Jump to content

Edit History

Kaptein Klein

Kaptein Klein

Har selv en bærbar induksjonsplatetopp fra Komplett (som de ikke fører lenger). Den kan stilles på effekt fra 200W til 20000W, hvilket er praktisk mtp. at vi har en vekselretter på 1600VA. Siden induksjonsplatetoppen er en induktiv reaktans, kan jeg i praksis trekke ut ca. 1300 W av vekselretteren, som er i samsvar med produsenten Victrons spesifikasjoner. Det er for øvrig tilstrekkelig for mye av matlagingen vår, men en del av matlagingen foregår på lavere effekter (ofte mellom 400 W og 800W).

Vi setter gjerne platetoppen i cockpit, ofte i kombinasjon med en grill (Magma, kull), og bruker nesten aldri gass lenger.

Mulig at jeg ved en resistiv last, som ved en vanlig platetopp, kunne ha fått en høyere effekt. Men jeg foretrekker klart en induksjonsplatetopp: den sløser mindre energi på å varme opp godset i platen, den er raskere og mer presis, og i tillegg noe lettere. I en ideell verden ville jeg likevel ha hatt en kraftigere vekselretter, slik at jeg ved behov kunne hatt full effekt på induksjonstoppen, og kjørt andre ting samtidig. Bruker nå mye 230V i båten: Oppvaskmaskin, vaskemaskin, Nespresso, vannkoker, støvsuger, mikrobølgeovn, noen ganger VV-berederen., mv. Alt går på samme vekselretter. Må bare passe på å ikke kjøre to store forbrukere samtidig.

Strømkilden er en 600Ah LFP-bank, og det er svært sjelden vi er koblet til landstrøm. Vi lader fra solceller 200W (får nesten 1kWh på en god sommerdag) og generator (115A Mitsubishi, strupt ned til 80A). Ved vår lading (seilbåt, så noe motor ved havnemanøvre og enkelte transportetapper) og bruk går strømregnskapet opp med grei margin (sjelden under 40% SoC).

Kaptein Klein

Kaptein Klein

Har selv en bærbar induksjonsplatetopp fra Komplett (som de ikke fører lenger). Den kan stilles på effekt fra 200W til 20000W, hvilket er praktisk mtp. at vi har en vekselretter på 1600VA. Siden induksjonsplatetoppen er en induktiv reaktans, kan jeg i praksis trekke ut ca. 1300 W av vekselretteren, som er i samsvar med produsenten Victrons spesifikasjoner. Det er for øvrig tilstrekkelig for mye av matlagingen vår, men en del av matlagingen foregår på lavere effekter (ofte mellom 400 W og 800W).

Vi setter gjerne platetoppen i cockpit, ofte i kombinasjon med en grill (Magma, kull), og bruker nesten aldri gass lenger.

Mulig at jeg ved en resistiv last, som ved en vanlig platetopp, kunne ha fått en høyere effekt. Men jeg foretrekker klart en induksjonsplatetopp: den sløser mindre energi på å varme opp godset i platen, den er raskere og mer presis, og i tillegg noe lettere. I en ideell verden ville jeg likevel ha hatt en kraftigere vekselretter, slik at jeg ved behov kunne hatt full effekt på induksjonstoppen, og kjørt andre ting samtidig. Bruker nå mye 230V i båten: Oppvaskmaskin, vaskemaskin, Nespresso, vannkoker, støvsuger, noen ganger VV-berederen., mv. Alt går på samme vekselretter. Må bare passe på å ikke kjøre to store forbrukere samtidig.

Strømkilden er en 600Ah LFP-bank, og det er svært sjelden vi er koblet til landstrøm. Vi lader fra solceller 200W (får nesten 1kWh på en god sommerdag) og generator (115A Mitsubishi, strupt ned til 80A). Ved vår lading (seilbåt, så noe motor ved havnemanøvre og enkelte transportetapper) og bruk går strømregnskapet opp med grei margin (sjelden under 40% SoC).

• Create New...