Bitteliten Startet 8.August.2018 Link til dette innlegget Startet 8.August.2018 Mitt gamle Raymarine RL70C Pathfinder system har litt hikke med GOS fix innimellom. Ikke noe kristisk, men litt irriterende å måtte restarte GPS innimellom Raymarines løsning er denne https://seatronic.no/raymarine-rs150-pluss-gps-sensor-med-converterkit som i og for seg er grei den, men det må jo finnes enklere løsninger tenker jeg. Er det noen enklere løsninger som finnes? Er SeaTalk kompatibelt med NMEA 0183 GPS antenner som feks denne? https://www.ebay.com/itm/Marine-GPS-Receiver-for-RAYMARINE-RL70-RL70C-RL70CRC-RL80-RL80C-RL80CRC-/110660022116 Sitér dette innlegget Link to post
pero Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 Burde vel gå greit, men skal du først gå 3.parts så kan vel kanskje andre alternativer vurderes? http://s.aliexpress.com/qYVbENfQ? Har Raymarine C70 som jeg skal koble denne opp mot. Konfigurert med GGA og VTG 10Hz, husker ikke baudrate jeg satte eller om det var andre strenger, men alt er konfigurerbart til NMEA0183. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 Bitteliten skrev for 1 time siden: Mitt gamle Raymarine RL70C Pathfinder system har litt hikke med GOS fix innimellom. Ikke noe kristisk, men litt irriterende å måtte restarte GPS innimellom Raymarines løsning er denne https://seatronic.no/raymarine-rs150-pluss-gps-sensor-med-converterkit som i og for seg er grei den, men det må jo finnes enklere løsninger tenker jeg. Er det noen enklere løsninger som finnes? Er SeaTalk kompatibelt med NMEA 0183 GPS antenner som feks denne? https://www.ebay.com/itm/Marine-GPS-Receiver-for-RAYMARINE-RL70-RL70C-RL70CRC-RL80-RL80C-RL80CRC-/110660022116 Du kan vel koble NMEA GPS inn mot kurskomputeren på NMEA inn? Jeg hadde no fix på min tidligere antenne til og byttet til Raystar 130 med ng konverterinvgskit. Forsåvidt greit, men dyrt. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Mix Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 Bitteliten skrev for 2 timer siden: Er SeaTalk kompatibelt med NMEA 0183 GPS antenner som feks denne? Nei, det er den ikke, skal du kjøre den mot Seatalk inngang på plotter må du ha en NMEA 0183 til Seatalk converter. Men du kan bruke den mot en NMEA 0183 inngang på plotteren hvis du har en ledig inngang. Har du ikke det må du til med en NMEA multiplexer. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 Prøvd å bytta batteri i soppen du har? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bitteliten Svart 8.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 (redigert) takk ? kurscomputeren er ikke koblet inn i dette nettverket lenger. Den er helt frittstående jeg har koblet SeaTalk nettet til SeaTalkNG nettverket. Det gir data fra ST enheter i det gamle systemet til SeaTalkNG system Se bilde kan jeg koble feks en Raystar 150 inn her og videre til Pathfinderen, eller må jeg ha et helt frittstående konverteringskit for GPSen? Jeg stusser over den GPSen på ebay som sies at den passer til Raymarine RL enheter. https://www.ebay.com/itm/Marine-GPS-Receiver-for-RAYMARINE-RL70-RL70C-RL70CRC-RL80-RL80C-RL80CRC-/110660022116 Noen som har tanker om denne? Redigert 8.August.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 Sjeldenutpå skrev 1 minutt siden: Prøvd å bytta batteri i soppen du har? Tror ikke det er batteri i den. Og den mister fix også når den har vært i gang flere timer Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 Søk på batteribytte her. Er ofte skuld problem med fix. Men om problemet dukker opp under drift er det kanskje ikkje batteriet, men veldig enkel og kjapp sjekk. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bitteliten Svart 8.