simengeorg Startet 8.August.2018 Link til dette innlegget Startet 8.August.2018 (redigert) Hei folkens! Jeg har da funnet et sykkelbatteri som inneholder 50 lion batterier. Har også laderen til batteriet, som gir 42v output til lading av batteriet. Per nå er batteriet halvfullt og gir fra seg 31v. Spørsmålet mitt er da om det finnes noen måte å integrere dette batteriet/powerbanken i båten? Hvordan får jeg justert det til å gi fra seg 12v til kretsanlegget i båten? Installerte også solcellepanel i dag! Så det optimale er om det er mulig å lade powerbanken med panelet. Noen som har peil? Redigert 8.August.2018 av simengeorg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 Du kan bruke noe som dette for å få 12 V, men det er nok vanskeligere å finne en lader som kan kjøre på 12 V 30-60V to 12V, 30A DC DC converter http://s.aliexpress.com/ZZZzeUfm Sitér dette innlegget Link to post
tekniker3 Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 Det passer dårlig. Sykkelbatteriet har innebygget elektronisk overvåkning, BMS. Den hindrer overlading og brann. Du kan ta ut cellene og lodde inn en ny BMS for 12V, da må cellene Paralellkobles. BMS må passe til cellene... med hensyn til maks strøm ut. For båt og bil er bly upperlig da vekten ikke er noe problem. Ved å bare sette på 13.8-14.4V fra dynamo vil batteriet lade seg opp og ikke ta skade. Det er også utrolig brannsikkert og driftsikkert. Bly på sykkel var inidlertid håpløst, spilene knakk... bly kan dessuten Bare lades helt opp og ned ca. 300 ganger. Bly skal egentlig bare tappes fra fult til halvtomt, og aldri helt ned. Men på elsykkel kjører du bly helt ned og må lade umiddelbart så batteriene ikke sulfaterer. Som startbatteri og lite lager vil jeg si bly er suverent så lenge du ikke tapper det ned Mer enn halvparten, pga enkeltheten. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 Dette er vel satt sammen av celler på 3.7V, så det blir en utfordring å få stabil 12V ut av dem. Spenningen vil variere voldsomt ut fra SOC. Sitér dette innlegget Link to post
tekniker3 Svart 9.August.2018 Link til dette innlegget Svart 9.August.2018 Hvis du på død og liv skal ha Li-Ion i bil eller båt ville jeg kjøpt et ferdig batteri hvor cellene tåler startstrømmen og hvor det er garanti på batteriet. Dette koster flesk så jeg ser ikke poenget i det hele tatt, for prisen av dette kan du kjøpe mange bly batterier. Li-Ion teknologien er flott til mobiltelefoner, el-biler og sykler, men som start batteri og til enkelt rekreasjonsbruk vil jeg påstå at bly er suverent best pga. lav pris og enkelthet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.