Jump to content

S/V Delos fra bly- syre til lithiumbatterier

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Hvis noen kan forklare meg poenget med induksjonstopp. Rent bortsett fra å koke en plasttallerken, som er en greie her. Energi er energi, uansett. Så er det overføring av energi som må være cluet. Vi har en komfyr med to plater. Nr. 1 er 1 kW, nr. 2 er 1,5 kW. Dessuten, til pulverkaffen, har vi vannvarmer 0,75 kW. Dette funker. Rent bortsett fra å brenne plast på kokeplata, hva er poenget med 3 kW induksjonstopp? Vi har tid nok. Vi har strøm nok. Status nå i Hunnebostrand er 4 grader, klarvær, vindstille. Inne 21,6 grader, RF= 44 %. Adax på 1,2 kW landstrøm.

Jeg skjønner. Å koke opp vann til poteter tar, la oss si, 3 minutter med induksjonstopp v/3 kW. På hybelkomfyren min tar det 6 minutter v/1,5 kW. Når vannet koker, tar det uansett 20 minutter å få potetene møre. Hybelkomfyren min kostet 700 kroner og har stått om bord minst 10 år. Så jeg lurte egentlig på hvor mye jeg ville tjene på å kjøpe en induksjonstopp. Jeg tar fremdeles ikke poenget. Og, konker hybelkomfyren, går den i søpla. Så går jeg til nærmeste elektrosjappe i et land med 220 volt og kjøper en ny. Uten elektronikk.

Guest Avmønstret#
KDB skrev for 3 timer siden:

For min del, som har generator, er det flere fordeler. Har tatt vekk gassopplegget, sikkerhet og vedlikehold. Mye mindre oppvarming i byssa. Ingen fuktproduksjon av gass. Rask oppvarming og 4 kokesoner. 

Nåja.. generator eller gass.... pest eller kolera ;-) Men hadde ikke kastet ut gassen for å få en generator i stedet... enkelhet og driftsikkerhet er nå en fordel med gass. 

Har selv en bærbar induksjonsplatetopp fra Komplett (som de ikke fører lenger). Den kan stilles på effekt fra 200W til 20000W, hvilket er praktisk mtp. at vi har en vekselretter på 1600VA. Siden induksjonsplatetoppen er en induktiv reaktans, kan jeg i praksis trekke ut ca. 1300 W av vekselretteren, som er i samsvar med produsenten Victrons spesifikasjoner. Det er for øvrig tilstrekkelig for mye av matlagingen vår, men en del av matlagingen foregår på lavere effekter (ofte mellom 400 W og 800W).

Vi setter gjerne platetoppen i cockpit, ofte i kombinasjon med en grill (Magma, kull), og bruker nesten aldri gass lenger.

Mulig at jeg ved en resistiv last, som ved en vanlig platetopp, kunne ha fått en høyere effekt. Men jeg foretrekker klart en induksjonsplatetopp: den sløser mindre energi på å varme opp godset i platen, den er raskere og mer presis, og i tillegg noe lettere. I en ideell verden ville jeg likevel ha hatt en kraftigere vekselretter, slik at jeg ved behov kunne hatt full effekt på induksjonstoppen, og kjørt andre ting samtidig. Bruker nå mye 230V i båten: Oppvaskmaskin, vaskemaskin, Nespresso, vannkoker, støvsuger, mikrobølgeovn, noen ganger VV-berederen., mv. Alt går på samme vekselretter. Må bare passe på å ikke kjøre to store forbrukere samtidig.

Strømkilden er en 600Ah LFP-bank, og det er svært sjelden vi er koblet til landstrøm. Vi lader fra solceller 200W (får nesten 1kWh på en god sommerdag) og generator (115A Mitsubishi, strupt ned til 80A). Ved vår lading (seilbåt, så noe motor ved havnemanøvre og enkelte transportetapper) og bruk går strømregnskapet opp med grei margin (sjelden under 40% SoC).

Redigert av Kaptein Klein (see edit history)

Lekkert,  da fikk jeg mer å tenke på.  For vår del  trenger eg plassen der Komfyren er i dag,  vil ha mer skap plass.  derfor induksjon.  Men kanskje eg skal tenke på nytt.  Bare fjerne komfyren, beholde gass brennerne som er egen del i benkeplata  mi,  lage skap der komfyren var og kjøpe en slik bærbar/flyttbar Ikea plate.  så en Micro/ovn/grill,  som tas frem ved behov.  Har 2kw inverter,  muligens denne bare skal skiftes til en 3kw  eller la det være slikt det er.  Får tenke videre.. Strømmen kommer fra sola,  ingen behov for generator. 

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

• 1 måned senere...

Jeg så først denne tråd nu. Men jeg har samme Ikea induktionsplade som @Framtia  Den er den perfekte kompagnon til mit Wallas dieselkomfur.

Wallas’en er som sagt lang tid om at varme om men giver fin varme når den (endelig) er klar. Induktionspladen er lynhurtig og fleksibel. På vores seneste sommertur blev stort set al mad lavet med induktion og gasgrill på land/badeplatform. Helt perfekt kombi. Nu ligger vi også normalt med landstrøm, så 230v er ikke et problem, men jeg tænker, at induktionspladen kører fint på en generator eller stor inverter. Og så er den næsten uforskammet billig..

Jeg er veldig fornøyd med gass egentlig. Både komfyr og topp. Raskt varm, steker pizzaen skikkelig sprø og kaffen varm på rekordtid. Kunne nesten tenkt meg gass hjemme, der har jeg i dag induksjon. 

Men smaken er jo som kjent som baken... 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

• 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...