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 (redigert) Bitteliten skrev 27 minutter siden: takk ? kurscomputeren er ikke koblet inn i dette nettverket lenger. Den er helt frittstående jeg har koblet SeaTalk nettet til SeaTalkNG nettverket. Det gir data fra ST enheter i det gamle systemet til SeaTalkNG system Se bilde kan jeg koble feks en Raystar 150 inn her og videre til Pathfinderen, eller må jeg ha et helt frittstående konverteringskit for GPSen? Jeg stusser over den GPSen på ebay som sies at den passer til Raymarine RL enheter. https://www.ebay.com/itm/Marine-GPS-Receiver-for-RAYMARINE-RL70-RL70C-RL70CRC-RL80-RL80C-RL80CRC-/110660022116 Noen som har tanker om denne? Bumper denne ? Redigert 8.August.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 Bitteliten skrev 30 minutter siden: Jeg stusser over den GPSen på ebay som sies at den passer til Raymarine RL enheter. https://www.ebay.com/itm/Marine-GPS-Receiver-for-RAYMARINE-RL70-RL70C-RL70CRC-RL80-RL80C-RL80CRC-/110660022116 Noen som har tanker om denne? Den passer jo, men på NMEA. Men du har jo allerede SeatalkNG ombord koplet opp mot Seatalk på plotteren din. Da trenger du bare bare soppen. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 (redigert) Mix skrev 12 minutter siden: Den passer jo, men på NMEA. Men du har jo allerede SeatalkNG ombord koplet opp mot Seatalk på plotteren din. Da trenger du bare bare soppen. Takk. Begynner å,skjønne litt av dette nå ? Seatalk til SeaTalkNG converteren er koblet til et ST instrument, ikke til selve Patfinder displayet. STinstrumentene er koblet til STNG nettet, ikke ST nettet. Jeg får da ekkolodd, fart, vinddata og VHF på Es128 systemet. Mens Pathfinderen kun er plotter/radar i dag går GPS antenna rett inn i SeaTalk innangen på Pathfinderen. Så da kan jeg koble GPS soppen til STng converteren, også må jeg ha en https://seatronic.no/overgangskabel-mellom-st70-i70-og-st40-60 for å koble STng til Pathfinderen? Redigert 8.August.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 Jeg ville tro du kan kople ST1 nettet som instrumentene henger på idag til ST1 på RL70 med ST1 kabelen du allerede har i plotteren idag (uten den gamle GPS'en) da sparer du også en inngang på NG nettet, men hør med Raymarine eller Seatronic før du handler. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 Ja, det kan jeg, men da mister jeg instrumentdataene på STng nettet ? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 Det skjønte jeg ikke. STng nettet ditt er jo koplet til ST1 nettet og instrumentene dine idag. Det du kan gjøre er å også henge RL70 på dette ST1 nettet. Seatalk1 er et multi-talker multi-listener nett i motsetning til nmea0183, det kan være det er begrensninger på nettet det vet jeg ikke noe om da Ray har vært og er svært hemmelighetsfulle om spec. Defor ville jeg tegnet opp alt du har idag og tatt med tegningen til Seatronic. Om de ikke vet har de ihvertfall kontakter å søke info fra. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2018 (redigert) Undres egentlig over grunnproblemet her, og googlet en del på Raystar 120 on "no Fix" fant da en tråd på Baatplassen og en tråd her https://www.winnipesaukee.com/forums/showthread.php?t=19281 Som begge beskriver at det er et CR 2032 batteri som trengs å byttes. Akkurat slik @Sjeldenutpå skrev. Men RS120 er en gammel GPS teknologi - så det kan kanskje være like greit å bytte.. Redigert 9.August.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 9.August.2018 Link til dette innlegget Svart 9.August.2018 Batteriet er vel verdt ett forsøk. Problemet er ofte å få den fullstendig tett igjen etter å ha åpnet soppen. CR2032 batterier med lodde ører får du kjøpt på Ebay. Søk på CR2032 with solder tabs. