tekniker3
Jeg hadde mye styr med en 2 takter motor. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg skrudde av og på forgasseren, skiftet tennplugg,
helte på ny bensin, sjekket slanger, sjekket filteret, sjekket ventiler, om og om igjen... rengjorde fgorgasser, re-monterte, demontering igjen,
rengjøring etc etc etc....
Dersom motoren plutselig slutter å gå, eller den hakker kan det være tenningen som må byttes! Det er elektronikk i tenningen
og etter noen års påvirkning kan denne ta kvelden. Hvis motoren er gammel kan du like godt bytte ut hele tenninga og kabler.
Da vet du at det er 100%. Og på sjøen er det viktig med driftsikkerhet! Er tennings systemet over 10 år kan du bare bytte det.
Hvis dette ikke er feil gjør det ikke noe, da har du reserve til sendere! Elektronikk tar kvelden før det mekansieke i en motor.
Hvis det er kødd med forgasseren vil motoren hoste og harke og gå ujevent, men fram kommer du på et vis...
Problemet hos meg var at feilen på tenninga var periodisk, den kom og gikk. Så jeg ville spandert på meg å bytte ut alle tennings deler i sin helhet.
Når du har rengjort forgasser og montert ny tenning burd emotoren din være som ny! En totakter er egentlig ikke vanskelig, den er jo super enkel og driftsikker, men med dårlig gnist på tenningen nytter ingenting...