Jump to content

Yahama 130 V4 1998 vs nyere 4-taktere

HappySnatch

Recommended Posts

Har en Yahama 130 V4 2-takt 98 mod i tipp topp stand.  Den er derimot høylytt, avgir mye eksos og drikker lommeboka tørr, som er hovedgrunnen til at jeg nå vurdere å bytte den ut. Suzuki 4 takt 140 ser interessant ut spør du meg. Kan dessverre ikke skryte på meg god erfaring med utenbordsmotorer og ber derfor om svar på noen spørsmål. 

Hører stadig vekk at 4-traktere er noe mer «daue» enn 2-traktere. Vil jeg miste effekt ved å bytte til f.eks en 140 4-takt fra Suzuki? Hva slags forbruksreduksjon kan jeg forvente? Ser fortrinnsvis etter motor på bruktmarkedet. 2006 og nyere. Ikke nødvendigvis Suzuki. Noe jeg bør styre unna? Tips mtp antall driftstimer kontra alder på motor? 

Båt: Nor-Dan 610 som idag har topper på ca 35 knop og marsjer fint rundt 21-22 knop. 

litt annen motorkarakter i 2t vs 4t.  4T har en flatere momentkurve er min erfaring, sterkere helt i bånn.  Mens 2T har mer trøkk i mellomregisteret.   

Så hvordan dette oppfattes i praksis kommer an på båten også  - noen båter har markert planingsterskel og trenger det ekstra knuffet som 2takteren gir.  Mens andre på båter så er ikke dette noe problem i hele tatt. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Suzuki 140 bruker ca 44l/t på fullt, ihht denne 

http://www.boat-fuel-economy.com/suzuki-påhengsmotor-forbruk

antar yamaha 130 totakt ligger rundt 55-60l/t. 

For å få noenlunde samme trøkk i motor tenker jeg du må opp i 150 hk 4-takt. 

Det er veldig stor forskjell i slagvolum på suzuki 140hk 4-takt (ca 2l) og alle 150 hk 4-takt (2,6-3l), utenom verado som har kompressor, det vil gi 150 hk 4-takt vesentlige bedre trøkk.

Redigert av Mort1 (see edit history)

Se på vekt, hva båten din tåler å ha hengende på hekken. Hva veier den du har i dag?

De nye 4- takterene bruker lite drivstoff på vanlig bruk. Noe som blir mer og mer vesentlig ettersom bensinprisene stiger. Har erfaring med Mercury sin 150 Fourstroke, og den er lett, stille, bruker lite drivstoff (syns jeg), og er lett å ta service. Og ikke minst sterk. Men tror ikke den er lett å finne på bruktmarkedet..

Jeg hadde Yamaha 130 på gamlebåten. Sessa 19 på 550 kg. Den var morsom og sprek, men som du sier litt tørst og bråkete. Men den fungerte bra. Var helt strøken med bare 90 timer.

nye båten har 140 hk Suzuki;). Den er mye stillere, spesielt på tomgang og lav fart. Forbruket er vanskelig å si, da nye båten er en del større og tyngre, men en del mindre er det nok.

yamahaen brukte spesielt mye med litt aktiv kjøring og vannsport og lignende. Ved rolig marsjfart var den nok ikke så ille. Jeg målte aldri, men fylte ganske ofte?

suzukien er ikke like hissig, der den gamle spratt rett i plan osv, men som sagt, en helt annen båt. Jeg likte begge to.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Tobiasitårnet skrev 7 minutter siden:

Etter 10 år er en Suzuki 140 hk korrodert i stykker. På Finn dukker det stadig opp Suzukimotorer med vann i olja. Ville beholdt den fine 130 hk du har. På den har du nesten ingen servicekostnader. Kjøper du ny firtakter går det 10000kr til service hver høst.

https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=125972788

Det var da voldsomt. Min 2005 modell funker nå fortsatt fint. Men ja de har hatt enkelte motorer med korosjonsskader.

service koster ca 1000 om du tar den selv.

jeg betalte rundt 8000 for stor service inkl impeller.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Eg tok et lite søk på Finn.no, og per nå så var der ikke mange motorer å velge mellom.

