Jump to content

Billig, rask skjærgårdsjeep eller lignende, maks 130k. Askeladden 475?

Blokksberg

Recommended Posts

Ryds har også alternativer i det området. Har selv 510 GTI med 80 efi motor på, fungerer bra. Ca 36-37knop på topp, og ca 25kn på 4000 o/min.

Relativt lette båter, på godt og vondt. Selve båten vår veier vel 480 kg. Men kompakt, siden de er vakumstøpt. 

Når det er litt sjø savner jeg innimellom litt mer vekt. Vil tro 568 har det, samt 2 fot ekstra, på ellers samme skrog som 510.

TA

hva slags farvann skal den brukes i?  dersom det er værutsatt ville jeg mer på 18 fotere enn 16.   Og om du kan si mer om bruken du ser for deg så blir det enklere for oss å komme med anbefalinger 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev for 8 timer siden:

hva slags farvann skal den brukes i?  dersom det er værutsatt ville jeg mer på 18 fotere enn 16.   Og om du kan si mer om bruken du ser for deg så blir det enklere for oss å komme med anbefalinger 

Jeg har tenkt å bruke den rundt bergensområdene, så den må takle litt vær.

Blokksberg skrev 1 time siden:

Jeg har tenkt å bruke den rundt bergensområdene, så den må takle litt vær.

Askeladden har jo også noen andre modeller jeg ville sjekket ut , feks 505/515/525/535 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Låner en Yamarin 5400 tidvis på sørvest siden av Sotra. Den går ganske mykt og fint i bølger, i forhold til Askeladden 505, god dørkplass til fiske, bør ha 90 hk.

Som Ivar sier, gå for 18 fot, det har du helt klart igjen for i den krappe fjordsjøen det er mye av rundt Bergen.

Ryds, Yamarin,  Amt  ect har alle gode skjærgårdsjeeper rundt 18 fot.

Ibiza 19 sport og Askeladden 565 er også gode alternativ eller Buster, hvis du liker aluminiumsbåter.

Tenk over om båten skal brukes mye til fisking, isåfall er det veldig greit med god plass på dørken, ikke alle skjærgårdjeeper har det.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...