Kisa Startet 7.August.2018 Link til dette innlegget Startet 7.August.2018 Ønsker meg ny båt til neste år, men jeg er ikke helt sikker på hva slags. Kriteriene er: Kan ikke koste mer enn 45.000 14-17 fot må gå 35+ knop Vindskjerm har sett på Wesling 16 HT , Yamarin 4730 og Askeladden 445 Chaser. Men er åpen for andre ideer Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 7.August.2018 Link til dette innlegget Svart 7.August.2018 Askeladden 445 chaser er en veldig liten daycruiser, passer best for korte folk, men det finner du ut hvis du finner noen å se på. Daycruiser eller skjærgårdsjeep kommer vel an på hva du skal bruke båten til? Skal du fiske mye er skjærgårdsjeep enkelt og funksjonelt, og yamarinen du nevner et godt alternativ bl.a. Er det bare koseturer, passer daycruiser best pga mye bedre komfort bak en god vindskjerm. Du må først definere bruken du skal ha, så finner du båt etter det. Har du anledning, prøvekjør flest mulig båter du liker, for å få et godt vurderingsgrunnlag... Sitér dette innlegget Link to post
Snusmumrikken Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 Wesling 16HT med 70HK+ slår aldri feil. :-) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Kisa Svart 8.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 Mort1 skrev for 11 timer siden: Askeladden 445 chaser er en veldig liten daycruiser, passer best for korte folk, men det finner du ut hvis du finner noen å se på. Daycruiser eller skjærgårdsjeep kommer vel an på hva du skal bruke båten til? Skal du fiske mye er skjærgårdsjeep enkelt og funksjonelt, og yamarinen du nevner et godt alternativ bl.a. Er det bare koseturer, passer daycruiser best pga mye bedre komfort bak en god vindskjerm. Du må først definere bruken du skal ha, så finner du båt etter det. Har du anledning, prøvekjør flest mulig båter du liker, for å få et godt vurderingsgrunnlag... Tenker det blir mye koseturer med et par venner, men kan godt hende det blir et par langturer og fisketurer også :) Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 Kanskje bowrider kan være noe, sitter godt beskyttet bak vindskjerm og grei fiskeplass i baugen? Kan bli vanskelig med ditt budsjett.... Det blir ofte litt grisete når man fisker, så det må være enkelt å gjerne puter, og kjempefordel at båt da er selvlensende, men ganske fordyrende. Alle båter kan jo fiskes fra hvis man vil..... Se på f.eks GH 460, Bella 490, Bella 510r, Bella 512, Ibiza 16/17 osv Av de du har listet opp ser det ut til at Yamarin 4730 passer best bruken du skisserer, avhengig av hvor mye folk du har ombord. Med riktig motor blir antagelig Wesling 16 HT den klart morsomste å kjøre... Du må finne ditt kompromiss...... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 Wesling gjør 35+ med 70hk , de andre båtene må nok ha noe mer motor enn produsenten anbefaler for å nå den farta. Ta også med i betraktninga driftsutgiftene , du skal jo ha råd å bruke og vedlikehold efarkosten også for maks utbytte :) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
LuckyFalls Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 Jeg kan gå god for Yamarin 4730 BR som et godt valg da jeg har hatt en slik, men du må nok opp i motor om du skal passere 35 knuter. Jeg hadde 55Hk Yamaha 2 takt, og klokket ca. 30 knop med standard propell. En annen morsom klassiker som kan gå fort for en OK penge er Skibsplast 450 VS, denne går godt med litt motor også ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Kisa Svart 8.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 Takk for tips! Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 ivar skrev for 9 timer siden: Wesling gjør 35+ med 70hk , de andre båtene må nok ha noe mer motor enn produsenten anbefaler for å nå den farta. Med unntak av GH 460, og ibiza (GH 15 som har samme skrog 32-33 knop m/50 hk) som jeg ikke har erfaring med , så vet jeg at de andre båten jeg nevner uten problemer oppnår 35 knop med max anbefalt motor fra produsent. Har hatt Bella 510r med 75hk mercury 2 takt, 94 mod. Fikk 38 knop. Bella 490 er godkjent for 75 hk, er lettere, antar derfor den er enda raskere. Bella 512 er godkjent for 90 hk, oppgitt til 38 knop, ser ingen grunn til å tvile på det. Ibiza 16 var opgitt med 35 knop m/60hk.Alt dette med totaktere. En del av dette kan nok bli utenfor budsjett, men mye var på markedet fra tidlig 90-tall, så kan være muligheter.... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 litt uklar der ser jeg, tenkte på de båtene trådstarter nevnte Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mort1 Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 Ja, det kan vel stemme, ser at yamarin 4730 står oppgitt til 34 knop med 60 hk i en gammel brosjyre. Sitér dette innlegget Link to post
