Hulda Svart 19.September.2019 Link til dette innlegget Svart 19.September.2019 Hvis noen kan forklare meg poenget med induksjonstopp. Rent bortsett fra å koke en plasttallerken, som er en greie her. Energi er energi, uansett. Så er det overføring av energi som må være cluet. Vi har en komfyr med to plater. Nr. 1 er 1 kW, nr. 2 er 1,5 kW. Dessuten, til pulverkaffen, har vi vannvarmer 0,75 kW. Dette funker. Rent bortsett fra å brenne plast på kokeplata, hva er poenget med 3 kW induksjonstopp? Vi har tid nok. Vi har strøm nok. Status nå i Hunnebostrand er 4 grader, klarvær, vindstille. Inne 21,6 grader, RF= 44 %. Adax på 1,2 kW landstrøm. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 19.September.2019 Link til dette innlegget Svart 19.September.2019 Poenget for en del er å få all gass ut av båten. Og da står en gjerne igjen med induksjon som alternativ. Om jeg en dag ender med Lithium så er det å bli kvitt styret med gassflasker osv en kjekk bi- effekt. Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 19.September.2019 Link til dette innlegget Svart 19.September.2019 For min del, som har generator, er det flere fordeler. Har tatt vekk gassopplegget, sikkerhet og vedlikehold. Mye mindre oppvarming i byssa. Ingen fuktproduksjon av gass. Rask oppvarming og 4 kokesoner. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.September.2019 Link til dette innlegget Svart 19.September.2019 Åja, Hulda har aldri hatt gass installert. Da er det heller ikke noe poeng med induksjon. Nå har jeg to hygrometere om bord. Det ene viser RF= 42 %, det andre viser RF= 33 %. Jeg må snart sette på luftfukteren. Fuktig luft er mangelvare. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.September.2019 Link til dette innlegget Svart 19.September.2019 KDB skrev 20 minutter siden: For min del, som har generator, er det flere fordeler. Har tatt vekk gassopplegget, sikkerhet og vedlikehold. Mye mindre oppvarming i byssa. Ingen fuktproduksjon av gass. Rask oppvarming og 4 kokesoner. Hva slags koketopp og ovn har du? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.September.2019 Link til dette innlegget Svart 19.September.2019 Jeg skjønner. Å koke opp vann til poteter tar, la oss si, 3 minutter med induksjonstopp v/3 kW. På hybelkomfyren min tar det 6 minutter v/1,5 kW. Når vannet koker, tar det uansett 20 minutter å få potetene møre. Hybelkomfyren min kostet 700 kroner og har stått om bord minst 10 år. Så jeg lurte egentlig på hvor mye jeg ville tjene på å kjøpe en induksjonstopp. Jeg tar fremdeles ikke poenget. Og, konker hybelkomfyren, går den i søpla. Så går jeg til nærmeste elektrosjappe i et land med 220 volt og kjøper en ny. Uten elektronikk. Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 19.September.2019 Link til dette innlegget Svart 19.September.2019 Koketoppen er en Siemens EH651FE, komfyren er en kombiovn, med Micro Bosch CMG633BB1. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 19.September.2019 Link til dette innlegget Svart 19.September.2019 bare et lite og rimelig tips, jeg har kjøpt en induksjonstopp på IKEA. Den liker jeg veldig godt, og den ligger trygt av seg selv på toppen av gassovnen min. Bruker den i hovedsak når jeg er tilkoblet landstrøm, men kan ved behov også kjøre den via inverter. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Bitteliten Svart 19.September.2019 Link til dette innlegget Svart 19.September.2019 den var smart :-) er det 1 eller 2 soner på den? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 19.September.2019 Link til dette innlegget Svart 19.September.2019 (redigert) en sone https://www.ikea.com/no/no/p/tillreda-baerbar-induksjonsplate-hvit-00331627/ Redigert 19.September.2019 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Hulda Svart 19.September.2019 Link til dette innlegget Svart 19.September.2019 Ikke dum, @Framtia. Ikke noe poeng for oss, men for dem som allerede har gasskomfyr må det være en fin løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.September.2019 Link til dette innlegget Svart 19.September.2019 2000watt drar den - håper snittforbruket er lavere. Har du målt det @Framtia? Jeg ser ikke for meg at jeg kan belaste batteribanken min med 180 ah i 15 minutter for å koke poteter. Men landstrøm/generator bør funke bra. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 19.September.2019 Link til dette innlegget Svart 19.September.2019 (redigert) effekten kan reguleres i 9 trinn, jeg kjører den ofte på 4 eller 5 (har skilletrafo som gir maks 1600W på landstrømmen). Redigert 19.September.2019 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
