Jump to content

Adaptere et el-sykkel batteri til båt

simengeorg

Recommended Posts

Hei folkens! 

Jeg har da funnet et sykkelbatteri som inneholder 50 lion batterier. Har også laderen til batteriet, som gir 42v output til lading av batteriet. Per nå er batteriet halvfullt og gir fra seg 31v. 

Spørsmålet mitt er da om det finnes noen måte å integrere dette batteriet/powerbanken i båten? Hvordan får jeg justert det til å gi fra seg 12v til kretsanlegget i båten? 

Installerte også solcellepanel i dag!  Så det optimale er om det er mulig å lade powerbanken med panelet. 

Noen som har peil?

Redigert av simengeorg (see edit history)

Det passer dårlig. Sykkelbatteriet har innebygget elektronisk overvåkning, BMS. Den hindrer overlading og brann.

Du kan ta ut cellene og lodde inn en ny BMS for 12V, da må cellene

Paralellkobles. BMS må passe til cellene... med hensyn til maks strøm ut.

For båt og bil er bly upperlig da vekten ikke er noe problem.

Ved å bare sette på 13.8-14.4V fra dynamo  vil batteriet lade seg opp og ikke

ta skade. 

Det er også utrolig brannsikkert og driftsikkert.

Bly på sykkel var inidlertid håpløst, spilene knakk... bly kan dessuten

Bare lades helt opp og ned ca. 300 ganger.

Bly skal egentlig bare tappes fra fult til halvtomt, og aldri helt ned.

Men på elsykkel kjører du bly helt ned og må lade umiddelbart så batteriene ikke sulfaterer.

Som startbatteri og lite lager vil jeg si bly er suverent så lenge du ikke tapper det ned

Mer enn halvparten, pga enkeltheten.

Hvis du på død og liv skal ha Li-Ion i bil eller båt ville jeg kjøpt et ferdig batteri hvor cellene tåler startstrømmen og hvor det er garanti på batteriet.

Dette koster flesk så jeg ser ikke poenget i det hele tatt, for prisen av dette kan du kjøpe mange bly batterier.

Li-Ion teknologien er flott til mobiltelefoner, el-biler og sykler, men som start batteri og til enkelt rekreasjonsbruk vil jeg påstå at bly er suverent best pga. lav pris og enkelthet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...