Mix Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 Kan du ha fjernet Seatalk1 nettet mellom master og slave skjermen når du installerte STng converteren ? Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 Jeg er ikke smart på dette, men du og jeg har samme gamle system virker det som. Ingen GPS antenne er koblet rett i plotterene mine, alt går til kurskomputeren som deler signaler til hoved enhet og slave. Min «nye» Raystar 130 er koblet til ST1/NG konverteren som igjen er koblet til Seatalk på kurskomputeren. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Bitteliten Svart 12.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 Mix skrev 49 minutter siden: Kan du ha fjernet Seatalk1 nettet mellom master og slave skjermen når du installerte STng converteren ? Ingenting er fjerna bortsett fra at jeg koblet fra Raystar 120 fra den store kabelen inn på master. (Rød og sort kabel) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 Det virker som at du har mistet forbindelsen på Seatalk1 mellom master og slave på ett eller annet vis. Når du fjernet rød og sort kabel kan du ha fjernet strømmen til seatalk1 nettet ? Vanligvis går Raystar120 rett inn i pluggen på RL70, men du har sikkert en Seatalk1 junction box, kan du ha tatt strømmen til denne ? Hvordan koblet du SeatalkNG converter kabelen ? Satt den rett inn i Seatalk1 kontakten på RL70 master ? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 12.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 (redigert) Jeg trodde GPS forbindelsen mellom master og slave gikk via HSD kabelen. Men det virker som om om det bare er kart data. GPSen i ST systemet er Seatalk RS120. Hvit kabel fra denne GPSen er koblet med kabelsko (rød og gul kabel) i en sort Seatalk kabel som før gikk til Pathfinder master. Denne kabelen er også koblet til strøm. (Rød er pluss, skjerm er koblet til minus). Gul er trolig GPS signalet. Denne ST kabelen er nå ikke koblet inn i Pathfinder Master da den er erstattet av kabel fra ST STng converter der SR150 går inn i Pathfinder master SeaTalk nettet har fortsatt strøm. Det leverer data fra en serie ST60 instrumenter til STng nettet Jeg testet å sette strøm på ST kabel fra RS120 da fikk Pathfinder slave GPS fix fra RS120. Og Pathfinder master får GPS fra RS150. Ser nå på hovedkabel fra Pathfinder master at gul, oransj og skjerm er kablet videre. Mulig Pathfinder slave får GPS via NMEA ut fra Pathfinder master? Om det er rett, hvordan får jeg da RS150 dataene inn der ? Redigert 12.August.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 Bitteliten skrev 6 minutter siden: Nå ligger denne gamle kabelen løs og er erstattet av kabel fra ST STng converter der SR150 går inn i Pathfinder master HSB2 overfører ikke gps data mellom master og slave, kun display data. Etter mitt begrep er da Seatalk1 bussen frakoplet RL70 master og du har mistet Seatalk1 mellom master og slave. Du må nok inn med en Seatalk junction box. Eller splitte og tvinne ledninger sammen. En D244 3-veis junction box koplet på RL70 master er nok beste og mest proffe løsningen. http://www.raymarine.com/view/index.cfm?id=5535&col=5558 Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 12.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 Ja det kan være en mulighet. Men det er bare en SeaTalk kontakt på Master og der går ST kabelbfra RS150 (via ST STng converter) inn. Da blir jeg litt rådløs ? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 Da du tok ut ST1 pluggen fra RL70 master og ertstattet den med ST1 pluggen fra STng converteren mistet du nok samtidig ST1 bussen mot slaveskjermen. ST1 utgangen på RL70 har nok orginalt vært koplet mot RS120 og mot slaven samtidig på samme kabel/plugg, enten med junction box eller med Scotchlok, sukkerbit, eller lodda og teipa elns. Hvis du følger RS120 kabelen og den gamle ST1 kabelen finner du nok ut hvor denne splitten/sammenkoplingen har vært. En D244 koplet inn i ST1 kontakten på RL70 gir deg egentlig det samme på en mer proff måte, du får splitta opp til 3 ST1 kontakter i RL70 og slipper å avisolere og tvinne kabler isammen. ST1 har 3 ledere, rød(+12V), svart/skjerm(-12V), gul(data). Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 12.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 Ja det stemmer nok. Lette etter forbindelsen på RS120 kabelen i dag men fant den ikke. Utfordringen min er å få RS150 data til RL70 slave. Om jeg bruker en junction boks og kobler både RS120kabelen og RS150 kabelen inn på en D244 så inn i Pathfinder master er jeg redd for konflikt. Med mindre jeg finner RS120 og Pathfinder slaveforbindelsen og får kappa den da Eller tenker jeg feil? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 (redigert) Du får muligens en konflikt ja. Det er litt rart at du ikke finner skjøten på den gamle ST1 kabelen til RL70. Orginalkabelen som følger med er ikke lenger enn 1meter. Kanskje de har brukt en lenger kabel og skjøten eller en ST1 junction box ligger gjemt en annen plass enn ved master skjermen. Kanskje skjøten ligger i nærheten av slave skjermen, at det var mer naturlig å lage en connection mellom RL70 og RS120 og slaveskjermen der ? Jeg aner ikke, bare forsøker å gi deg tips. Redigert: Klarer du forresten å finne ut hvor kabelen fra RS120 ender opp ? Redigert 12.August.2018 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 12.