paxo Svart 9.August.2018 Link til dette innlegget Svart 9.August.2018 Og for praktisk kjøleeffekt bør man ta med indre varmeledningsevne og varmeovergangskoeffisient. Samt overflate/volum. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 Fusebox skrev for 20 timer siden: Hvis man kjøler ned 1L gråstein og 1L gull (volum), vil det da være sammenheng mellom atomvekt og "kjøle-lengde" med samme utgangspunkt som kjøleboksen over ? Nå er jo ikke akkurat gråstein en av enhetene i den periodiske tabellen, men dere skjønner sikkert tanken. Det syns jeg var ett godt spørsmål! Mao, skal jeg ta med gullbarrene jeg alltid har liggende i frysa hjemme til båten? Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 Er det ikke viktig å få oksygenet ut av vannet for at det skal holde seg frossent lenger? Lang nedfrysningstid = Lang smeltetid har jeg også lært av en kompis i isbransjen. (de fryser is til isskulpturer) Kok vannet først. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 Hvis man skal gjøre mye utavdet, hvorfor ikke ta med litt flytende nitrogen? Da snakker vi :-) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
SveinHa Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 I andre enden av skalaen: En sommer brukte vi frosne flintsteik til kjøleelement. Ble fryyyyktelig mye flintsteik og lite kjøl... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
forskern Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 jotto skrev for 21 timer siden: Dette kalles termodynamikk! ..... Hvis man har en beholder med kald væske som vann, er den totale kjøleenergien ............... ...så kan man bare slå opp i tabeller for varmekapasitet og smelteentalpi for å finne det ultimate kjøleelementet... Morsom tråd. Og god og lærerik forklaring jotto - takk! Hvis vi ønsker oss at maten/drikken skal holde ca 3-5 grader så blir min konklusjon at vi bør vi finne et kjølemedium som smelter ett sted mellom -15 og -20 (som vel vil være det laveste de fleste av oss oppnår i fryseren?) og ca 0 grader. Da utnytter vi både varmeavgivelsen til faseendring fast>flytende og varmekapasiteten til kjølemediet. Jeg har ikke slått opp i tabeller for kjølemedier. Vi kommer ikke unna at vann er billig og lett tilgjengelig. Saltvann er like billig, men etter litt googling så ser det ut som om spesifikk varmekapasitet er lavere for saltvann er ferskvann. Velger å stille meg i rekken av dem som mener at lite kan slå vann/is som kjølemedium hvis vekt/volum er avgjørende. Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 forskern skrev 21 minutter siden: Morsom tråd. Og god og lærerik forklaring jotto - takk! Hvis vi ønsker oss at maten/drikken skal holde ca 3-5 grader så blir min konklusjon at vi bør vi finne et kjølemedium som smelter ett sted mellom -15 og -20 (som vel vil være det laveste de fleste av oss oppnår i fryseren?) og ca 0 grader. Da utnytter vi både varmeavgivelsen til faseendring fast>flytende og varmekapasiteten til kjølemediet Ja, eventuelt om du finner frem til et stoff som i tillegg fordamper rundt 3-5 grader :D Da får du i tillegg utnyttet fordampingsvarmen. Men jeg tror man skal slite litt med å finne det, iallefall hvis man vil ha noe som er billig, lett tilgjengelig og ikke giftig. Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 Vann er fint. Tekstil ytterst som er vætet med vann, kjøler godt når det tørker. Billig, lett tigjengelig og ikke giftig :-) Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 (redigert) Husk ellers på som jeg skrev tidligere, at formen på kjøleelementet har mye å si. Varmen fra mat og drikke bør tine isen i kjøleelementet raskere enn varmen trenger inn i bagen/boksen. Det er derfor kjøleelementer man kjøper ikke har form som en flaske, og, som tidligere nevnt, det er bedre med flere små brusflasker enn en stor. Ref. bildet av kjøleelementet til Lars H. Redigert 10.August.2018 av paxo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 Pinkvin skrev for 4 timer siden: Mao, skal jeg ta med gullbarrene jeg alltid har liggende i frysa hjemme til båten? Jeg har lurt på hvor jeg skal legge mine. Men fryseren er kanskje siste stedet tyvene ser? Smart! Er også logisk at man vil ha dem under oppsyn i ferien også... Har kjøpt kjøleelementer på Europris og slike steder jeg. Koster vel kanskje maks 10 kr per stk, og få har de den flate formen som gjør at de har vært lette å stable. Har også prøvd med den low-e "superisolasjonen" til å holde frossen fisk frossen i mange timer i varm bil på vei til svigers. Har fungert langt over forventning. (Har god erfaring fra bruk i huset.) Så jeg tenker å innrede et sturom med denne tynne isolasjonen (0,6 mm) og bruke ferdige kjøleelementer. Lettvint, renslig og burde holde en stund så lenge matvarene er kjølt ned på forhånd. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.