TF Svart 19.September.2019 Link til dette innlegget Svart 19.September.2019 Denne induksjonstoppen fra IKEA drar rundt 8-900 W på minimum. På lav effekt kobler den ut og inn. Jeg har aldri vært i nærheten av 2000 W på fullt. Har bare testet med en mindre stekepanne. Den er super å steke med. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 19.September.2019 Link til dette innlegget Svart 19.September.2019 KDB skrev for 3 timer siden: For min del, som har generator, er det flere fordeler. Har tatt vekk gassopplegget, sikkerhet og vedlikehold. Mye mindre oppvarming i byssa. Ingen fuktproduksjon av gass. Rask oppvarming og 4 kokesoner. Nåja.. generator eller gass.... pest eller kolera ;-) Men hadde ikke kastet ut gassen for å få en generator i stedet... enkelhet og driftsikkerhet er nå en fordel med gass. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Klein Svart 19.September.2019 Link til dette innlegget Svart 19.September.2019 (redigert) Har selv en bærbar induksjonsplatetopp fra Komplett (som de ikke fører lenger). Den kan stilles på effekt fra 200W til 20000W, hvilket er praktisk mtp. at vi har en vekselretter på 1600VA. Siden induksjonsplatetoppen er en induktiv reaktans, kan jeg i praksis trekke ut ca. 1300 W av vekselretteren, som er i samsvar med produsenten Victrons spesifikasjoner. Det er for øvrig tilstrekkelig for mye av matlagingen vår, men en del av matlagingen foregår på lavere effekter (ofte mellom 400 W og 800W). Vi setter gjerne platetoppen i cockpit, ofte i kombinasjon med en grill (Magma, kull), og bruker nesten aldri gass lenger. Mulig at jeg ved en resistiv last, som ved en vanlig platetopp, kunne ha fått en høyere effekt. Men jeg foretrekker klart en induksjonsplatetopp: den sløser mindre energi på å varme opp godset i platen, den er raskere og mer presis, og i tillegg noe lettere. I en ideell verden ville jeg likevel ha hatt en kraftigere vekselretter, slik at jeg ved behov kunne hatt full effekt på induksjonstoppen, og kjørt andre ting samtidig. Bruker nå mye 230V i båten: Oppvaskmaskin, vaskemaskin, Nespresso, vannkoker, støvsuger, mikrobølgeovn, noen ganger VV-berederen., mv. Alt går på samme vekselretter. Må bare passe på å ikke kjøre to store forbrukere samtidig. Strømkilden er en 600Ah LFP-bank, og det er svært sjelden vi er koblet til landstrøm. Vi lader fra solceller 200W (får nesten 1kWh på en god sommerdag) og generator (115A Mitsubishi, strupt ned til 80A). Ved vår lading (seilbåt, så noe motor ved havnemanøvre og enkelte transportetapper) og bruk går strømregnskapet opp med grei margin (sjelden under 40% SoC). Redigert 19.September.2019 av Kaptein Klein (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 19.September.2019 Link til dette innlegget Svart 19.September.2019 (redigert) Lekkert, da fikk jeg mer å tenke på. For vår del trenger eg plassen der Komfyren er i dag, vil ha mer skap plass. derfor induksjon. Men kanskje eg skal tenke på nytt. Bare fjerne komfyren, beholde gass brennerne som er egen del i benkeplata mi, lage skap der komfyren var og kjøpe en slik bærbar/flyttbar Ikea plate. så en Micro/ovn/grill, som tas frem ved behov. Har 2kw inverter, muligens denne bare skal skiftes til en 3kw eller la det være slikt det er. Får tenke videre.. Strømmen kommer fra sola, ingen behov for generator. Redigert 19.September.2019 av Careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Bitteliten Svart 22.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2019 Denne kan være verdt å lese https://pakryss.se/litiumbatterier-kraver-overvakningsfunktion/ Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 22.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2019 Jeg så først denne tråd nu. Men jeg har samme Ikea induktionsplade som @Framtia Den er den perfekte kompagnon til mit Wallas dieselkomfur. Wallas’en er som sagt lang tid om at varme om men giver fin varme når den (endelig) er klar. Induktionspladen er lynhurtig og fleksibel. På vores seneste sommertur blev stort set al mad lavet med induktion og gasgrill på land/badeplatform. Helt perfekt kombi. Nu ligger vi også normalt med landstrøm, så 230v er ikke et problem, men jeg tænker, at induktionspladen kører fint på en generator eller stor inverter. Og så er den næsten uforskammet billig.. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 23.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2019 Jeg er veldig fornøyd med gass egentlig. Både komfyr og topp. Raskt varm, steker pizzaen skikkelig sprø og kaffen varm på rekordtid. Kunne nesten tenkt meg gass hjemme, der har jeg i dag induksjon. Men smaken er jo som kjent som baken... Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Bitteliten Svart 23.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2019 Utfordring med gass i varmere strøk er at byssa blir varm. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 23.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2019 Vi har jo byssa ute, hardtop ja, men takluke og kalesje bak. Men er vel nesten heller en fordel at det varmer her på kloden ? (dessverre). Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Bitteliten Svart 23.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2019 Gleder meg til å møte dere i Stillehavet ?? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 23.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2019 Det skjer ikke med mitt mannskap ? de blir bekymret av å runde Verdens Ende... god tur! Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
matsemann Svart 10.November.2019 Link til dette innlegget Svart 10.November.2019 Tilbud på en portabel induksjonstopp i dag 10. og i morgen 11. nov på Kjell. 299.- https://www.kjell.com/no/produkter/hjem-kontor-fritid/kjokkenutstyr/kjokkenutstyr/rubicson-induksjonsplate-p48484 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.