsidene. Den var på ingen måte triviell å få på plass igjen når den var dratt ut uten noe for å dra den på plass igjen ) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
mannifrakk Svart 8.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 Takk for svar! Da jeg er utstyrt med lange ben fra naturens side blir nok 445 uaktuelt for min del :) Så blir nok en 515 Lurt som dere nevner med trekkefjær eller hyssing (Jeg har lite erfaring med den salgs, byttet styrekabel i båten min i år, men der er ikke kablene helt skjult, så var bare å trykke kabelen frem.) Men hvis man skal legge nye elektriske ledninger fra batteri til f.eks et nytt lydanlegg foran i båten, blir det vel litt mer kronglete? Eller ? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 vet ikke hvor god plass det er der , men kanskje du klarer å få trukket frem etpar trekkerør framover som kablene kan gå i..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
mannifrakk Svart 8.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 ivar skrev 42 minutter siden: vet ikke hvor god plass det er der , men kanskje du klarer å få trukket frem etpar trekkerør framover som kablene kan gå i..? Mulig det er det som må være løsningen ja Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.