Jump to content

S/V Delos fra bly- syre til lithiumbatterier

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Jeg har beholdt blybanken som den var før Lithium. 24V bly batterier på ankervinsj(2x12v), 200A bly til start, og 500A bly til forbruk. Nå ligger Lithium å lader blybatteriene via en diode, mens landstrømslader lader blybatteriene, og Lithium via neste diode. Da gir dioden ett spenningsfall, slik at Lithium aldri overlades. Har 2 stk dynamoer. En 150A Balmar på blysiden(redusert til 100), og en 210 Balmar på Lithiumsiden. Denne lader kontenuerlig med typisk 185A, og oppnår en temperatur på 55grader. 

• 1 år senere...

vil også bytte ut gassen med induksjon,  men jeg leter etter plate som kan settes in,  hva har dere andre  satt in ?  og antar eg må in med en egen inverter som bare gir strøm til induksjonsplata,  har i dag en 2kw  som går til alle strømutakene ombord.  

Noen tips på platetopp evt inverter  hadde vært kjekt.

Litium  skal også på plass.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

hva bruker du som strømkilde  ?  generator ?,  jeg skal bare ha batterier,  og tenker en inverter bare rett til platetopp.  og håper da at en 3 kw,  som kan klare 2600watt konstant,  skal være nok.  Vet jo at alle plater ikke kan gå for fullt,  men litt planlegging på kokinga  så bør det gå bra anyway.  

eller tenker eg helt feil  ?

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Ja  de kan også kobbles i serie  2 x 3kw  gir masse strøm.

det er jo for vår neste langtur,  som blir lang  :)   så kansje jeg burde finne en 5 kw  inverter.  bare for kokingen.  vi skal ha gassgrillen bakpå  så den vil også være i bruk.

On 8/8/2018 at 9:51 AM, Bitteliten said:

@BØstrøm kjører dere ankervinsj og baugpropell på Lithium batterier også?

På båtmessen i Bergen i februar i år, snakket jeg med en leverandør av lithiumbatterier. Mener å huske det var Bergen batteriservice.

De frarådet å bruke lithium for f.eks baugthruster og andre enheter som trekker store strømmengder. Dette pga disse batteriene ikke er designet for å gi så mye strøm. Ble anbefalt vanlig blybatterier eller AGM.

Edit: ser det er en gammel kommentar jeg siterte, men relevant likevel.

Redigert av Trond123 (see edit history)
On 9/15/2019 at 11:25 PM, Trond123 said:

På båtmessen i Bergen i februar i år, snakket jeg med en leverandør av lithiumbatterier. Mener å huske det var Bergen batteriservice.

De frarådet å bruke lithium for f.eks baugthruster og andre enheter som trekker store strømmengder. Dette pga disse batteriene ikke er designet for å gi så mye strøm. Ble anbefalt vanlig blybatterier eller AGM.

Edit: ser det er en gammel kommentar jeg siterte, men relevant likevel.

5 hours ago, Framtia said:

har ikke baugpropell. Men mener at BMSen min skal klare det, det vet kanskje @offpist?

Litium er i utgangspunktet godt egnet for store strømforbrukere som baugpropell, men utfordringen her er BMS systemet. De rimelige "alt innebygget" batteriene er typisk laget for 100 eller 150A maksimalt trekk. Har man mange nok i parallell vil det teoretisk sikkert gå bra, men jeg ville ikke anbefalt det. Som @Framtia allerede har påpekt, kan f.eks Active BMS som ofte brukes på Winston cellene fint takle dette, så lenge kontaktorene i installasjonen er kraftige nok. Selv har jeg valgt å flytte startbatteriene frem til baugpropellen. Strømtrekket for start i en seilbåt er ikke mange ampere, og det lange strekket er uproblematisk.

Pinkvin skrev On 8.8.2018 at 1.01:

Så i grunnen kjekt ut dette :-)

Det kommer vel an på øyet som ser.

Han bruker en dieselmotor med 40% virkningsgrad til å drive en generator med 90% virkningsgrad. Denne lader batterier med 95% virkningsgrad. Videre konverteres det til AC med 90% virkningsgrad før det tilslutt ender opp som varme fra en induksjonstopp med 95% virkningsgrad.

Hva med en dieseldrevet koketopp…?

KDB sin induksjonstopp kan stilles til å bare trekke 3000W,  og det holder massevis,  men jeg sliter litt med å finne en god inverter som tåler slik belastning konstant,  den burde kansje være på 4000w.  slik at den ikke ligger med maks peis.

har noen erfaring med slike  ?  antar de bråker litt og vifta sender endel varme avgårde,

Force 10 har også en fin utgave med 3 soner.  men den er dyr.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...