Guest Avmønstret# Startet 7.August.2018 Link til dette innlegget Startet 7.August.2018 Så i grunnen kjekt ut dette :-) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 (redigert) Digger Brians tech films ? Her er batteriene de setter inn https://www.transporterenergy.co.uk/battery/technical-data Redigert 8.August.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 Fin film. Men hos meg går det mye raskere å koke opp vann vha induksjon enn med gass. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
BØstrøm Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 Kjenner meg igjen. Har installert 1000AH Lithium fra Wilson, og kastet ut propanbrenneren. Bruker strøm som en gal, og etter 3 døgn uten lading, har jeg 500AH til å bruke. Da brukes vannkoker, Force 10 Electric Gimballed Stove, kjølebokser, TV, osv, uten tanke på strømforbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 @BØstrøm kjører dere ankervinsj og baugpropell på Lithium batterier også? Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 Jeg har beholdt blybanken som den var før Lithium. 24V bly batterier på ankervinsj(2x12v), 200A bly til start, og 500A bly til forbruk. Nå ligger Lithium å lader blybatteriene via en diode, mens landstrømslader lader blybatteriene, og Lithium via neste diode. Da gir dioden ett spenningsfall, slik at Lithium aldri overlades. Har 2 stk dynamoer. En 150A Balmar på blysiden(redusert til 100), og en 210 Balmar på Lithiumsiden. Denne lader kontenuerlig med typisk 185A, og oppnår en temperatur på 55grader. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 Vurderer å bytte dioden som gir strøm fra Lithium til Blybatterier. Den jeg har gir spenningsfall på 0,7V, mens dette kunne gjerne vært en shotky/Mos Fet diode, uten spenningsfall. Når Lithiumbamnken tappes, vil jeg kunne komme helt ned mot 11V på blybanken, før Lithiumbanken er tom, med dagens oppsett. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 15.September.2019 Link til dette innlegget Svart 15.September.2019 vil også bytte ut gassen med induksjon, men jeg leter etter plate som kan settes in, hva har dere andre satt in ? og antar eg må in med en egen inverter som bare gir strøm til induksjonsplata, har i dag en 2kw som går til alle strømutakene ombord. Noen tips på platetopp evt inverter hadde vært kjekt. Litium skal også på plass. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
KDB Svart 15.September.2019 Link til dette innlegget Svart 15.September.2019 Siemens EH651FE, har denne i min båt, 4 kokesoner. Det fine med denne er at en kan begrense strømmen inn. Har satt min til 13A og det fungerer fint. Husk at en platetopp ofte er opp til 7000W, dersom en ikke går for en med 2 soner. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 15.September.2019 Link til dette innlegget Svart 15.September.2019 (redigert) hva bruker du som strømkilde ? generator ?, jeg skal bare ha batterier, og tenker en inverter bare rett til platetopp. og håper da at en 3 kw, som kan klare 2600watt konstant, skal være nok. Vet jo at alle plater ikke kan gå for fullt, men litt planlegging på kokinga så bør det gå bra anyway. eller tenker eg helt feil ? Redigert 15.September.2019 av Careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Bitteliten Svart 15.September.2019 Link til dette innlegget Svart 15.September.2019 3 kw som gir 2600w konstant, ved hvilken temperatur tenker du da? jeg skal sette inn en 3kw Victron, den leverer 2 kw ved 60 grader, dvs spekket for varm båt i tropene. Den leverer 2500w ved 25 grader Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 15.September.2019 Link til dette innlegget Svart 15.September.2019 Ja de kan også kobbles i serie 2 x 3kw gir masse strøm. det er jo for vår neste langtur, som blir lang :) så kansje jeg burde finne en 5 kw inverter. bare for kokingen. vi skal ha gassgrillen bakpå så den vil også være i bruk. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
KDB Svart 15.September.2019 Link til dette innlegget Svart 15.September.2019 Eg bruker generator, satt til 3000W da det er mer enn nok. Mener at eg kan sette begrensing til 10A også på denne. Har hatt alle 4 soner i drift samtidig, den store sona trekker maks 2500W. Ved litt plalegging går dette veldig fint. Ser at når feks. poteter koker går det ca 400W. Sitér dette innlegget Link to post
