Bitteliten
Konklusjonen etter gode råd herfra, fra Raymarine og Seatronic ble at jeg satt inn en Raymarine RS150. Den gir signaler til Pathfinder via et SeaTalk Seatalkng converter kit. Enkelt å koble til.
Jeg lagde en liten brakett slik at GPSen kunne monteres liggende lengst inne i kartbordet, under dollbordet blir det faktisk.
Desverre vises ikke satelittstatus på Pathfinderen. Men det er viktigere med rask GPS fix
Fordelene med RS150 er at mottakeren er god nok til å ligge under dekk. Dvs jeg slipper tungvint kabeltrekking. Samt at jeg meget enkelt kan koble denne GPS antenna inn i SeaTalkng nettet dersom den interne GPSen i plotteren her skulle svikte da STng nettet har en backbone kabel med converter kit samme sted. Det siste argumentet var alene utslagsgivende til at det ikke ble en NMEA antenne.
Åpna forøvrig Raystar 120 antenna, og der var 2032 batteriet loddet fast. Ettersom SeaTalk kabelen ikke kan kappes ble det til at jeg lukket antenna pent igjen og satt den på plass. Den er nå backup antenne. Selvom den har litt hikke.
Takk for alle råd og gode tanker ?