Kisa Svart 9.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2018 Hvilket motormerke burde jeg velge? har litt erfaring med Suzuki og Yamaha, men jeg har lyst til å prøve noe annet. Har hørt at Honda skal være bra, men de er ganske dyre. Noen andre som har noen ideer? Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 9.August.2018 Link til dette innlegget Svart 9.August.2018 Du er litt prisgitt det som står på den båten du kjøper. Med budsjettet ditt blir det antagelig en litt eldre motor, og da tenker jeg en 3 sylindret Yamaha fra f.eks 90-tallet,fortrinnsvis ferskvannskjørt, f.eks fra Mjøsa eller en av de andre store innsjøene våre. Godt vedlikeholdt må det være uansett merke. Honda er nok et utmerket valg. Av nyere motorer tror jeg ikke det spiller så mye rolle hvilket merke det er, så lenge det har fått vedlikeholdet det trenger. En annen viktig ting er at du har et godt verksted i nærheten som kan hjelpe med service, deler og reparasjoner når behovet melder seg. Sitér dette innlegget Link to post
Kisa Svart 9.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2018 Har fått anbefalt evinrude 90 fight ram, men jeg har hørt at de ikke skal være spesielt pålitelige Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.August.2018 Link til dette innlegget Svart 9.August.2018 evinrude ficht motorene hadde nok sine utfordringer... Støtter ellers det Mort1 skiver over Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Snusmumrikken Svart 9.August.2018 Link til dette innlegget Svart 9.August.2018 Jeg personlig har vært veldig fornøyd med Mercury og Yamaha sine totaktere. Eldste jeg hadde var en 86" 60HK Yamaha. Knallmotor. Ellers hatt 10 stk totaktere de siste 3 årene fra både Yamaha og Mercury, i tillegg til 3 stk E-TEC motorer. Vært veldig fornøyd med de også, men de er nok utenfor ditt prisområde. Ellers lest at det var de større fitch modellene som var verst? V6 motorene. Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Kisa Svart 9.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2018 Hva med eldre Johnson som V4 90 hk? Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 9.August.2018 Link til dette innlegget Svart 9.August.2018 V4 med 90 gr vinkel har hatt noe trøbbel med kjølevannslekkasje inn simmerring rundt veivaksel. Viser seg som vann/salt på tennpluggen til nederste sylinder. Det var slik på min 85 mod, typisk fikk jeg beskjed på. Har ikke hørt noe om den litt nyere med 60gr v-vinkel. En sånn gammel godt vedlikeholdt motor kan være et funn hvis den har godt i ferskvann hele livet. Suzuki og yamaha har også slike 90 og 100 hk. Sitér dette innlegget Link to post
Snusmumrikken Svart 9.August.2018 Link til dette innlegget Svart 9.August.2018 De V4 motorene er ganske tørste også såvidt jeg har hørt, men om det blir 20 brukstimer i året, +/ litt, så har vel kanskje ikke det utrolig mye å si. Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Kisa Svart 9.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2018 Suzukien min har gått 87 timer i sommer. Vil tippe 40-50 av de er under 5 knop, resten er over, men det er veldig skjelden at jeg kjører full gass. Sitér dette innlegget Link to post
Hunden Svart 9.August.2018 Link til dette innlegget Svart 9.August.2018 Skal i samme båt som deg trådstarter, til omtrent samme budsjett. Hvordan er nevnte båter i røff sjø og liten storm? Jeg regner med å frakte 4 stykker relativt ofte, og bruke båt i all slags vær hele året rundt. Hyttebåt. Sitér dette innlegget Link to post
Kisa Svart 9.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2018 Har hatt tur i både yamarinen og weslingen i litt sjø. Mener på å huske at yamarinen slo en del. Når jeg var ute i wesling i fjor følte jeg at den rullet litt, men kan jo hende jeg tar feil, siden jeg akkurat hadde kjørt jolle et par timer Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 9.August.2018 Link til dette innlegget Svart 9.August.2018 Ingen av de nevnte båtene egner seg på sjøen i liten storm, liten storm er 22m/s! Sitér dette innlegget Link to post
Hunden Svart 9.August.2018 Link til dette innlegget Svart 9.August.2018 Jeg holder til på Møre og farter i en fjord, så det blir ikke så gale bølger. Baufort skala er kansje mer nøyaktig, selv om den brukes til åpen sjø. 1-2 meter ganske tette bølger med hvitt skum som blåser litt. Vær og vind skifter fort her på kysten i møre og det er ofte man får en skummel tur hjem fra hytten. Tåler de mye slag? Har tidligere slått mot bølger i lav fart med en Theri 6020, den slet med lav planingsterskel og på flere av toppene var jeg bekymret for tipping. Kjølen er vel og merke paddeflat på den. Ingen kunnskap om kjøl og evne, men antar det har litt å si? Sitér dette innlegget Link to post
Kisa Svart 9.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2018 Hvis ditt budskjett er litt større enn mitt kunne du sett på båter som askeladden 475 fighter eller askeladden 515 freestyle Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.