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2018 Takk :-) Elfadistrec har også sånne Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 (redigert) Konklusjonen etter gode råd herfra, fra Raymarine og Seatronic ble at jeg satt inn en Raymarine RS150. Den gir signaler til Pathfinder via et SeaTalk Seatalkng converter kit. Enkelt å koble til. Jeg lagde en liten brakett slik at GPSen kunne monteres liggende lengst inne i kartbordet, under dollbordet blir det faktisk. Desverre vises ikke satelittstatus på Pathfinderen. Men det er viktigere med rask GPS fix Fordelene med RS150 er at mottakeren er god nok til å ligge under dekk. Dvs jeg slipper tungvint kabeltrekking. Samt at jeg meget enkelt kan koble denne GPS antenna inn i SeaTalkng nettet dersom den interne GPSen i plotteren her skulle svikte da STng nettet har en backbone kabel med converter kit samme sted. Det siste argumentet var alene utslagsgivende til at det ikke ble en NMEA antenne. Åpna forøvrig Raystar 120 antenna, og der var 2032 batteriet loddet fast. Ettersom SeaTalk kabelen ikke kan kappes ble det til at jeg lukket antenna pent igjen og satt den på plass. Den er nå backup antenne. Selvom den har litt hikke. Takk for alle råd og gode tanker ? Redigert 10.August.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 Bitteliten skrev 10 minutter siden: Åpna forøvrig Raystar 120 antenna, og der var 2032 batteriet loddet fast. Du hadde vel ikke forventet noe annet ? Flott du fikk fikset sakene, du tar vel utfordringen med å skifte batteriet på R120 på strak arm nå. Hvordan gikk det spur kabelen, måtte du ha ny ? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 (redigert) Mix skrev 15 minutter siden: Du hadde vel ikke forventet noe annet ? Flott du fikk fikset sakene, du tar vel utfordringen med å skifte batteriet på R120 på strak arm nå. Hvordan gikk det spur kabelen, måtte du ha ny ? Du tenker du på den spur kabelen jeg satte en skrue gjennom? ?? Oppdaget det da jeg ikke hadde noen instrumenter, ingen autopilot og ingen AIS.... Tok ut skruen og alt fungerte igjen. Men valgte å bytte kabelen. Medførte 3-4 timers arbeid med montering og remontering. Blir jo godt kjent i båten etterhvert ? Det var en tråd her om en Raystar 120 med løst batteri. Men min har lodda batteri. Jeg har loddebolt, men er nybegynner på lodding. Hvordan fjerner jeg det gamle batteriet? Om jeg kunne fått et cr2032 batteri med kabler kunne jeg sikkert lodda fast et nytt ? Redigert 10.August.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 Forsiktig fres med dreml og spiss liten meisel så får du ut batteriet med bøylen intakt, så kan du bare skyve inn nytt batteri. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Mix Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 Dengang jeg gjorde dette gjorde jeg det enkelt og fjernet hele batteri holderen og loddet på 2 ledninger som ble loddet på ørene til ett nytt batteri som ble lagt inni en bit krympestrømpe. Noe ala dette: https://www.winnipesaukee.com/forums/showthread.php?t=19281 Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2018 (redigert) Koblet RS150 til STng nettet for å se signalstyke der den er plassert under dollbordet. Helt innafor dette tenker jeg. Og bedre enn intern GPS i Es128 som har fri sikt mot himmelen. Merk også at RS150 bruker GLONASS satelitter. Redigert 11.August.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2018 (redigert) Dobbelpost Redigert 11.August.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 12.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 Dagens nøtt. Her trenger jeg hjelp ? Har installert RS150 og koblet til master RL70c plus via ST STng converter. Fungerer utmerket på denne. Men på slaveskjermen på pidestallet (også en RL70c pluss men uten kartbrikke slotter) får jeg nå «no fix» på gps. Er det slik at den ST STng converteren hindrer at nmea signaler sendes fra master til slave i ST1 nettverket? Jeg har ikke endret noe i innstillinger på noen av RL70ene noen smartinger som kan hjelpe? ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.