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 Takk ?. Kabelen fra RS120 ender opp ved gammel autopilot. Den går ikke ikke inn i i piloten, men er koblet sammen her og går videre til master Pathfinder. Tildigere var denne piloten en del av ST systemet, men den er nå koblet helt frittstående uten nett og GPS. jeg tror det er noen «kulturlag» av kabler her, og det er grenser for hvor mye jeg skal demontere for å finne ut av dette. Frister noen ganger å skjære inn fra utsiden ?? skal ta en kikk på baksiden av kartbordet litt mer og dra i kabler i pidestallen for å finne ut hvordan RS120 kabelen går. Det jeg ikke helt forstår er dette: Ser nå på hovedkabel fra Pathfinder master (det er den kombinerte nmea og strøm kabelen) at gul, oransj og skjerm er kablet videre. Mulig Pathfinder slave får GPS via NMEA ut fra Pathfinder master? Eller er dette noen annen data ? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 Bitteliten skrev 10 minutter siden: Takk ?. Kabelen fra RS120 ender opp ved gammel autopilot. Den går ikke ikke inn i i piloten, men er koblet sammen her og går videre til master Pathfinder. Tildigere var denne piloten en del av ST systemet, men den er nå koblet helt frittstående uten nett og GPS. Der har du jo forklaringen. Master og slave har hatt ST1 forbindelsen der. Når du da tar vekk den gamle ST1 pluggen på RL70 mister du jo denne forbindelsen. Bitteliten skrev 15 minutter siden: Det jeg ikke helt forstår er dette: Ser nå på hovedkabel fra Pathfinder master (det er den kombinerte nmea og strøm kabelen) at gul, oransj og skjerm er kablet videre. Mulig Pathfinder slave får GPS via NMEA ut fra Pathfinder master? Eller er dette noen annen data ? Ikke bland inn NMEA nå, den NMEA forbindelsen der er brukt til kompass data, heading data. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 13.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 (redigert) Takk @Mix ? om jeg hadde valgt en NMEA GPS i stedet for RS150 så hadde ST nettet mellom master og slave vært inntakt. Hadde det da holdt å koble GPSen inn på master og GPS data hadde blitt sendt via ST nettet fra master til slave, eller måtte jeg da ha koblet NMEA GPS inn på begge RL70cene? Jeg skal definitivt ikke røre den kompass/heading NMEA kablingen. Den er nok linket til kurscomputeren til gamle autopiloten som er vår back up pilot helt frittstående koblet fra STnettet. Redigert 13.August.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 13.August.2018 Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 Ærlig talt vet jeg ikke, det har kommet inn såpass mange ukjente variable her etterhvert, backup pilot koplet fra ST1 nettverket etc. etc. En ting er jeg sikker på. Hvis du har tatt vekk den gamle ST1 kontakten i RL70 har du mistet ST1 nettverket mellom den og slaven. Jeg ville nok testet med en D244 i RL70 master og satt både den gamle ST1 kabelen og ST1 fra STng convertern inn i denne fordelingsboksen på RL70 masteren. Så har du disse ledningene du koplet fra, en rød og en svart leder, hva og hvor var dette ? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 13.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 (redigert) ? skjønner at det ikke er lett autopiloten var tidligere koblet til ST1 nettet. Nå er den koblet helt fra ST1 og er helt frittstående. Kun kurscomputer, ingen GPS inn på den nå. Rød sort jeg koblet fra var på ST1 kabel til Pathfinder master. Da jeg koblet disse til strøm igjen fikk ST1 nettet posisjonsdata fra RS120 igjen. Skal teste det du foreslår og se hvordan det blir da ? må da koble fra strøm til RS120 først tenker jeg for ST1 nettet vil jo da hente strøm fra STng converteren Redigert 13.August.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 13.August.2018 Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 Jeg ville nok koblet fra RS120 der RS120 kabelen ender ved kurscomputeren både svart rød og gul leder. Da har du ihvertfall eliminert den helt fra ST1 bus. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 13.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 (redigert) Det ble konflikt med to GPSer på systemet. Og klippet jeg ST kabelen ved kurscomputeren mistet jeg ST helt til RL70c slaven ? Jeg gir opp de arkeologiske utgravingene i det gamle SeaTalk nettet nå. Så jeg kobler RL70c slave til STng nettet. Da henter den GPS fra ES128. Det blir bra nok. RS120 blir værende som sovende backup inntil videre ? Redigert 13.August.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2018 (redigert) Siste steg på morroa var å se om det var mulig å få liv i den gamle rs120en. Den var jo ikke død, men backup batteriet var dødt. Med svært god loddehjelp fra @Bonus ble gammelt cr2032 tatt ut (det viste 0,14V) og nytt batteri satt loddet på plass med ledninger. Så mange satelitter kan jeg ikke huske RS120 har tatt inn hos meg før. Den er ikke på langtnær så god som RS150, men den får bedre og raskere fix virker det som Redigert 15.August.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.