Trond123 Svart 15.September.2019 Link til dette innlegget Svart 15.September.2019 (redigert) On 8/8/2018 at 9:51 AM, Bitteliten said: @BØstrøm kjører dere ankervinsj og baugpropell på Lithium batterier også? På båtmessen i Bergen i februar i år, snakket jeg med en leverandør av lithiumbatterier. Mener å huske det var Bergen batteriservice. De frarådet å bruke lithium for f.eks baugthruster og andre enheter som trekker store strømmengder. Dette pga disse batteriene ikke er designet for å gi så mye strøm. Ble anbefalt vanlig blybatterier eller AGM. Edit: ser det er en gammel kommentar jeg siterte, men relevant likevel. Redigert 15.September.2019 av Trond123 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 16.September.2019 Link til dette innlegget Svart 16.September.2019 det er store forskjeller på LiPo4 batterier, noen kan godt gi store mengder strøm, mens andre ikke kan det. har litt med pris å gjøre. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Framtia Svart 17.September.2019 Link til dette innlegget Svart 17.September.2019 Det er vel BMSen og evt releer som først og fremst setter begrensninger på hvor mye strøm man kan trekke ut av et LiPo4 batteri, jeg bruker mitt til både ankervinsj og elektriske vinsjer og en 2kw inverter uten problemer. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Trond123 Svart 17.September.2019 Link til dette innlegget Svart 17.September.2019 Godt å høre lithium også kan brukes til vinsjer osv. Blir et mer reelt alternativ når jeg en gang skal skifte batteribanker da. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.September.2019 Link til dette innlegget Svart 17.September.2019 Framtia skrev for 7 timer siden: Det er vel BMSen og evt releer som først og fremst setter begrensninger på hvor mye strøm man kan trekke ut av et LiPo4 batteri, jeg bruker mitt til både ankervinsj og elektriske vinsjer og en 2kw inverter uten problemer. Baugpropell også? Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 17.September.2019 Link til dette innlegget Svart 17.September.2019 (redigert) Winston-400ah cellene har eksempelvis 4000A som maks. 10c Redigert 17.September.2019 av SamH (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 17.September.2019 Link til dette innlegget Svart 17.September.2019 har ikke baugpropell. Men mener at BMSen min skal klare det, det vet kanskje @offpist? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
VirtualMe Svart 17.September.2019 Link til dette innlegget Svart 17.September.2019 On 9/15/2019 at 11:25 PM, Trond123 said: På båtmessen i Bergen i februar i år, snakket jeg med en leverandør av lithiumbatterier. Mener å huske det var Bergen batteriservice. De frarådet å bruke lithium for f.eks baugthruster og andre enheter som trekker store strømmengder. Dette pga disse batteriene ikke er designet for å gi så mye strøm. Ble anbefalt vanlig blybatterier eller AGM. Edit: ser det er en gammel kommentar jeg siterte, men relevant likevel. 5 hours ago, Framtia said: har ikke baugpropell. Men mener at BMSen min skal klare det, det vet kanskje @offpist? Litium er i utgangspunktet godt egnet for store strømforbrukere som baugpropell, men utfordringen her er BMS systemet. De rimelige "alt innebygget" batteriene er typisk laget for 100 eller 150A maksimalt trekk. Har man mange nok i parallell vil det teoretisk sikkert gå bra, men jeg ville ikke anbefalt det. Som @Framtia allerede har påpekt, kan f.eks Active BMS som ofte brukes på Winston cellene fint takle dette, så lenge kontaktorene i installasjonen er kraftige nok. Selv har jeg valgt å flytte startbatteriene frem til baugpropellen. Strømtrekket for start i en seilbåt er ikke mange ampere, og det lange strekket er uproblematisk. Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 Pinkvin skrev On 8.8.2018 at 1.01: Så i grunnen kjekt ut dette :-) Det kommer vel an på øyet som ser. Han bruker en dieselmotor med 40% virkningsgrad til å drive en generator med 90% virkningsgrad. Denne lader batterier med 95% virkningsgrad. Videre konverteres det til AC med 90% virkningsgrad før det tilslutt ender opp som varme fra en induksjonstopp med 95% virkningsgrad. Hva med en dieseldrevet koketopp…? Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 23 minutes ago, ozo said: induksjonstopp med 95% virkningsgrad. Hva med en dieseldrevet koketopp…? Jeg har begge deler. Dieseldrevet komfyr er lite egnet om sommeren pga varmen den avgir. Det tar også lang tid fra en begynner å fyre på den til den er klar for matlaging, gjerne en times tid. Om vinteren brenner den hele tiden og er kjekk. Ellers, induksjon. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 Delos har også masse solcellepanel og to vindmøller så det blir ikke helt rett dette. Generator blir nok brukt en del men inntrykket er at det meste av ladingen kommer fra andre kilder. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Careka Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 KDB sin induksjonstopp kan stilles til å bare trekke 3000W, og det holder massevis, men jeg sliter litt med å finne en god inverter som tåler slik belastning konstant, den burde kansje være på 4000w. slik at den ikke ligger med maks peis. har noen erfaring med slike ? antar de bråker litt og vifta sender endel varme avgårde, Force 10 har også en fin utgave med 3 soner. men den er dyr. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.