Dei eg fant var Suzuki 140 med 1069t på telleren til 45000,-

og Mercury Verado 150 med lite timer til 77000,- (denne kan chippes opp til 200)

Så det kommer litt ann på hvor mye du vil legge i det av kroner, personlig er eg ikke så redd for 1000 timer på ein 4 takter.. Det syns eg nesten bare er bra då motoren har vert jevnlig brukt og sannsynligvis varmkjørt.

Men har og sett noen Suzuki med tæringsproblemer..

Selv liker eg Mercury og har Verado 200 på samme båten som du har og er veldig godt fornøyd med det? (Har L6 utgaven så min er litt tung i stumpen, men kjøreegenskapene er der ingenting å si på)

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Bergsholmen skrev 9 minutter siden:

Eg tok et lite søk på Finn.no, og per nå så var der ikke mange motorer å velge mellom.

Dei eg fant var Suzuki 140 med 1069t på telleren til 45000,-

og Mercury Verado 150 med lite timer til 77000,- (denne kan chippes opp til 200)

Så det kommer litt ann på hvor mye du vil legge i det av kroner, personlig er eg ikke så redd for 1000 timer på ein 4 takter.. Det syns eg nesten bare er bra då motoren har vert jevnlig brukt og sannsynligvis varmkjørt.

Men har og sett noen Suzuki med tæringsproblemer..

Selv liker eg Mercury og har Verado 200 på samme båten som du har og er veldig godt fornøyd med det? (Har L6 utgaven så min er litt tung i stumpen, men kjøreegenskapene er der ingenting å si på)

Oi. 200 påhengs på Nor-Dan 610! Hørtes voldsomt ut. Vet at båten/skroget er godkjent for opptil 210 hk men da med innenbords. Men, Suzuki kan da ikke være alene om tæringsproblemet?  

Eg liker det ekstra frasparket og den rolige marsjturtallet og ikke minst forbruket på marsj.

Har ikke sjekket hvor mye der går pr.time, men marsjer 26-28 knop, då oppgir den forbruk på 0,8l PR. NM..

Min motor fra 2008 har 1110 timer på telleren? (Holder på å fikse etter havari, men det er ikke motoren sin feil.. Men ein feil eg gjorde under montering av motoren i fjor?.

Eg har dermed sett inni min motor og sett hvor lite slitasje der er på motoren etter 1100 timer.

Der er heller ikke tæring som eg kan se noen plass)

Skroget er så du sier anbefalt/godkjent med opp til 210 innenbords, og den veier mye mer en min motor. ( Og akterspeilet hos meg er noe forsterket med tykkere og større motplate samt noe stålplater)

Om andre har tæringsproblem vet eg ikke, så det vil eg ikke uttale meg og..

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

• 2 uker senere...

Ikke helt sammenlignbart men jeg gikk andre veien på min Askeladden 505 Excel. Kjøpte båten med 70 hk Suzuki men etter noen år skifta jeg den ut med en 100 hk Yamaha V4. Disse motorene er nøyaktig like tunge og max vekt på denne båten (har ikke sett noe vektgrense spesifisert men slik båten ligger i vannet ser det ikke ut til at den bør ha mer). At jeg fikk bedre aks (viktig) og toppfart (helt uinteressant for meg) sier seg selv men det som overrasket meg veldig var at båten ble langt mer retningsstabil og dermed mye triveligere i bruk. Føler ikke at 2-takteren bråker særlig mer men det er jo et helt annet lydbilde. Liker i utgangspunktet godt 4-taktere men er kjempefornøyd med mitt skifte fra 4-takt til 2-takt men det er nok ikke mange årene til brukene 2-taktere blir vanskelige å oppdrive. I mellomtiden får jeg kose meg med et litt høyere bensinforbruk og en veldig trivelig motor :cool:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...